Hejsan!
Bil: Volvo 745 årsmodell -90 B230F
Problemet:
Började med att bilen var VÄLDIGT svår startad en morgon då jag fick nöta på starten ett tag för att få igång bilen. Senare under kvällen så ville bilen inte starta alls! Blev till att börja en felsökning!
Resultat och det som är gjort:
Började självklart med att kolla Gnista / Bränsle. Gnista hade jag inte. Har kontrollerat tändspolen med Diodtestlampa och det är hel.
Spridarna ska ge 700mV då man kör på starten. Men det ger ingen signal alls.
Mätte upp vevaxellägesgivaren/impulsgivaren och den var trasig! Jag köpte genast en ny som jag monterade tillbaks. Men Fortfarande ville bilen inte starta. Kontrollerade den nya impulsgivaren igen och den är hel.
Fick börja felsöka kontakten till Tändmodulen. Alla värden är rätt dvs Spänning/Jordning/Osv.
MEN! Signal kabeln till Tändmodulen ger 0.13V Då den ska ligga på 1 Volt.
Kollade kopplings schema och såg att kabeln går till Tändning-Styrboxen, (heter något med EZ ***)
Började mäta där och när man kör på startmotorn ska den ge ifrån MINST 250mV
Då jag fick utslag på 112mV. Bytte styrenhet och fortfarande fungerade inte bilen och jag fick samma utslag.
Kollade bränslerelät och den fungerar och soppapumpen går när man tvångsmatar.
Hoppade tillbaks till Första momentet då jag bytte Impulsgivaren,
Kopplade in ett Oscilloskop till impulsgivaren och den ger nästan inga utslag alls när man kör på starten.
Den ska ha en jämn och bra Kurva på oscilloskopet enligt förhandsbok. Men jag fick nästan inga utslag alls.
Någon som har något tips på vad detta kan vara för fel? Finns det något jag borde kolla?
Har kollat alla kablar som går till Tändning-Styrenhet, och allt är shysst förutom signalen som ska ge MINST 250 mV
Och tändmodulen som jag skrev får för lite spänning till Signal Då den får 0.13V (ska vara 1V)
MVH säg till om jag glömt något!