3239
Sök

Angående motorbyte till B230e i volvo 240

29 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
#1
tjena!, hat fått tag i en b230e från en 740-85 som jag haft funderingar på att lägga ner i 240in, som alltså är en 82a DL..det har suttit en b21e i den men vet ej om de e orginal, kan man se nånstans vilken motor som är den ursprungliga?

hursomhellst, så sitter det en förgasare på b21e motorn just nu, för ägarna innan fick inte sprutet att fungera.

nu till frågorna,

*sitter det någon sorts pump i tanken eller inte på 240?

har skummat runt på forumet och sett att några skriver att de ska va 2 elektriska pumpar? några skriver en osv, men vill nu veta hur det verkligen ska va,

bränslerelä, sitter det på alla? OM det nu suttit en b21e orginal borde det finnas? vart sitter det isåfall och hur ser de ut?

Lite dumt formulerat kanske men hoppas ni förstår lite, tack på förhand smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

P o r s c h e
1 700 Inlägg
13 februari 2011
#2
Har du haft en E borde de synas på registreringsbeviset hur många hk den har. Förgasare har max 110hk medan mekinsprut har 120 och uppåt ungefär.

Till meksprutet ska det sitta två pumpar, en förpump i tanken och en huvudpump under bilen tillsammans med ett primärfilter. I motorrummet "ska" det sedan sitta ett huvudfilter. Dessa grejer borde inte sitta kvar om det sitter förgasare i bilen nu då förgasaren ska ha en bråkdel av trycket som insprutet vill ha.

Bränslerelä skulle ju kunna sitta i om det varit en insprutare förut, men de kan ju lika gärna vara bortskruvat.


1 008 Inlägg
13 februari 2011
#3
i en 240 Deluxe -82 så borde du ha B21A - förgasarmotor (78kW)..  hade det varit en GL så hade du haft B23A (82kW).
Annars går det också att se på modellkoden. Tredje och fjärde siffran talar om motortypen.
41=B21A
44=B21E
81=B23A, B230A
84=B23E, B230E

Är det en föredetta polis så kandet ju vara så att den blev utrustad med E-motor.
Det är förberett under instrumenbrädan ovanför säkringarna med kontaktstycke för pumprelä from 80/81 på alla modeller.


1 160 Inlägg
13 februari 2011
#4
gå in på mekonomens sida med regnr så brukar dom skriva vilken motor du har

29 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
#5
Gick in på mekonomen och kollade, stod b21A, men sitter det någon pump i tanken orginal i 240? orkar inte pilla med att byta tank osv, men en huvudpump med filter måste la gå å pilla dit från nån 740 bara? sitter filtret i den pumpen? ang filtret som ska va i motorrummet så räcker de la med ett såndärnt gult vanligt 5-kronorsfilter eller va de nu kostar? inget mer avancerat så att säga?

sitter det ingen liten pump under vid mekaniska sprutet sen då? eller är det bara de trycket från "huvudpumpen" som den drivs med?

samt bränslerelät, går la å ta från nån 740 också? är det sammatryck i en pump till F motorn som till E motorn?

sen så undrar jag lite med lamellerna, hämtade b23E motorn idag, men tänkte behålla lådan som sitter i bilen nu, hur stor är risken att "splinsen" skulle vara grövre eller tvärt om?

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Varvstopparn
460 Inlägg
13 februari 2011
#6
tank behövs inte bytas ,men montera in en pump i tanken måste du,jag gjorde om min förgasaramatur med en från 240,och dit med pump under ,funakr från 740 med e motor,f-motorer har för llite tryck.

japp går att köra med ett sånt litet filter man har till förgasarbilar mm,se till att slangarna sitter riktigt bara ,så dom inte hoppar loss.

relät kan du använda ett extraljusrelä men bättre att ta från en 740 då,så pumparna styrs om bilen går eller inte

lamellen ska nog passa till 99& tror dom sluta med grova splinsen runt 78

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights&#65279; are on while drifting!

1 008 Inlägg
13 februari 2011
#7
Det sitter bara tankpump i 240 om det är insprutning, sedan behöver man ju även en returledning.
Huvudpumpen sitter under bilen tillsammans med en tryckakumulator, det är en annan pump till E-motorerna än F-motorn eftersom K-jetronic arbetar med hela 5 bars tryck jämfört med F motorn på 2,5-3 bar.
Filtret sitter fastskruvat på torpedväggen i maskinrummet med banjoanslutningar till bränsleslangarna.

Förgasarmotorn har enbart en mekansikt pump som sitter på motorblocket som drivs av aggregataxeln..
Bränslepumprelät Måste vara från en E-motor (grönt relä) och sedan stifta i och dra bak pluskabeln till huvudpumpen under baksätet där den går igenom golvet.
Sen får du nog byta fördelare eftersom det är hallgivare på 740-motorn och den antagligen sitter på toppen, då får du flytta över aggregataxeln från B21:an isåfall för att få fördelardrivningen fram i blocket.

Tänk på att en nitisk besiktningsman kan underkänna bilen med "motor ändrad/utbytt" men man ska nog ha en väldans otur om dom skulle upptäcka att du bytt, men risken finns ju, och då kan det bli problem eftersom det inte går regga med E-motorn, lägger du däremot i en komplett F-motor eller FT/FK så är det inga problem.


29 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
#8
jaha okej okej, men varför skulle det inte gå att regga med en B23E? tändfördelaren är en stående redan, så det problemet slipper jag smile men angående returledning, finns det de på denna motorn?

och nu när det suttit förgasarmotor i från början så finns det bara en vanlig armatur utan pump i tanken alltså eller vadå? nyare 240in som har F motorn, skulle det kunna gå att plocka en sådan armatur istället om det nu finns pump med på dem? eller har tankkonstruktionen ändrats med åren så att alla armaturer inte passar på alla modeller?

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

P o r s c h e
1 700 Inlägg
13 februari 2011
#9
Tror en armatur från en nyare 240 ska passa... Vilken sorts förpump det är spelar inte så stor roll, huvudsaken är att huvudpumpen är rätt.

Returledning har du inte, finns inte på förgasarmotorer, bara insprutare.

Anledningen till att det inte går att regga är för att man måste ha ett avgascertifikat om man byter motortyp. Det finns ett undantag, och det är att du sätter i en lambdastyrd motor med katalysator, men de har ju inte din E wink

kyngas skrev:
japp går att köra med ett sånt litet filter man har till förgasarbilar mm,se till att slangarna sitter riktigt bara ,så dom inte hoppar loss.

ooooo är du säker på de? 0,5 bar vs 5 bar till en början... Och de flödar bra mycket mer i insprutning, finns ju en anledning till att det sitter stora filter.


Varvstopparn
460 Inlägg
13 februari 2011
#10
Bensinskallen skrev:
Tror en armatur från en nyare 240 ska passa... Vilken sorts förpump det är spelar inte så stor roll, huvudsaken är att huvudpumpen är rätt.

Returledning har du inte, finns inte på förgasarmotorer, bara insprutare.

Anledningen till att det inte går att regga är för att man måste ha ett avgascertifikat om man byter motortyp. Det finns ett undantag, och det är att du sätter i en lambdastyrd motor med katalysator, men de har ju inte din E wink

kyngas skrev:
japp går att köra med ett sånt litet filter man har till förgasarbilar mm,se till att slangarna sitter riktigt bara ,så dom inte hoppar loss.

ooooo är du säker på de? 0,5 bar vs 5 bar till en början... Och de flödar bra mycket mer i insprutning, finns ju en anledning till att det sitter stora filter.

har kört så så själv iallaflall på min gamla 245a och de funkade de året jag hade ,värmde  plastslangarna och klämde dit den så den satt å de funka som sagt bra

sen tror jag inte som bryr sig om att de sitter en b23e istället för b21a
returen tar du ju bara rören från 740 tex och bockar om lite

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights&#65279; are on while drifting!

29 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
#11
hur skaffar man ett sådant avgascertifikat då? och sen så menade jag när jag bytt till E motorn, om den ska ha någon retur?

men va jobbigt de blir isåfall, ska ju besikta nu i februari så får la besikta den innan jag byter motor hehe

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

P o r s c h e
1 700 Inlägg
13 februari 2011
#12
Somsagt det är ju inte säkert att dom noterar det, dom brukar ju inte stå och glo i reggbeviset och kolla om det ska sitta förgasare på motorn eller inte.

Om du skulle komma med polerade weber 45:or kanske dom skulle bli lite små misstänksamma... Har du tur så klarar du dig helt enkelt wink

Ett avgascertifikat får du från volvo, nästan omöjligt att få.

Du skulle ju kunna pappra bilen annars, alltså flytta över ramnummer från en sunkig bil som har b21E på pappret


29 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
#13
varför är det så omöjligt att få då? nja pappring e jobbigt smile skulle det inte kunna räcka med att montera huvudpumpen bara? å skippa dendär tankhistorian, eller suger inte huvudpumpen något?

Vet någon föresten om det stämmer att "b23" betyder att fördelarn är stående och "b230" att fördelarn sitter i bak på motorn?

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

1 008 Inlägg
13 februari 2011
#14
reglerna skärptes kring millenieskiftet om jag inte minns fel, men gjordes om (bättre) 2007.
finns en hel tråd om detta med motorbyte och reggning etc här på garagets forum.

Visst fungerar det utan för/tankpumpen, men som du var inne på så är det väl tänkt att huvudpumpen skall trycka och tankpumpen suger upp bensinen till huvudpumpen, många har problemet att armaturen rostar och tankpumpen lägger av, detta kan medföra driftstörningar när man har mindre mängd bensin i tanken och huvudpumpen får arbeta hårdare och livslängden förkortas markant, så det är att rekomendera att montera tankpumpen.

När det gäller 240 så sitter alltid fördelaren i blocket eftersom den inte får plats på toppen.

På 760 82-84 och 740 GLE -84 var fördelaren också blockmonterad, När B23 ersattes med B230 1985 så flyttades fördelaren till toppen.
Senast redigerat av 240bns (13 februari 2011)


29 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
#15
jahaja okej, då förstår jag, har lite bättre inblick i det hela nu, tackar så mycket för alla snabba svar smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Varvstopparn
460 Inlägg
13 februari 2011
#16
240bns skrev:
reglerna skärptes kring millenieskiftet om jag inte minns fel, men gjordes om (bättre) 2007.
finns en hel tråd om detta med motorbyte och reggning etc här på garagets forum.

Visst fungerar det utan för/tankpumpen, men som du var inne på så är det väl tänkt att huvudpumpen skall trycka och tankpumpen suger upp bensinen till huvudpumpen, många har problemet att armaturen rostar och tankpumpen lägger av, detta kan medföra driftstörningar när man har mindre mängd bensin i tanken och huvudpumpen får arbeta hårdare och livslängden förkortas markant, så det är att rekomendera att montera tankpumpen.

När det gäller 240 så sitter alltid fördelaren i blocket eftersom den inte får plats på toppen.

På 760 82-84 och 740 GLE -84 var fördelaren också blockmonterad, När B23 ersattes med B230 1985 så flyttades fördelaren till toppen.

85 hade 740 också blockmonterad fördelare ,iallfall b230a

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights&#65279; are on while drifting!

29 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
#17
jo det stämmer, den motorn jag har är från en 85a så att smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

29 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
#18
kan man se på huvudpumpen till vilken motor den ska va te? eller vilket tryck den ger? funderar på denna lite (( http://www.tradera.com/volvo-740-940-br … _127762190 ))

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

104 Inlägg
14 februari 2011
#19
ta å sätt dit en förgasare och mekanisk orginalpump sen tar du ventilkåpan från b21an till besiktningen om dom e som i denna stan så ser dom ingen skilnad på b21 och b23.


enklaste sättet å få igenom den sen har du ett helt år å pilla me de
Senast redigerat av Ragge88 (14 februari 2011)


P o r s c h e
1 700 Inlägg
14 februari 2011
#20
_Joola skrev:
kan man se på huvudpumpen till vilken motor den ska va te? eller vilket tryck den ger? funderar på denna lite (( http://www.tradera.com/volvo-740-940-br … _127762190 ))

Om den passar till 940 också är det garanterat till elektronisk insprutning, alltså för klen.



Sök