3349
Sök

Trimma Bubbla?

9 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
#1
Hallå eller! Provar att lägga en tråd här oxå...
Har, eller om man ska vara nogrann på väg, skaffat mig denna typ av bil!
Har tidigare åkt 200sx och var sugen på nått nytt projekt.
Så som så många redan frågat undrar jag vad jag ska göra i motor rummet.
Det lutar ganska starkt åt att trycka i en "buss motor" i aktern.
Kanske överladda den till viss mån.
Någon som har något bra tips på vart jag ska hitta info? Nån bra tråd kanske?
Tanken är att bygga ihop en fin fläktkyld maskin på stativ och sedan slänga i den när allt är färdigt.
Jag undrar om man kan hänga på en sådan maskin rätt på växellådan eller krävs det mods?
Kan man använda sig av alla bakmonterade buss motorer?
Vilken årsmodell ska bussen vara fram till?
T4 verkar ju som det rätta alternativet. Siktar på ca. 150 kusar.
Behöver jag turbo för att uppnå detta eller räcker det med andra kammar o förgasrare te.x?
Är helt färsk vad det gäller bubbla och montaget i dem. Behövs det bytas mycket delar i upphängningen eller räcker det med att ha färska o fina orginal delar?

Kunde ju skrivit en bok med alla mina frågor...

MYCKET tacksam för svar

Mvh David  big_smile


612 Inlägg
16 februari 2011
#2
Har inte så mycket att bidra med, förutom att jag föreslår att du skaffar/laddar ner Dalhems VW-katalog och bläddrar igenom från början till slut. Finns en del tips och mycket intressanta delar...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
16 februari 2011
#3
Synd att du bor i fel del av landet, jag har en billig bussmotor med sprut till salu tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

9 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
#4
RD_87 skrev:
Synd att du bor i fel del av landet, jag har en billig bussmotor med sprut till salu tongue

Ska ju då hämta bubbla i emmaboda på lördag.
Har ju ej hunnit få den ännu. Blir en jävligt lång tripp till eskilstuna...

Är det mekaniskt sprut på dom eller hur funkar det?
Senast redigerat av motchon (16 februari 2011)


German Engineering
9 083 Inlägg
16 februari 2011
#5
Turbokonverterade Bubblor är så grymma big_smile Lycka till med bygget smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
16 februari 2011
#6
Sprutet är bosch och med elektriska spridare, påminner om gamla bmw. Beteckningen har jag inte en aning om, tyvärr måste man ha adapterplatta eller en annan låda, det är därför jag inte använt den.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

325 Inlägg
16 februari 2011
#7
http://www.jpmotorsport.se/ har fina delar till vw


9 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
#8
triplesixer skrev:
http://www.jpmotorsport.se/ har fina delar till vw

Tack! big_smile


9 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
#9
Men jag är tacksam ifall det finns någon guru som kan besvara mina tusen frågor... smile


P o r s c h e
1 700 Inlägg
24 februari 2011
#10
Du ska ju hellre sätta i busslådan, den ska vara betydligt starkare. Då slipper du problemet med motor vs låda i alla fall. Sen vet jag inte hur de passar med drivaxlar men de ska inte vara någon omöjlighet att ordna...

Du kan säkert lura fram dedär effekterna utan turbo, men de blir ju ganska dyrt. Lär gå åt både cylindrar, kolvar och toppar, kanske vev också... De går ju att byta ut hela motorn till värre grejer i princip...

Har inte så många mer svar på dina andra frågor, ingen folkvagnsexpert precis


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
24 februari 2011
#11
Bubblorna har väl lösa cylindrar? Då är det ju jävligt lätt att få mer slagvolym att leka med, borde ju vara en bra början.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

252 Inlägg
24 februari 2011
#12
Sätt i en volvo motor Röd motor kostar inget. och front lyft är inget svårt ! jag har delar till det.cool
Lådan brukar hålla men slutväxel kåpan ska man byta då kronhjulet vill titta ut med för mycket pullver. big_smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
24 februari 2011
#13
Man kör med kopplingslamell från en volvo 340 när man kör volvomotor, jag har B23E i ett rörchassi med VW låda. Jag har pusslat ihop allt utom motorfästen och sen har inte resten blivit gjort. Men jag misstänker att 140hk B23 i aktern är hysteriskt kul.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

5 111 Inlägg
24 februari 2011
#14
Men den borde väl bli baktung så det duger med ett gjutjärnsankare där bak?


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
24 februari 2011
#15
Sjävklart! 150kg volvospis blir väl 30-50kg tyngre än orginalet. Jag räknar med att flytta fram batteriet och konstruera en kofångare av ett betongfyllt 3'' rör så ska det nog ordna sig big_smile
Men i en vanlig bubbla borde det funka utan några konstigheter.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Old & Slow
46 Inlägg
252 Inlägg
24 februari 2011
#17
Jag höll på med 112 i transporter och körde med en 2,5  (2,3 Et) motor med marin vev och en t04. detta var i början av 90 talet  Så var den vit med grönt sripes på sidan av bussen  smile  (kriminalvården) lol
Och blå lampa i fronten . Snacka om jag hade roligt i den bilen på många sätt wink

612 Inlägg
24 februari 2011
#18
Volvomotor (i B23-familjen) är ju så gott som standard på folkracebubblor. Kräver dock en bula i luckan för att få plats. Men kanske lite svårt att besikta bilen med en sån motor om man vill ha det lagligt, att gå från max 50hk till minst 90hk (B17A) kan krävas "lite" mer jobb för att få accepterat.

9 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
#19
Tack alla för ert engagemang!
Spontant känner jag inte för att ha något annat fabrikat än VW under huven.
Vill heller inte att det ska synas på utsidan vad som gömmer sig inni.
När det pratas dyrt med stakar osv. Vad pratar vi om för summor?
Kikade på en spis på blocket Som var lite väl dyr kanske?http://www.blocket.se/sodermanland/Bubbla_vippor___Racemotor_2176_m_web_48or_30905737.htm?ca=15&w=3

Finns det nån rimlig chans att hamna under det med dom grejjerna?
Kan tänka mig att fyra webrar kostar en peng...?

Har någon erfarenhet av det "bensinskallen" skriver om längre upp?
Är utväxlingen samma? Bolt on?


252 Inlägg
25 februari 2011
#20
Där är ett alternativ till som kan vara skapligt odyrt ! SUBARU WRX morot ;-) Boxer 16v turbo och den tål 280Hk utan man rör den det ända som är lite struligt är vatten kylningen. Och vad jag kom ihåg var lådan längre och drivaxlarna kortare (bredare låda) och det var den 5 växlade den 4 växlade var samma länd men bredare och fästena fick moddas på motorgaffelen på bubblan Jag pratar om den nyare transporter lådan med vattenkylda motorerna 1,9 och 2,1 lit motorerna Den äldre buss lådan var lite starkare men passa bolt on. Dock rätt låg slutväxel om man har mer hästar och ska köra gatan. eller SVX motor  3,3 lit och 210 Hk boxer 6,a låter presis som en porsche :-))

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök