Jo men det är ju sä man skall trimma V8 - dvs överladda.
Men tråden var att trimma sugmotor - dvs inte överladda, och då är amerikanska V8:or jobbiga genom att dom har så tunga roterande delar i allmänhet och så (ursäkta....) ålderdomlig ventilstyrning med tunga delar. Sugmotortrimning är alltid en fråga om att öka varvtalet om man vill ha ut mer än - låt oss säga 10% mer än orginal.
Är man ute efter EFFEKT så är det inte slagvolym som räknas primärt, utan stor cylinderarea beroende dels på vad jag skrev ovan - att man behöver massor med ventilarea på höga varv - samt beroende på att ett visst bränsle kan bara ge ett visst tryck per ytenhet kolv, och desto större kolv - desto större tryck = mera effekt.
Det finns tre primära anledningar till att dom flesta normala moderna bilmotorer byggs med längre slag än den diameter dom har på cylindrarna och det är:
1: Körbarhet. En långslagig motor är mera körbar.
2: Emissoner. Det är lättare att få¨ner emisionerna på en långslagig motor.
3: Motorstorlek. För att knö ner tex en rak sexa på så lite utrymme som möjligt så vill man ha den kort, dvs små cylindrar.
Formel 1 motorer är ca 100x40, dvs 100mm diameter och 40 mm slag. Men det är för att ge så mycket effekt som möjligt (njaaa, en anledning till, så låga motorer som möjligt för att få ner center of gravity).
/Göran
MeloveGolf skrev:
vill dock påpeka att en ny v8 från tex mustang kunde trimmas med ca 70-75% med orginal delar och dom körs än sånt gillar jag med v8
(Dom hängde på kompressor+ic)....
nu kommer du snart med et svar som ska köra ner min v8:a i botten men du kan inte neka att det är svårt att dubbla effekten på en 4:a och få det att hålla