4267
Sök

Ang. Hjälp med turbo bygge

124 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
#1
Hej.

Jag vill fördjupa mig lite mer inom turbo-konvertera en bil.
Tvekade först innan pga att det var rätt dyrt men så kollade jag på Ebay och såg att det var sjukt mycket billigare och jag fick andra tankar om turbo-konvertering.

Nu är mina frågor så här:
Måste jag välja någon speciell turbo kit?
Måste jag byta spridare? (isåfall vart kan man köpa dessa)
Och vad ska man tänka på vid köp av turbo kit.

Om någon undrar så är vill jag turbo konvertera en Honda Civic Hatchback, DOCH

Tackar som f*n om någon hjälper mig!!


296 Inlägg
16 februari 2011
#2
Du måste först och främst välja en turbo som är rätt anpassad till sitt ändamål, dvs. ett så litet agg som möjligt för att få laddtryck så tidigt som möjligt. ( men ändå uppfyller dina behov, effekt alltså)

Sen lär du behöva byta kolvar för att få ner kompet så att det inte spikar. (eftersom bilen du har är avsedd för att suga in luft i cylindrarna)

Du kommer troligtvis att behöva eftermarknadssprut för att kunna ställa tändning, soppa och laddtryck.

Intercooler för att kyla laddluften.

Olje och vatten slangar för att smörja och kyla turbon.

Annat grenrör, spridare, dump ventil.

Som sagt så drar priserna iväg fort som fan och ett seriöst turbo bygge får du nog räkna med minst 40k och helvetes mycket jobb och moddande smile

Hoppas att detta var till någon hjälp?

MvH

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"

124 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
#3
2quick4y:

Det hjälpte mig verkligen jätte mycket!
Visste inte att jag var tvungen att ha ett litet aggregat!

Angående eftermarknadssprut, vilka rekommenderar du? Kvalité samt effekt och hur stor cc ska det vara per spridare?


296 Inlägg
16 februari 2011
#4
är det 1.6 eller 2.0 motorn? hur mycket effekt skitar du på? vill du bygga billigt så är det väl ett MegaSquirt du ska köra med annars är väl Nira, Vems, Civinco, Motec eller liknande. du behöver öven en bredbandslambda smile
finns tabeller angående spridare sen kanske runt 400cc skulle jag gissa på. och ny soppa pump smile

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"

124 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
#5
1,6 motor

Vill börja "sakta" vill uppnå först en effekt runt 200-250 hästar sedan öka mig uppåt, känns lite dumt att trimma ihjäl motorn från 120hk till 400 direkt. Men det är min åsikt

Men mitt mål är att få upp till ca 400 hästar.
Jorå pumpen ska ju klart bytas ut, alla delar som är över 10 år gamla ska f*n inte kör med ny turbo!


296 Inlägg
16 februari 2011
#6
få ut 400hk ur en 1.6 kommer kosta himmelska summor och två motor renoveringar per säsong är helt klart att räkna med wink sök runt lite bland bilarna här på garaget och fråga dom vad det har kostat att bygga och hur mycket jobb det har varit, för annars kommer vi kunna sitta och gissa hela kvällen! smile

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"

124 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#7
Haha, har faktiskt funderat på det med!
Tänkte "400hk från en 1.6..."
Kanske blir en en Integra motor IFALL jag ska dra upp den till 400hk eller en annan bil!


10 287 Inlägg
17 februari 2011
#8
Rent generellt så är det så att om man vill ha något med effekt så är det alltid bättre att börja med en bil  som har turbo i original. Är man ute efter att lära sig att konstruera, bygga och konvertera just för att man intresserad av kunskapen så är det bästa rådet att utgå från något "billigt" och något som är välkänt där det finns mycket delar och kunskap. (tex en gammal BMW 325 eller nåt sånt. Det finns mycket kunskap, hållbara grejor, och beggade prylar att få tag på)
Att satsa på att använda den bil man är beroende av för att förflytta sig kropp dagligen som experimentverkstad är inte lyckat.

Det viktigaste att inse är att det är en dyr hobby och att det tar tid, massor av tid. Resursfrågan är också viktig. Det är i princip ett måste att ha tillgång till eget garage.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

124 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#9
Sharky: Jo det är det jag var rädd för. Tänkte inte använda bilen vid vardagligt syfta utan mer för köra på bana/träffar.
Och föresten jag har en till fråga, finns det på något sätt man kan regga bilen med ca 400 hästar till en gatbil, fast med en annan motor?


10 287 Inlägg
17 februari 2011
#10
Här har du gällande regler i Sverige:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

/Göran

Taweri skrev:
finns det på något sätt man kan regga bilen med ca 400 hästar till en gatbil, fast med en annan motor?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

124 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#11
Tackar!
Letade lite efter en tråd om turbo, vill veta lite mer om Twin Turbo, finns det någon sån tråd här?


926 Inlägg
17 februari 2011
#12
Taweri skrev:
Tackar!
Letade lite efter en tråd om turbo, vill veta lite mer om Twin Turbo, finns det någon sån tråd här?

Dubla turbo, oavsett system, är verkligen överkurs. Har man aldrig byggt en Turbo tidigare, så är det inte att tänka på en dubbelturbo. Räkna med att det är 10ggr så svårt.

Det svåra är inte bygga ihop grenrör om montera Turboaggregaten, utan det är att bygga ett styrsystem som reglerar vilken/vilka Turbo som är aktiv/a.

Men läsa för skoj skull kan man alltid göra, Googel är din vän i kunskapstörsten.

Mats

10 287 Inlägg
17 februari 2011
#13
Kolla på galningen Mats bygge:

http://www.boost242.se/

Han är snurrig han...lol
(men duktig)

/Göran

Taweri skrev:
vill veta lite mer om Twin Turbo

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

124 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#14
Tackar för hjälpen!!

Sharkt, får kolla imorgon haha, har tränat boxning nu i 5 timmar sammanlagt idag och allt på den hemsidan snurrar i huvet på mig xD



Sök