3156
Sök

Homer Simpsons GR8 68 - Kompressormatad Firebird 400 Conv 1968

Målet är att bygga en kopia av Homer Simpsons kompressormatade Pontiac Firebird 1968 Convertible.

129 143 Visningar
Uppdaterades senast 16 december 2014
398 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
#181
Lite delar som jag köpte i USA. Mestadels "Dress-Up", men insugspackningar är bra att ha....

http://www.tacs.nu/forum/download/file.php?id=21063&mode=view

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson

Tangentbordsriddare
1 825 Inlägg
574 Inlägg
14 december 2011
#183
Formula skrev:
RandomHero skrev:
byggs det för fulla muggar nu?smile

Nej tyvärr. Har lite svårt med motiveringen just nu... sad

Trist=/ hoppas du hittar motiveringen igen snart nog=)


4 151 Inlägg
14 december 2011
#184
Lätt att hitta motivationen igen:) Du kmr ha en fet jänkare med kompressormatad v8a i sommar. En riktigt fet sån därtill. Bara fortsätta bygga:)


398 Inlägg
8 januari 2012
Trådstartare
#185
Har iaf börjat så smått med Firebirden igen. Plockat bort förgasare och insug etc. Så nu kan jag snart provmontera kompressorn. Har inte fått bultarna till den än.....


http://www.tacs.nu/forum/download/file.php?id=21086&mode=view

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson

398 Inlägg
5 maj 2012
Trådstartare
#187
Efter att inte ha gjort speciellt mycket med Firebirden under våren så funderade jag på att återställa den till en vanlig 400 igen. MEN jag har nu beslutat att kompressorbygget skall bli av i år. Jag blev pappa för 2 månader sedan och därför har tiden lagts på annat än bilen. Skall försöka lägga lite tid på bilen men den blir troligtvis inte klar förrän efter sommaren.
Som tur är har jag en Trans Am att åka runt med i sommar och det är den ni kommer få se på alla bilträffar.

Problemet med mitt bygge är att Ingenting passar med varandra. Därför tar allt mycket längre tid.
Nu skall jag få på hubben fram på komressorn innan jag kan sätta dit struten.

http://www.tacs.nu/forum/download/file.php?id=21349&mode=view

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson

1 080 Inlägg
5 maj 2012
#188
Grattis, och kul att det blir en fortsättning på bygget smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

13 Inlägg
5 maj 2012
#189
Grattis! Ett under att inte Richard har skvallrat om detta!

Delphian
68 Inlägg
398 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
#191
Tackar, tackar! smile

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson

398 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
#192
Det verkar som att det forum (TACS) som jag lagt nästan alla bilder på projektet har stängts för ej medlemmar. Det medför att ni troligtvis inte ser så mycket av vad jag har gjort tidigare.
Från och med nu lägger jag upp bilderna här på garaget istället. smile


Har fått på hubben fram till på kompressorn. Det skall vara "tight fit", och det kan man säga att det var... Fick till slut slå med en hammare! yikes
https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36816/36816-d639c66bdcfc8641bd39e561892a0085.jpg

Nu väntar jag på packningen mellan kompressorn och struten innan jag kan fortsätta.

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson

Delphian
68 Inlägg
574 Inlägg
7 maj 2012
#194
Grattis smile och kul att du kommit igång med bygget igen.


398 Inlägg
13 maj 2012
Trådstartare
#195
Tack, det känns bra trots att det går långsammare än vad jag är van vid. Men det är väl bara att vänja sig. smile

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson

398 Inlägg
13 maj 2012
Trådstartare
#196
https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36816/36816-b93fb65a97a57ed258fc13801a935a58.jpg
Kompressorinsuget på plats.

Som vanligt är det ett steg framåt och två steg tillbaka med detta projektet.

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson

398 Inlägg
13 maj 2012
Trådstartare
#197
Som vanligt är det ett steg framåt och två steg tillbaka med detta projektet.
Då jag inte har ett insug av nyare sort, utan gått på ett "oldschool" insug så måste allt custom tillverkas för att passa resten av motorn.
Först har jag fått beställa nytt termostathus då orginal inte fick plats längre. Det fick bli ett nytt som har snävare böj och som är vridbart.
Sedan fick det göras ett hål i insuget. Sedan gänga det och sätta dit en nippel. Nu kan jag mäta laddtryck. Dessutom koppla in boostretarden så tändningen backas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36816/36816-d92038ba3e128738f8695aa130fb0511.jpg

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson

398 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
#198
Som sagt ett steg framåt och två bakåt.

Nästa nöt att knäcka är att remhjulet till styrservot inte stämmer med remhjulet på vevaxeln. Skiljer tyvärr för mycket, se bild.

https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36816/36816-470bba977c5441b724d7602e996f3663.jpg

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson

1 080 Inlägg
15 maj 2012
#199
Ser inte vilket som är vilket men finns det inte plats att schimsa ut det silvriga hjulet bara? smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

slappt&fint
376 Inlägg
15 maj 2012
#200
pontiacen skrev:
Ser inte vilket som är vilket men finns det inte plats att schimsa ut det silvriga hjulet bara? smile

han kan väl inte schimsa ut vevaxeln?:p då blir väl de andra helt galet:O
Senast redigerat av below_ (15 maj 2012)



Sök