3904
Sök

Volvo 240 går utan bränslepumpar

1 800 Inlägg
11 februari 2011
Varför krångla till saker o ting, bara att demontera jordkabeln på batteriet;)
Gäller egentligen alla jobb med bränsle och elsystem att man bör bryta strömmen helt om man vill vara på den säkra sidan.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
11 februari 2011
Ryck reläet med motorn igång, problemet löst.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

152 Inlägg
11 februari 2011
Trådstartare
Ja, det blev lite offtopic på slutet.

Det blev lite extra intressant med att säkringarna inte sitter där de skall. En var ju fel styrka och uppenbarligen hjälper det inte att dra bort huvudpumpens påstådda säkring.

Hilmer, det är kul att krångla till saker på garaget.org för man lär sig en massa extra på köpet.

1 800 Inlägg
11 februari 2011
Dextre skrev:
Hilmer, det är kul att krångla till saker på garaget.org för man lär sig en massa extra på köpet.

Om man gör rätt från början sparar man en hel del jobb och massor av svordomar wink

152 Inlägg
11 februari 2011
Trådstartare
Hilmer skrev:
Dextre skrev:

Om man gör rätt från början sparar man en hel del jobb och massor av svordomar wink

Aaa ja rätt och rätt? Det finns väl fler sätt att göra saker. Förresten drar man ur hela elsystemet stannar väl allt, även insprutningen? Då blir det väl ingen avlastning utan ungefär som att vrida av tändningen. Jag trodde huvudbränslepumpen var jordad på en egen punkt och inte via minuspolen.

1 008 Inlägg
11 februari 2011
Det är just därför som det är lämpligast att  dra isär kontaktstycket under sätet och låta den köra slut på soppan på det viset och bli trycklös, ska man meka pump så plockar man 4:ans säkring också.

152 Inlägg
11 februari 2011
Trådstartare
240bns skrev:
Det är just därför som det är lämpligast att  dra isär kontaktstycket under sätet och låta den köra slut på soppan på det viset och bli trycklös, ska man meka pump så plockar man 4:ans säkring också.

Jag skall leta efter det nästa gång under mattan där jag tror att du menade att det var. Jag har en hyfsad aning. Hittar jag inte det kör jag bara bort relät och ger mig på nästa utmaning... de fastkärvade muttrarna till bajonettfattningen... Men det är ett ämne för en annan predikan.

21 761 Inlägg
11 februari 2011
240bns skrev:
Har man LH Jetronic så är det huvudsäkringen för insprutningen i motorutrymmet som agerar bränslepumpssäkring

Men gäller inte det där enbart på LH2.2?

Kollar man i Haynes rephandbok hur systemen är uppbyggda så är det bara LH2.2 som har huvudsäkring i motorrummet, LH2.4 och LH3.1 har på säkring 6. hmm

Dextre skrev:
Jag skall leta efter det nästa gång under mattan där jag tror att du menade att det var. Jag har en hyfsad aning.

Har en bild där skarvhylsan syns, men kan inte visa eftersom bilderna inte funkar för tillfället. smile

152 Inlägg
11 februari 2011
Trådstartare
Om det stämmer att det gäller för 2.2 så förklarar det saken för jag har 2.2.

21 761 Inlägg
11 februari 2011
Har inte haft någon 240 med LH, men vad jag förstår så borde säkringen i motorrummet sitta någonstans på vänster innerskärm omkring fjäderbenstornet. En flatstiftsäkring som är "påhängd" vid metallskenan där bla hel/halvljusrelät sitter. smile

152 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
Det blev med avtaget relä och jag vet inte om det hjälpte direkt. Det rann ut bra mycket bensin.

Men nu är det klart.

Tack för era svar.

Sök