Som synes, finns det många åsikter i frågan.
Kolla med försäkrings bolagen vad respektive modell skulle kosta dig. En nog så viktig aspekt på bilägandet idag.
Skall du bara ha den som hobby bil så kan man tekna specialförs. men då får man inte åka till jobbet m.m. (Jag har en sån.) Så man måste ha en vardags bil också.
BMW = Lite bätre kvalité. (Från början, inte alls säkert att en gammal bil är OK längre, För mycket gasa o tunn plånbok/Dåligt servad.) BMW'n är ganska dyr i delar/verkstad.
Nissan = Turbo är lätt att boosta upp, på både gott och ont. (Någon kan redan ha gjort det, och sedan gasat tills det börjar ge sig. Nu är den till salu.)
Mina paranteser kan gälla åt båda hållen och inte alls säkert att så är fallet. Men när du letar prestanda bilar, så har du alltid risken.
Båda modellerna är nästan skottsäkra från början, Men ingen maskin klarar hur mycket som helst utan god vård emellan, Vare sig BMW eller Nissan verkstäder är kända för att vara billiga. Så kolla att servicar är gjorda enligt chema.
Jag skulle nog valt en Nissan, Lite trim så man får lite turbo lagg och den blir ruskigt kul.
BMWn är mera praktisk som familjebil. Ifall du har sådanna behov.