3292
Sök

Spelförbud på ELMIA 2011. Vad tycker ni om det?

365 Inlägg
23 februari 2011
Dom kan gå runt och mäta vad alla fyllesvin kommer upp i för db när dom gapar till varandra och slänga ut var enda jävel som kommer över 75db. Då hade där varit 100 besökare kvar totalt på mässan eftersom även de skötsamma måste prata högre än så för att höras i folkmängden. Sätt gränsen till 115db precis utanför bilarna det hade varit mer vettigt och sen 100 i resten av lokalen så hade det fungerat iaf. Och till dom som exponeras för ljudet länge, finns fortfarande hörselskydd i tusen olika former som dämpar på olika sätt.

1 101 Inlägg
23 februari 2011
fortfarande ingen som förstår varför dreamhack får ha väldigt hög musik i 3 dygn? utan någon löjlig db gräns sätter stop? står ju faktiskt folk å jobbar på dreamhack 24/7 mitt bland allt oväsen osv...

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet

Gött mos
1 096 Inlägg
23 februari 2011
Är det ett totalt spelförbud som råder eller får man spela upp till en viss dB gräns?

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

Team dBakuten
3 453 Inlägg
23 februari 2011
Nitrometanskada skrev:
Är det ett totalt spelförbud som råder eller får man spela upp till en viss dB gräns?

Max 75dB vilket innebär avstängt. 85dB hörs garanterat inte så 75dB har inte en suck att höras.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Gött mos
1 096 Inlägg
23 februari 2011
Tokken skrev:
Nitrometanskada skrev:

Max 75dB vilket innebär avstängt. 85dB hörs garanterat inte så 75dB har inte en suck att höras.

Sucks. Asså jag har varit på Elmia minst en dag varje år sen mitten av nittitalet, och de är ganska anmärkningsvärt eftersom jag är född 89.. men för första gången så överväger jag inte att inte gå in utan bara åka upp för kvällsaktiviteterna..

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

16 197 Inlägg
23 februari 2011
Woojen skrev:
fortfarande ingen som förstår varför dreamhack får ha väldigt hög musik i 3 dygn? utan någon löjlig db gräns sätter stop? står ju faktiskt folk å jobbar på dreamhack 24/7 mitt bland allt oväsen osv...

För på DH jobbar de inte en massa halvdöda stofiler...

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 103 Inlägg
23 februari 2011
evilaudio skrev:
PAIN skrev:
läste detta på facebook å tror knappast det kommer hålla max 75 db lol
Bilsport Performance & Custom Motor Show:
Playtones kommer till mässan! Högaktuella finalbandet i Melodifestivalen uppträder på Bilsport Performance & Custom Motor Show under Påskdagen. Rock on!
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Så lite roligt är det med detta å ljudnivåer tongue

Ska bli kul å se hur de här slutar.  Får inte ljudnivå överstiga 75 db som de sagt så ska de väl gälla alla?  Å inte bara bilstereoavdelningen.

hehe Precis tongue ...mitt under låten som spelas så..poooow dra ur ström kabeln..sorry de va över 75 db...hejdå lol
Fast om man bara spelar deras låtar så kan vi alltså spela högt då eller tongue
Senast redigerat av PAIN (23 februari 2011)

16 197 Inlägg
23 februari 2011
PAIN skrev:
evilaudio skrev:
PAIN skrev:
läste detta på facebook å tror knappast det kommer hålla max 75 db lol
Bilsport Performance & Custom Motor Show:
Playtones kommer till mässan! Högaktuella finalbandet i Melodifestivalen uppträder på Bilsport Performance & Custom Motor Show under Påskdagen. Rock on!
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Så lite roligt är det med detta å ljudnivåer tongue

Ska bli kul å se hur de här slutar.  Får inte ljudnivå överstiga 75 db som de sagt så ska de väl gälla alla?  Å inte bara bilstereoavdelningen.

hehe Precis tongue ...mitt under låten som spelas så..poooow dra ur ström kabeln..sorry de va över 75 db...hejdå lol

skulle inte ens spela den dyngan i min bil om ja fick betalt för de.. haha

2 103 Inlägg
24 februari 2011
evilaudio skrev:
PAIN skrev:
evilaudio skrev:

skulle inte ens spela den dyngan i min bil om ja fick betalt för de.. haha

lollollol

Professionell amatör
451 Inlägg
24 februari 2011
Nä, det verkar som man får göra som jag funderat på ett tag, skita i mässan o bara komma för kvällsaktiviteterna ! Mycket fina bilar ute på stan också ju, dessutom slipper man pröjsa parkering+inträde !

AUDI - Four rings to rule them all

Evildan
1 maj 2011
Hur gick det? var det hemskt? spelades det ändå? berätta.......

Aldrig nöjd
804 Inlägg
1 maj 2011
Evildan skrev:
Hur gick det? var det hemskt? spelades det ändå? berätta.......

Det spelades ändå. Samma gamla vanliga skitmusik som alla andra år också. Fast det klart, folk som klär in hela sina bilar i lackad plast och drar ut baksätet för att trycka in en sub kan man ju inte vänta sig har bra musiksmak. Blev till att hålla sig i nostalgia-hallen som vanligt. smile

Livet är för kort för att äga Volvo.

tysk.
592 Inlägg
1 maj 2011
Vi utanför som tävlade demospelade inte en ton. Sen var det utställare inne i A-hallen som spelade i vilket fall.

Det är lättare att prata än att få något sagt.
735 Inlägg
1 maj 2011
Ljudnivån i A-hallen var nog lite lägre än tidigare år, MEN, sorlet från alla besökare och de bilar som spelade på låg nivå drog ändå över tillåtna 75db. Jag stod med en kompis mitt i hallen när han plockade upp sin iPhone och den db-mätningen (visserligen okalibrerad) visade att grundljudet låg på 75-77 db. När någon av oss sa något stack det iväg upp mot 82-84 db. Vi bröt alltså mot ljudgränsen bara genom att vi pratade med varandra.
Sen kommer vi till det ytterst märkliga i sammanhanget, bromsbänken. Medan vi stod där och kollade värdena så varvade en bil upp på bromsbänken. Trots att vi alltså stod en bra bit från bromsbänken fick vi värden som med god marginal passerade 100 db….

Jag bevittnade själv ett av Lasse Theanders utbrott mot en av bilägarna i MDS-montern. Hans agerande gav mig känslan av att han har något personligt emot ljudbilarna, och då speciellt vissa personer. Att som projektansvarig stå och skrika en utställare rakt i ansiktet på två decimeters avstånd är så oproffsigt så det finns inte. Dessutom lär han ha brutit mot gällande db-gräns!
Det skulle vara enormt intressant att höra Lasse Theander förklara hur det kan vara ok att ha bromsbänken inne i hallen med dom ljudnivåer det medför samtidigt som ljudbilarna knappt tillåts ha stereon igång.

Sen kan jag inte låta bli att fundera över säkerheten runt bromsbänken. Vad hade hänt om en motor havererat riktigt ordentligt med kringflygande motordelar när publiken tillåts stå 1-2 meter från bilarna?

964 Inlägg
1 maj 2011
MrH skrev:
Ljudnivån i A-hallen var nog lite lägre än tidigare år, MEN, sorlet från alla besökare och de bilar som spelade på låg nivå drog ändå över tillåtna 75db. Jag stod med en kompis mitt i hallen när han plockade upp sin iPhone och den db-mätningen (visserligen okalibrerad) visade att grundljudet låg på 75-77 db. När någon av oss sa något stack det iväg upp mot 82-84 db. Vi bröt alltså mot ljudgränsen bara genom att vi pratade med varandra.
Sen kommer vi till det ytterst märkliga i sammanhanget, bromsbänken. Medan vi stod där och kollade värdena så varvade en bil upp på bromsbänken. Trots att vi alltså stod en bra bit från bromsbänken fick vi värden som med god marginal passerade 100 db….

Jag bevittnade själv ett av Lasse Theanders utbrott mot en av bilägarna i MDS-montern. Hans agerande gav mig känslan av att han har något personligt emot ljudbilarna, och då speciellt vissa personer. Att som projektansvarig stå och skrika en utställare rakt i ansiktet på två decimeters avstånd är så oproffsigt så det finns inte. Dessutom lär han ha brutit mot gällande db-gräns!
Det skulle vara enormt intressant att höra Lasse Theander förklara hur det kan vara ok att ha bromsbänken inne i hallen med dom ljudnivåer det medför samtidigt som ljudbilarna knappt tillåts ha stereon igång.

Sen kan jag inte låta bli att fundera över säkerheten runt bromsbänken. Vad hade hänt om en motor havererat riktigt ordentligt med kringflygande motordelar när publiken tillåts stå 1-2 meter från bilarna?

Exakt och detta tog jag upp innan mässan med ansvariga men ingen vågade svara.
Den bromsbänken var långt över 100db

Lasse eller någon ansvarig har alltid varit emot ljudbilarna.
Dom skyller på arbetsmiljöverket men det handlar bara om vad dom vill ska få låta.
Det är så jävla löjligt och barnsligt.

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!

365 Inlägg
1 maj 2011
MrH skrev:

+1 Det är sorgligt att dom ska fördärva för billjudsintresserade...mer orkar man inte säga.

38 Inlägg
1 maj 2011
Antonicracing skrev:
Dom skyller på arbetsmiljöverket men det handlar bara om vad dom vill ska få låta.

Som ansvarig för billjudstävlingarna 2006-2010 så kan jag med säkerhet säga att Lasse & Mats har inget emot ljudbilarna i sig.

Däremot har flertalet utställare och tävlande visat sin sämsta sida under flera år och detta har gått ut över företagen och personerna som sköter sig.
Tyvärr finns det inget tålamod kvar från mässans sida och då är det svårt att vara konstruktiv.

Men kom med lösningar som kan presenteras för mässan så kanske demospelande kan återfinnas i mässgrogrammet igen. wink
Senast redigerat av Carsnaudio (1 maj 2011)

Roger Edvinsson
CEO
Cars'n Audio Magazine
http://www.carsnaudio.com/

16 197 Inlägg
1 maj 2011
Carsnaudio skrev:
Antonicracing skrev:

Som ansvarig för billjudstävlingarna 2006-2010 så kan jag med säkerhet säga att Lasse & Mats har inget emot ljudbilarna i sig.

Däremot har flertalet utställare och tävlande visat sin sämsta sida under flera år och detta har gått ut över företagen och personerna som sköter sig.
Tyvärr finns det inget tålamod kvar från mässans sida och då är det svårt att vara konstruktiv.

byt personal på elmia under påskhelgen så e problemet löst.   

de handlar om EN helg på hela året.

964 Inlägg
1 maj 2011
Carsnaudio skrev:
Antonicracing skrev:

Men kom med lösningar som kan presenteras för mässan så kanske demospelande kan återfinnas i mässgrogrammet igen. wink

Varför tillåter dom extrema ljudnivåer på konserter och effektmätning men inte bilstereo?
Handlar ju bara vad dom vill ska få låta.

Hörde något på 110db på effektmätningen som kan säkert stämma.
Kunde inte stå bredvid utan hålla för öronen ordentligt.

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!

Sök