2116
Sök

Lös gåtan/gåtorna !!

1 738 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#161
Volvo Knugen skrev:
940RDALLE skrev:
Volvo Knugen skrev:

Tåget söderut avgår vanligtvis först?
Hehehe nej! Du börjar närma dig wink

Kom igen nu o gissa lite!!!!
Tåget söderut anländer vanligtvis först wink
Ursäkta läste fel, du har rätt på den delen men det är inte svaret på gåtan! Den är lite mer invecklad än så, men nu har du fått lite hjälp och mer finns i gåtan! wink


Svetsare
3 150 Inlägg
17 februari 2011
#162
940RDALLE skrev:
Nej fel båda två smile
Kan ju vara 50/50% chans också som så att nästa månad är han bara 2gg hos sin flickvän?  Alltså ena månaden går nästan alla turer till morsan och andra månaden går nästan alla turer till flickvänen = 50/50?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

...!!!???
257 Inlägg
17 februari 2011
#163
Jag blev sur på din gåta och tog hjälp av min bäste internetvän, han sa som sådant:

Vi låter "p" vara sannolikheten att Simon kommer till mamma. Om vi använder givna data:
x = 2 (besök till mor)
n =20 (totala färder)
blir ett 95-procentigt konfidensintervall för p [0.012, 0.317].
Data stöder alltså knappast Simons påstående om en 50/50 situation.

Exempel: Tågen till flickvännen går vid tiderna 15:00, 15:10, 15:20 osv. Tågen till mamma går enligt tidtabellen 15:01, 15:11, 15:21 osv. För att åka till mamma måste Simon nå fram till tåget under det 1minutintervall som finns mellan tågen norrut mot mamma och tågen söderut mot flickvännen.

Sannolikheten att slumpmässigt komma till mamma är alltså 0.1. Om vi låter "n" vara 20 (arbetsdagar) och låta detta motsvara en månad kan vi med hjälp av formeln för binomialfördelningen räkna ut sannolikheten att Simon kommer 0, 1, 2 gånger under en slumpmässigt vald månad till sin mamma.

Dessa sannolikheter blir: 0.12, 0.27 och 0.28. Sannolikheten att Simon kommer 2 eller färre gånger är summan av sannolikheterna dvs 0.67.

Medelantal (µ) och standardavvikelsen (σ) för antal
besök per månad blir:
 
µ = n * p = 20 * 0.1 = 2

σ = √(n*p*(1-p)) = 1.34



Ny fråga: Vilken är min internetvän? smile
Senast redigerat av Ompa2000 (17 februari 2011)


1 738 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#164
ZonaX skrev:
940RDALLE skrev:
Nej fel båda två smile
Kan ju vara 50/50% chans också som så att nästa månad är han bara 2gg hos sin flickvän?  Alltså ena månaden går nästan alla turer till morsan och andra månaden går nästan alla turer till flickvänen = 50/50?
Jag ska sluta plåga er smile

Varje dag är det ju 50/50 chans vart han kommer komma som det står i texten, som ett exempel säger vi att killen har ett vanligt 07.00 - 16.00 jobb, tåget till flickvännen säger vi går 16.05 och tåg till morsan 16.10! Som det även stod i texten så tog han först anländade tåg oavsett destination, den ända sannolikheten att han kom till sin mor 2 gånger samma månad är när tåget till flickvännen är inställt big_smile big_smile

Så rätt svar ska vara: när tåget till flickvännen är försenat! Altaå har tåget vart försenat 2 gånger denna månad
Senast redigerat av 940RDALLE (17 februari 2011)


Svetsare
3 150 Inlägg
17 februari 2011
#165
Hehehe  tongue    Lägg upp ny då!  big_smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

The one and only
1 091 Inlägg
18 februari 2011
#166
940RDALLE skrev:
ZonaX skrev:
940RDALLE skrev:
Nej fel båda två smile
Kan ju vara 50/50% chans också som så att nästa månad är han bara 2gg hos sin flickvän?  Alltså ena månaden går nästan alla turer till morsan och andra månaden går nästan alla turer till flickvänen = 50/50?
Jag ska sluta plåga er smile

Varje dag är det ju 50/50 chans vart han kommer komma som det står i texten, som ett exempel säger vi att killen har ett vanligt 07.00 - 16.00 jobb, tåget till flickvännen säger vi går 16.05 och tåg till morsan 16.10! Som det även stod i texten så tog han först anländade tåg oavsett destination, den ända sannolikheten att han kom till sin mor 2 gånger samma månad är när tåget till flickvännen är inställt big_smile big_smile

Så rätt svar ska vara: när tåget till flickvännen är försenat! Altaå har tåget vart försenat 2 gånger denna månad
Men då är det ju inte 50% chans att han tar tåget till morsan..

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

Svetsare
3 150 Inlägg
18 februari 2011
#167
Volvo Knugen skrev:
940RDALLE skrev:
ZonaX skrev:

Kan ju vara 50/50% chans också som så att nästa månad är han bara 2gg hos sin flickvän?  Alltså ena månaden går nästan alla turer till morsan och andra månaden går nästan alla turer till flickvänen = 50/50?
Jag ska sluta plåga er smile

Varje dag är det ju 50/50 chans vart han kommer komma som det står i texten, som ett exempel säger vi att killen har ett vanligt 07.00 - 16.00 jobb, tåget till flickvännen säger vi går 16.05 och tåg till morsan 16.10! Som det även stod i texten så tog han först anländade tåg oavsett destination, den ända sannolikheten att han kom till sin mor 2 gånger samma månad är när tåget till flickvännen är inställt big_smile big_smile

Så rätt svar ska vara: när tåget till flickvännen är försenat! Altaå har tåget vart försenat 2 gånger denna månad
Men då är det ju inte 50% chans att han tar tåget till morsan..
Exakt, då är det ju mer slumpen som avgör?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

362 Inlägg
21 februari 2011
#168
kom igen nu.. mer gåtor tack!

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!

www.Alive.se
122 Inlägg
21 februari 2011
#169
ja tråden kan ju inte dö big_smile


362 Inlägg
21 februari 2011
#170
detta har ju varit en av dom bästa trådarna på länge.

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!

Försöker iaf
12 817 Inlägg
21 februari 2011
#171
En enkel då? I vilken månad föds de flesta barnen?




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

362 Inlägg
21 februari 2011
#172
te_wik skrev:
En enkel då? I vilken månad föds de flesta barnen?




Mvh Tommy
den va nästan för lätt:)
kan det va nionde kanske?

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!

Försöker iaf
12 817 Inlägg
21 februari 2011
#173
amazon_jonsson skrev:
te_wik skrev:
En enkel då? I vilken månad föds de flesta barnen?




Mvh Tommy
den va nästan för lätt:)
kan det va nionde kanske?
haha jaa, rätt svar och för enkel. Men bara för att få fart på detta igen smile




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

434 Inlägg
21 februari 2011
#174
en kort och lätt:

Vad är det, som är 10.000 meter lång och luktar parfym?

Bättre vita segel på Nilen än fem fisande svullon i bilen.

Ingen himmel är så blå som min
2 975 Inlägg
21 februari 2011
#175
Tjejmilen? big_smile

/Mattias

434 Inlägg
21 februari 2011
#176
matteeee skrev:
Tjejmilen? big_smile
Haha stämmer de big_smile

Nästa:

Vad får man, om man sväljer ett handtag?

Bättre vita segel på Nilen än fem fisande svullon i bilen.

Svetsare
3 150 Inlägg
21 februari 2011
#177
Wick_e skrev:
matteeee skrev:
Tjejmilen? big_smile
Haha stämmer de big_smile

Nästa:

Vad får man, om man sväljer ett handtag?
Ont i halsen?  big_smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

The one and only
1 091 Inlägg
21 februari 2011
#178
Wick_e skrev:
Vad får man, om man sväljer ett handtag?
Tarmvred cool

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

434 Inlägg
21 februari 2011
#179
Nej inte ont i halsen;)

Bättre vita segel på Nilen än fem fisande svullon i bilen.

434 Inlägg
21 februari 2011
#180
Volvo Knugen skrev:
Wick_e skrev:
Vad får man, om man sväljer ett handtag?
Tarmvred cool
hahaha rätt:D


Vad är det som finns både ute och inne men inte i golv och tak?

Bättre vita segel på Nilen än fem fisande svullon i bilen.


Sök