2899
Sök

Volvo 745 startar inte, Djup felsökning.

106 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
#1
Hejsan!
Bil: Volvo 745 årsmodell -90      B230F

Problemet:
Började med att bilen var VÄLDIGT svår startad en morgon då jag fick nöta på starten ett tag för att få igång bilen. Senare under kvällen så ville bilen inte starta alls! Blev till att börja en felsökning!

Resultat och det som är gjort:

Började självklart med att kolla Gnista / Bränsle. Gnista hade jag inte. Har kontrollerat tändspolen med Diodtestlampa och det är hel.

Spridarna ska ge 700mV då man kör på starten. Men det ger ingen signal alls.

Mätte upp vevaxellägesgivaren/impulsgivaren och den var trasig! Jag köpte genast en ny som jag monterade tillbaks. Men Fortfarande ville bilen inte starta. Kontrollerade den nya impulsgivaren igen och den är hel.

Fick börja felsöka kontakten till Tändmodulen. Alla värden är rätt dvs Spänning/Jordning/Osv.
MEN! Signal kabeln till Tändmodulen ger 0.13V Då den ska ligga på 1 Volt.

Kollade kopplings schema och såg att kabeln går till Tändning-Styrboxen, (heter något med EZ ***)
Började mäta där och när man kör på startmotorn ska den ge ifrån MINST 250mV
Då jag fick utslag på 112mV. Bytte styrenhet och fortfarande fungerade inte bilen och jag fick samma utslag.

Kollade bränslerelät och den fungerar och soppapumpen går när man tvångsmatar.

Hoppade tillbaks till Första momentet då jag bytte Impulsgivaren,

Kopplade in ett Oscilloskop till impulsgivaren och den ger nästan inga utslag alls när man kör på starten.
Den ska ha en jämn och bra Kurva på oscilloskopet enligt förhandsbok. Men jag fick nästan inga utslag alls.

Någon som har något tips på vad detta kan vara för fel? Finns det något jag borde kolla?


Har kollat alla kablar som går till Tändning-Styrenhet, och allt är shysst förutom signalen som ska ge MINST 250 mV

Och tändmodulen som jag skrev får för lite spänning till Signal Då den får 0.13V (ska vara 1V)


MVH säg till om jag glömt något!big_smile


252 Inlägg
14 februari 2011
#2
Seriös felsökning big_smile Där är en gämensam nämnare och det är varvtalsgivaten (pulsgivaren) om du får dåligt utslag på den kolla så det inte är något mekaniskt så givaren inte ligger tillräkligt nära givat hjulet.
Jag är inte så hemma på volvo men sitter sen inte svänghjulet. Bara en ide roll

14 Inlägg
14 februari 2011
#3
Kolla svänghjuls givaren wink


106 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
#4
johannesson_radom skrev:
Kolla svänghjuls givaren wink

hehe har redan kollat den, det är "impulsgivaren" som jag skrev om! Som sagt fick dåliga värden på oscilloskopet då jag kontrollerade den. Den är helt ny :S så jag vet inte varför jag får dåliga värden:/big_smile


375 Inlägg
15 februari 2011
#5
Om tändspolen är hel så ska du få gnista.

Bara koppla in ett tändstift på högspänningskabel och lägga mot plåt, då ska du få gnista.


106 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
#6
Andreas_ace skrev:
Om tändspolen är hel så ska du få gnista.

Bara koppla in ett tändstift på högspänningskabel och lägga mot plåt, då ska du få gnista.

Nope får ingen gnista eller soppa! Tändspolen är hel


375 Inlägg
15 februari 2011
#7
Vad får du för felkoder?


106 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
#8
Andreas_ace skrev:
Vad får du för felkoder?

1-1-1
1-1-1
= Inga felkoder


252 Inlägg
15 februari 2011
#9
Inga fel coder kan vara något mekaniskt fel som jag skrev innan

106 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#10
tekniknissen- skrev:
Inga fel coder kan vara något mekaniskt fel som jag skrev innan

Nu har jag rivit växellådan och mätt avståndet mellan Givare och svänghjul.
Jag kollade med bladmått och 0.60mm går igenom väldigt lätt. Själv tycker jag att avståndet verkar vara för stort.

Kollade i böcker och vet att impulsgivarens "säte" där den sitter böts ut efter år 1991. Och min bil är en -90.
Kan det vara så att jag fått fel "säte".?

Någon som vet hur stort avståndet får vara maximalt? MvH smilesmile


252 Inlägg
17 februari 2011
#11
Är osäker på volvo bmw är det 0,2-0,3 mm. är den nya givaren lika lång så du var inne på rätt spår men fick en för kort givare?

106 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#12
tekniknissen- skrev:
Är osäker på volvo bmw är det 0,2-0,3 mm. är den nya givaren lika lång så du var inne på rätt spår men fick en för kort givare?

haha glömde nämna detta LOL! roll

Men när jag skulle ta isär den gamla givaren ALLRA först så satt den jätte hårt. Fick slå och banka ett bra tag till slut gick sätet som givaren sitter i sönder. Den knäcktes på mitten.. fick riva låda och byta de där "sätet"

Efter att jag bytt och monterat på givare starta den fortfarande inte! Det var DÅ min felsökning började! hehe


Så jag åkte till bilia och köpte ett  nytt "säte". Tänkte att det kan vara så att jag fått fel säte! big_smile

haha;)


14 Inlägg
17 februari 2011
#13
Du kan prova koppla ihop en svat å röd kabel som sitter i en kontakt framme vid kylarvätskburken och se om det blir nån skillnad wink


106 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#14
johannesson_radom skrev:
Du kan prova koppla ihop en svat å röd kabel som sitter i en kontakt framme vid kylarvätskburken och se om det blir nån skillnad wink

varför skulle det göra skillnad big_smile vad ere för kontakt?


252 Inlägg
17 februari 2011
#15
jag råka ut för något liknande vevaxel givaren på m5 motor. bytte koppling och hade en praktikant (prao) eller vad fan det heter!! givaren låg på arbetsbänken och brist på syselsättning så stog han och tyckte på en o-ring över givar halsen !! VADFÖR!!! tittade inte så noga satt på den och bilen startade inte!!?? som tur var så var det första som jag tittade på så det löste sig. men en gummi ring på under en mm kan göra en hel del :-)

106 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#16
tekniknissen- skrev:
jag råka ut för något liknande vevaxel givaren på m5 motor. bytte koppling och hade en praktikant (prao) eller vad fan det heter!! givaren låg på arbetsbänken och brist på syselsättning så stog han och tyckte på en o-ring över givar halsen !! VADFÖR!!! tittade inte så noga satt på den och bilen startade inte!!?? som tur var så var det första som jag tittade på så det löste sig. men en gummi ring på under en mm kan göra en hel del :-)

haha fy fan va jobbigt! Fick man riva växellåda då? :o
jo jag vet ska kolla om det finns olika säten och välja mellan imorgon! smile


252 Inlägg
17 februari 2011
#17
Nej den sitter på kopplingskåpan utifrån så det var inga bekymer med att fixa det men prao,n fick lära sig ett och annat när det gäller det svenska språkets variationer i svordomar och utryck av idioti !!

106 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#18
tekniknissen- skrev:
Nej den sitter på kopplingskåpan utifrån så det var inga bekymer med att fixa det men prao,n fick lära sig ett och annat när det gäller det svenska språkets variationer i svordomar och utryck av idioti !!

hahahahah fy fan va bra big_smile


1 008 Inlägg
17 februari 2011
#19
Har du kontrollerat "15-matningen" till box/arna och att du har den matningen även vid startförsök?
Tänkte om startkontakten är murken..

15-matning skall du ha på stift 6 på EZK samt på tändspolen och tändmodulen stift 4
Säkring 13 och 1 bör ju vara hela eftersom du kan läsa ut felkoderna och tvångsköra pumparna.

I mina anteckningar skall man få ca 1,6-2,3 VAC ~770Hz på inpulsgivaren på tomgång.
Triggersignalen till tändmodulen skall med tändning påslagen ligga på ca 100mV och tomgång ca 850mV ~27Hz

Har du kollat om du får ut någon varvtalssignal till LH2.4 ?
EZK stift 17 skall ha med tändning på ca 0,5 V och på tomgång 7-8 V ~27Hz


106 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#20
240bns skrev:
Har du kontrollerat "15-matningen" till box/arna och att du har den matningen även vid startförsök?
Tänkte om startkontakten är murken..

15-matning skall du ha på stift 6 på EZK samt på tändspolen och tändmodulen stift 4
Säkring 13 och 1 bör ju vara hela eftersom du kan läsa ut felkoderna och tvångsköra pumparna.

I mina anteckningar skall man få ca 1,6-2,3 VAC ~770Hz på inpulsgivaren på tomgång.
Triggersignalen till tändmodulen skall med tändning påslagen ligga på ca 100mV och tomgång ca 850mV ~27Hz

Har du kollat om du får ut någon varvtalssignal till LH2.4 ?
EZK stift 17 skall ha med tändning på ca 0,5 V och på tomgång 7-8 V ~27Hz

oj hehe japp får matningen vid startförsök, kontrollerat alla jordningar och andra signal kablarna till boxen. Säkringarna är hela. Tändspolen får också sin matning.

Jag tror nästan mer på att avståndet mellan impulsgivaren och svänghjulet är för stort.
Vet du hur stort avstånd det ska vara?
smile



Sök