2856
Sök

Lägga remoten på samma sida som rca kabeln?

4 767 Inlägg
20 januari 2008
#21
Den ENORMT lilla mängd ström som går i remotekabeln för att aktivera reläet i slutsteget kan omöjligt ge några magnetfält som kan ge störningar.

I strömkabeln till slutsteget därimot går betydligt större mängder ström som ger magnetfält. Därför lägger man rcakabel och strömkabel på var sin sida i bilen.

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

10 287 Inlägg
20 januari 2008
#22
Det är inte mängden ström som ger störningar, det är dI/dT - dvs hur mycket strömmen ändras per tidsenhet. I en remote så ändras strömmen bara en gång  - när man slår på steget, sedan flyter samma ström vilket inte inducerar några störningar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Skyracer
917 Inlägg
20 januari 2008
#23
Om man köper ett kabel-paket som t.ex. 910PP4 från BRL så är det remoten som ligger mellan rca(lågnivå)kablarna. Inget annat.

"En dubbelskärmad silver lågnivåkabel med remote 5m"

Ps. De bilar vi installerar på så går det bra med remote tillsammans med RCA. Jag har inte testat det i Skylinen för jag har lågnivå på en sida, remote i mitten och strömmen bakifrån (batteriet i bagaget). Men på vinterbilen (Golf) ligger remote och lågnivå tillsammans och inget vin alls. big_smile


Mvh
Håkan
Senast redigerat av Skyracer (20 januari 2008)

http://www.untz.tv
www.skyline.se // www.skyracer.se // www.djskyracer.se
Mekonomen Värmdö
Sponsorer 2012: Superior Imports | RaidoPower | J-Spec | PBZ | TWS | Mekonomen | Samglas Värmdö

Tyskstuk.se
630 Inlägg
20 januari 2008
#24
Om nu den lilla kabeln på RCAkabeln skulle vara en jordkabel... varför skulle man jorda något framme vid stereon bak vid slutsteget!?!?!?
Är det inte lättare att jorda det som ska jordas vid stereon i en jordkabel/punkt vid stereon?!


4 586 Inlägg
20 januari 2008
#25
till mitt strömkitt till slutsteget så gick remoten i en egen ledning som jag såklart la på strömsidan. kolla även så att du inte lägger rcan på samma sida som strömmen till bakljusen.mm ifall det fortfarande är störningar så byt ut rcan det fick jag göra det brummade i hela bilen


21 761 Inlägg
20 januari 2008
#26
Sharky skrev:
Det är inte mängden ström som ger störningar, det är dI/dT - dvs hur mycket strömmen ändras per tidsenhet. I en remote så ändras strömmen bara en gång  - när man slår på steget, sedan flyter samma ström vilket inte inducerar några störningar.

/Göran
Har du hört talas om detta med att den lilla kabeln från början var menad att användas som en extra jordförbindelse mellan två enheter?

Tänkte att du har ju hållit på med elektronik och sånt under en längre tid. Jag kan ju inte komma på vart jag har sett eller hört det, men är ändå ganska säker på min sak.

442 Inlägg
20 januari 2008
#27
Ingen fara med störning bredvid RCA(inte för mig iaf), använde biltemas kit o då var de en enskild remotekabel som jag tejpa fast på rca kabel o drog under listen på höger sida...

399 Inlägg
20 januari 2008
#28
Har inte magnetfältets styrka ng som helst inverkan på hur mycket störningar det blir? Utan bara dI/dT värdet?

Inte så insatt i hur mkt ström som kan gå i en remote kabel men om det är 0,5 A lr nåt så blir ju magnetfältet inte kraftigare än 1 nanotesla på en centimeters avstånd...

I pluskabeln t mitt slutsteg t.ex som kan dra 160 A som mest blir ju magnetfältet 3,2 millitesla på 1 cm avstånd o det är ju rätt kraftigt


Maskinbefäl
1 038 Inlägg
20 januari 2008
#29
Sharky skrev:
Det är inte mängden ström som ger störningar, det är dI/dT - dvs hur mycket strömmen ändras per tidsenhet. I en remote så ändras strömmen bara en gång  - när man slår på steget, sedan flyter samma ström vilket inte inducerar några störningar.

/Göran
Bra precis så är det när man pratar om störningar. Magnetfält induceras av en strömändring.

Du kan prova det med en sple och en glödlampa och lägga på en likspänning från t.ex. ett batteri. Lampan kommer att börja lysa efter en liten stund om du kopplat dem i serie och slockna efter en liten stund om du kopplat dem parallellt. Detta fenomen beror på det magnetfält som inducerar en motriktad emk för att upphäva förändringen i ström genom spolen.

Eller koppla ihop spolen och en glödlampa (låg volt) och drag en magnet hastigt förbi spolen kommer glödlampan att blinka till. Här har du den typen av elektromagnetisk störning som kan bildas av att två kablar ligger brevid varandra.

En kabel som det går en ström igenom bildar ett magnetfält. Det magnetfältet ändrar sig till styrka beroende på två faktorer. Strömstyrka och frekvens. Frekvensen innebär alltså hastigheten på poländringen i ett växelströmsfält, kan även vara spänningstoppar beroende på en dåligt skärmad generator t.ex.

I en kabel där det löper växelspänning står elektronerna mer eller mindre och hoppar fram och tillbaka i kabeln, medans i en kabel med likspänning har du ett flöde av elektroner. Det är det här som gör att magnetfältet ändras vilket i sin tur ger störningar.

Det den "lilla" jordkabeln gör är inte som felaktiskt tolkats här att jorda huvudenhet/steg utan att potensialutjämna dem. Dvs. skapa samma referenspunkt för jorden på båda sidor om lågnivåkablen och då också minska risken för störningar.

De flesta störningar i bilen som man har problem med härrör från generatorn. Generatorn är i dagens bilar av växelspänningstyp ofta trefas med inbyggd likriktare. Det här innebär att beroende på motorns varvtal ändras den i generatorn inducerade växelspänningen med varvtalet (i sin tur frekvensen på spänningen). Likriktarna som är dioder ser till att bara rätt del av växelspänningen kommer fram ut på nätet i bilen, MEN det är ingen ren likspänning. Likspänningen består av toppar och dalar och varierar således i styrka med samma tre gånger så hög frekvens som växelspänningen i generatorn (p.g.a. att alla tre faserna ligger ihop efter likriktaren.)

Det är de här topparna och dalarna som skapar de störningsproblem vi kan få i våra bilar.

Hur gör vi för att slippa dem??

1. Sätt steget nära batteriet, eller ha grova kablar till batteriet. Batteriet i det här fallet funkar som en kondensator eftersom det är spänningströgt och jämnar till likspänningen så vi slipper störningar. Jordpunkten är precis lika viktig!!!

2. Har man fortfarande problem med ströningar kan man vid steget koppla in en ferritkärna över pluskabeln (fungerar som ett motstånd för växelspänning men blockar inte likspänning, samt koppla in en liten kondensator parrallellt med steget som då kommer att kortsluta växelspänningen i matningen men leda fram likspänningen till steget.

Dessutom är det viktigt att signalvägarna till steget hålls så rena som möjligt. Allt brus och bös som finns med i signalkabeln kommer att förstärkas och spelas i högtalarna och detta är mycket svårare att komma åt. Bästa sättet här är en väl jordad skärmstrumpa i aluminium. Här kan man få bort olika typer av radiofrekvent störning som kan uppkomma av t.ex. äldre bilars tändsystem mm.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
20 januari 2008
#30
Eller så kör man digitalt till en processor som sitter 20cm från stegen..och så drar man från processorn RCA kablar vinkelrät mot strömkablarna. Givetvis sitter RCA kablarna dessutom på andra sidan steget. smile

/Jonas

zovix skrev:
Hur gör vi för att slippa dem??

1. Sätt steget nära batteriet, eller ha grova kablar till batteriet. Batteriet i det här fallet funkar som en kondensator eftersom det är spänningströgt och jämnar till likspänningen så vi slipper störningar. Jordpunkten är precis lika viktig!!!

2. Har man fortfarande problem med ströningar kan man vid steget koppla in en ferritkärna över pluskabeln (fungerar som ett motstånd för växelspänning men blockar inte likspänning, samt koppla in en liten kondensator parrallellt med steget som då kommer att kortsluta växelspänningen i matningen men leda fram likspänningen till steget.

Dessutom är det viktigt att signalvägarna till steget hålls så rena som möjligt. Allt brus och bös som finns med i signalkabeln kommer att förstärkas och spelas i högtalarna och detta är mycket svårare att komma åt. Bästa sättet här är en väl jordad skärmstrumpa i aluminium. Här kan man få bort olika typer av radiofrekvent störning som kan uppkomma av t.ex. äldre bilars tändsystem mm.

/Magnus
Senast redigerat av jonash (20 januari 2008)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

10 287 Inlägg
20 januari 2008
#31
Först överkursen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Maxwell's_equations

Sedan utdraget:
"it demonstrates that a voltage can be generated by varying the magnetic flux passing through a given area over time, such as by uniformly rotating a loop of wire through a fixed magnetic field"

Dvs det är variationen av det magnetiska fältet som genererar en spänning/ström.

Prova med att sätta en jättemagnet från en högtalare mot en RCA kabel. Stör den?

/Göran


Maildaemon skrev:
Har inte magnetfältets styrka ng som helst inverkan på hur mycket störningar det blir? Utan bara dI/dT värdet?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
20 januari 2008
#32
Njääää, faktiskt inte. Jag tycker faktiskt att det låter lite skröna eftersom det blir dålig potentialutjämning med den klena kabeln (sätter man upp Kirchoffs lagar och räknar så inser man att den lilla kabeln inte "orkar hålla emot").
Potentialujämna kan den bara göra om tex ingångssteget på slutsteget är flytande och det tro jag är rätt så sällsynt.

/Göran

Drönirettab skrev:
Har du hört talas om detta med att den lilla kabeln från början var menad att användas som en extra jordförbindelse mellan två enheter?

Tänkte att du har ju hållit på med elektronik och sånt under en längre tid. Jag kan ju inte komma på vart jag har sett eller hört det, men är ändå ganska säker på min sak.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
20 januari 2008
#33
ELFA art nr:56-625-50 LL1584-3FXPHM    XLR–Phono, bal–obal   

Så gör jag.....

/Göran

jonash skrev:
Eller så kör man digitalt till en processor som sitter 20cm från stegen..och så drar man från processorn RCA kablar vinkelrät mot strömkablarna. Givetvis sitter RCA kablarna dessutom på andra sidan steget.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Blästrare/Lackerare
651 Inlägg
20 januari 2008
#34
Jag bryr mig mindre om vad alla säger.. Har alltid haft de ihop och aldrig haft störningar, men har ju hört talas om de som haft de och då får man ju helt enkelt byta plats på dom. Mycket svårare än så är det ju inte

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
21 januari 2008
#35
_ZooN_ skrev:
Jag bryr mig mindre om vad alla säger.. Har alltid haft de ihop och aldrig haft störningar, men har ju hört talas om de som haft de och då får man ju helt enkelt byta plats på dom. Mycket svårare än så är det ju inte
Ja alltså, om man får störningar i systemet på grund av det så beror det på nåt annat - det är klart som korvspad.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!


Sök