Bygger lite ljud i s40n och ska sätta in ett till batteri där bak. Då undrar jag om man kan ladda båda batterierna samtidigt eller var och en för sig ? Vad blir bäst? Har ett skiljerelä mellan batterierna också.
ja för fan har du en bra generator så kan du ladda två batterier det går alldelsutmärkt och du behöver ett skiljerelä för att växa mellan batterierna men inget frör att ladda upp dom
Jag körde med 2st batterier dock inte jättestora 75 och 90ah Och ladda med 90ah generator. och det funka faktiskt bra. man får bara tänka på att inte spela fullt ös hela tiden. Körde inga skiljerelä eller något bara kasta i o koppla
Så det kommer nog gå bra för dig bara man använder huvudet o inte lirar fullt o sen stänger kärran för då kommer den nog inte tycka om di
Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
Eftersom du har skiljerelä så kan du bara ladda ett batteri i taget, om du nu inte har en knapp för att manuellt aktivera relät förstås.
Detta resonemang gäller dock bara om du vill ladda upp med batteriladdare, batterierna kopplas ju ihop av skiljerelät när du har motorn igång och då får båda batterierna laddning från generatorn.
Okej. tack för alla svar. Har en 120A generator och två batterier på 70ah styck så generatorn klarar nog ladda båda samtidigt. Skiljerelät är styrt manuellt med en knapp.
Men det borde funka att ladda båda batterierna med batteriladdare när bilen är avstängd va? Borde inte vara några problem för de är ju parallellkopplade så laddaren borde uppfatta batterierna som ett batteri på 140ah ?
Eftersom du kan styra relät manuellt så funkar det att ladda båda batterierna samtidigt med batteriladdare med bilen avslagen, det stämmer. Laddaren känner av båda batterierna som "ett stort", så kan man säga ja.