3935
Sök

Volvo 240 går utan bränslepumpar

152 Inlägg
10 februari 2011
Trådstartare
#1
Jag har en 240 -88 som jag skall byta bränslefilter på. Newb som jag är läste jag på om bränsletryck och att det skulle avlastas först innan man tar av ledningarna. Det finns två säkringar till två pumpar och jag har ryckt säkringen till båda. Bilen går ändå. Det verkar vara något som är förekommande, kanske även på andra bilmärken, men inte direkt vanligt.

Om det nu är så att bilen får tillräckligt bränsletryck utan pumparna, finns det någon risk att hela bensintankens innehåll rinner ur när man tar bort ledningen? Jag har ingen dunk för 60 L.

P.S. Den stannar direkt om man tar bort bränslepumprelät dock. D.S.

/Dextre


845 Inlägg
10 februari 2011
#2
När jag bytte filter på min 740 som hade förut, så lossade jag bara kopplingarna till bränslefiltret, å rann det ut max 4-5 dl soppa.


248 Inlägg
10 februari 2011
#3
även om du tar ur relät så den stannar så är det tyrck och soppa kvar i ledningarna, jag har testat tongue


152 Inlägg
10 februari 2011
Trådstartare
#4
Jag tror inte det är så farligt om allt är som det skall. Det var mest om det var så att om det bara är öppen gata i ledningen eftersom bilen går utan pumparna. Att det då skulle vara riskfyllt att ta bort ledningen i ett läge som ligger under bensintanken.

Om jag gör mig förstådd?


248 Inlägg
10 februari 2011
#5
Du är rädd att det ska rinna ur soppa ur tanken om jag fattar rätt? det är ingen fara för anslutningen sitter ovanpå tanken så det kan inte rinna ut:) rinner väl ut en skvätt, det som är kvar i ledningarna bara tongue


152 Inlägg
10 februari 2011
Trådstartare
#6
Muckluck skrev:
Du är rädd att det ska rinna ur soppa ur tanken om jag fattar rätt? det är ingen fara för anslutningen sitter ovanpå tanken så det kan inte rinna ut:) rinner väl ut en skvätt, det som är kvar i ledningarna bara tongue

Att det rinner ut lite vet jag oavsett hur man än gör. Jag tänkte mest att det kanske läcker ut hela tanken eftersom det inte verkar behövas pumpar för att få fram soppa. Då bara rinner det ju. Men om anslutningen sitter ovanpå svarar det på frågan för då kan det inte rinna ut mer än det som är i ledningen.


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 februari 2011
#7
Säkringarna är felmärkta! Annars skulle det inte göra någon skillnad att avlägsna reläet. Eftersom tanken sitter lägre än motorn så kan den aldrig starta utan pump.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

152 Inlägg
10 februari 2011
Trådstartare
#8
RD_87 skrev:
Säkringarna är felmärkta! Annars skulle det inte göra någon skillnad att avlägsna reläet. Eftersom tanken sitter lägre än motorn så kan den aldrig starta utan pump.

Låter ju helt sjukt.

Jag väntade åtminstone 1 min sedan var jag rädd att OK/Q8 börjat tröttna på avgaserna. Inget hände.


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 februari 2011
#9
Dextre skrev:
RD_87 skrev:
Säkringarna är felmärkta! Annars skulle det inte göra någon skillnad att avlägsna reläet. Eftersom tanken sitter lägre än motorn så kan den aldrig starta utan pump.

Låter ju helt sjukt.

Jag väntade åtminstone 1 min sedan var jag rädd att OK/Q8 börjat tröttna på avgaserna. Inget hände.

Då gick pumparna vill jag lova.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

152 Inlägg
10 februari 2011
Trådstartare
#10
På en annan läste jag om andra som körde 240 och de stannade inte alltid heller. Om det är felmärkta säkringslådor som är boven borde det ha identifierats som fel sedan länge tycker man. Jag får väl kolla en gång till men jag var rätt säker på att jag drog ur rätt.


1 562 Inlägg
10 februari 2011
#11
Dextre skrev:
Jag har en 240 -88 som jag skall byta bränslefilter på. Newb som jag är läste jag på om bränsletryck och att det skulle avlastas först innan man tar av ledningarna. Det finns två säkringar till två pumpar och jag har ryckt säkringen till båda. Bilen går ändå. Det verkar vara något som är förekommande, kanske även på andra bilmärken, men inte direkt vanligt.

Om det nu är så att bilen får tillräckligt bränsletryck utan pumparna, finns det någon risk att hela bensintankens innehåll rinner ur när man tar bort ledningen? Jag har ingen dunk för 60 L.

P.S. Den stannar direkt om man tar bort bränslepumprelät dock. D.S.

/Dextre

vilka säkringar tog du bort?

152 Inlägg
10 februari 2011
Trådstartare
#12
mange_240 skrev:
Dextre skrev:
Jag har en 240 -88 som jag skall byta bränslefilter på. Newb som jag är läste jag på om bränsletryck och att det skulle avlastas först innan man tar av ledningarna. Det finns två säkringar till två pumpar och jag har ryckt säkringen till båda. Bilen går ändå. Det verkar vara något som är förekommande, kanske även på andra bilmärken, men inte direkt vanligt.

Om det nu är så att bilen får tillräckligt bränsletryck utan pumparna, finns det någon risk att hela bensintankens innehåll rinner ur när man tar bort ledningen? Jag har ingen dunk för 60 L.

P.S. Den stannar direkt om man tar bort bränslepumprelät dock. D.S.

/Dextre

vilka säkringar tog du bort?

Nu har jag inte säkringslådan framför mig, men när jag kommer hem från jobbet kan undersöka det här och återkomma. Typ med bild. Eftersom de inte är av samma strömstyrka allihop är det ju inte så svårt att göra rätt tyckte jag. Jag har för mig att det var två vita. Är du online då mange_240 kan du kolla på't.


606 Inlägg
10 februari 2011
#13
enklaste borde väl vara att skruva bort plus kabeln från pumpen och testa igen tongue?

Kan det lagas ska det lagas! :)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 februari 2011
#14
Inte meningen att dumförklara någon men om bilen stannar när man avlägnar reläet är det ju ganska självklart?
Om du tar bort reläet stannar pumparna och bilen. Det betyder ju att säkringarna är felmärkta eller att något jävla klåfinger har dragit om något.
En insprutare går inte utan soppapump PUNKT.
Däremot är det ju inte direkt ovanligt med tattarlösningar på inkopplingen, hade en Opel som nån mupp hade kopplat pumpen via instrumentbelysningen på.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

21 761 Inlägg
10 februari 2011
#15
Tar man bort säkringen till tankpumpen så fortsätter motorn att gå, men tar man bort säkringen till huvudpumpen så ska motorn stanna direkt. Där håller jag med övriga. smile

152 Inlägg
10 februari 2011
Trådstartare
#16
Säkringarna sitter i dörrkarmen förarsidan:
http://forumbilder.se/thumbs/5a02011100008fa54.jpg

Jag drog ur nummer 4 och 6 uppifrån eftersom de är de som är märkta  "in-tank fuel pump" respektive "main fuel pump".

Säkringarnas märkning (borde vara hyfsat läsbart):
http://forumbilder.se/thumbs/010201195801P0311.jpg

Det jag upptäckte var att det satt en 25A på plats 5 vilket skulle varit en 8A. Platsen heter "day running lamps". Kanske är det rätt säkring men fel på märkningen. Nästa gång jag skall testa att göra jobbet rycker jag alla runtom och ser vad som händer.


21 761 Inlägg
10 februari 2011
#17
Säkring 5 (day running lamps) är varselljusen+bakljusen, enligt elschemat i Haynes ska det inte finnas något annat än de lamporna på den säkringen. Det kan ju ha blivit felplacerad säkring, men å andra sidan kan det även vara någon fulkoppling så att huvudpumpen matas därifrån istället för från säkring 6.

På min 240-86 med B230E så stannar motorn direkt när jag rycker bort säkring 6, så bör det även göra på din fastän du har B230F. smile
Senast redigerat av Drönirettab (10 februari 2011)

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
10 februari 2011
#18
Skydda ögonen å öppna bara. Att tryckavlasta e bara lyx

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

152 Inlägg
10 februari 2011
Trådstartare
#19
JaggaChafen skrev:
Skydda ögonen å öppna bara. Att tryckavlasta e bara lyx

Jag vet smile. Men nu blev det lite intressant med säkringarna. Om relät bara slår på och av pumparna borde det väl egentligen räcka att dra ur det. Trots tidigare inlägg.


1 008 Inlägg
10 februari 2011
#20
Det är inte felmärkt i säkringsdosan, nr 6 är om man har K-jet insprutning.
Har man LH Jetronic så är det huvudsäkringen för insprutningen i motorutrymmet som agerar bränslepumpssäkring, säkring nr 4 går dock till tankpump och sondvärmaren.
Jag brukar dra isär skarven till pumpen under baksätet intill tröskeln när jag avlastar och låta den självdö.



Sök