Letar för tillfället efter en bra donator. ingen som har nått ståendes eller vill bli av med sin bil? gärna nått med bakhjulsdrift och delad bakaxel annars tar jag gärna emot förslag. är just nu inne på att få tag i en opel omega -94 eller nyare men finns ingen vettig i närheten
Då var det dags för uppdatering. Idag har det hämtats en motor till bygget Blev en SAAB 2,0T som har gått 21000 mil, köpte den komplett med tändkasett, turbo/grenrör, insug generator ja allt och två styrboxar, I och med att den inte har gått så långt så vet inte om ja ska engagera mig att renovera den eller om jag ska köra med den som den är, bara tvätta och lacka allt. Det sparar ju en del tid, men kan ju vara bra och veta att allt fungerar som det ska så ska nog komp testa motorn innan jag bestämmer mig helt.
Här hänger den. och i bakgrunden står Supran och skäms
Idag har jag varit ledig från jobbet så då har jag äntligen kunnat åka till Granath´s bildelar, Jäklar vad grejjer dom har. Där hittade jag en växellåda billigt en R25-R28a, så det borde hålla i alla fall för standardmotorn.
så i morgon har jag tänkt spendera hela dagen i garaget och försöka få dit motor och låda. Har även bestämt mig för att använda mig av Volvo 140 bakaxel, då jag har en ståendes hemma som skall skrotas. ska även ta framspindlarna från den.
Då var det dags för en stor uppdatering har vart i garaget hela dagen och fått en hel del gjort. började med att strippa ner motorn från all än så länge onödigt, effter det satta jag dit växellådan. efter det var det dags att testa om allt fick plats i chassit.
det var precis att det fick plats, fick kapa bort ett stag som gick under bilen för att göra plats för växellådan
Ni andra som byggt Sevens med SAAB motor, hur har ni fått till slangarna till vattenpumpen? eller är det jag som har min motor för högt?
Hann även bygga om bakvagnen så jag får dit en stel bakaxel. det var ett h*lvete att få bort bakaxeln från 140:an, trots att jag la den på taket
Det blir lätt stökigt i garaget när man håller på
Ser det ut som om jag har min motor högt? eller är SAAB motorerna höga av sig?
Tråget lär du väl ändå modda, isåfall kanske det kan bli lite lägre? I övrigt är det väl bara att sätta den så lågt som möjligt, manligt med en motor som sticker upp lite oxå...
The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Då var det äntligen dags för en uppdatering!! har stannat av lite men nu är det igång igen. alla fästen till motorn är nu på plats. har fått tag i en styrsnäcka och rattstång som ska passa. Någon annan här inne som byggt en lotus med SAAB turbo motor? i så fall, drig ni rattstången över eller under turbon? är väldigt trångt på den sidan av motorn.
det märks att SAAB motorerna är ganska göga av sig, blir nog till att göra en huv med ett scoop.
som ni ser så är det ganska trångt på den här sidan av motorn. antingen blir det till att sänka turbon och dra rattstången över den, eller höja den och dra rattstången under. som sagt någon som byggt en Lotus med SAAB motor?