4001
Sök

Registreringsbesiktning på en bil som åkt ditt på flygande besiktning. Hur går jag till väga??

59 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#1
Har fått flygandebesiktning på bilen som måste registreringsbesiktigas. Så nu är grejen den har kollat runt med nissan, bilprovning olika tekniska gubbar  och alla ger olika svar.
Någon som har gått igenom denna prusedur och vart jag ska vända mej, är grymt tacksam för alla tips.


Tvivlare
2 266 Inlägg
17 februari 2011
#2
Zeppo skrev:
Har fått flygandebesiktning på bilen som måste registreringsbesiktigas. Så nu är grejen den har kollat runt med nissan, bilprovning olika tekniska gubbar  och alla ger olika svar.
Någon som har gått igenom denna prusedur och vart jag ska vända mej, är grymt tacksam för alla tips.

Till att börja med är ju frågan vad du fick för fel på bilen smile Och vad du tänkt registrera bilen som. I stora drag ska du återställa bilen till den specification som bilen är registrerad som, boka tid, och sen åka in o besiktiga smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

59 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#3
Felen är följande vänster bakljus
Reg skylt bak saknas
Skyltlyckta saknas
Ej slutet vevhusvent
Dumpventil
Avgassystem mycket större
Kat saknas

Det är förra ägaren som blev stoppad för detta så som jag fattade det då jag köpte den hade det räckt att fixa detta men icke sa nicke tydligen ska allt återställas, jag har inte en enda orginaldel sad snackade med nissan idag och han sa att det kommer kosta att göra det med tanke på allt som är omgjort. (går alltid att köpa beggade grejer). Han på nissan tyckte jag skulle höra med sfro och kanske få den som ombyggtfordon, kostar nog inte lika mycket sade han. Skulle vara skönt att få en gubbe som vet precis vad jag behöver göra men alla verkar skjuta över det på varandra.


Tvivlare
2 266 Inlägg
17 februari 2011
#4
Zeppo skrev:
Felen är följande vänster bakljus
Reg skylt bak saknas
Skyltlyckta saknas
Ej slutet vevhusvent
Dumpventil
Avgassystem mycket större
Kat saknas

Det är förra ägaren som blev stoppad för detta så som jag fattade det då jag köpte den hade det räckt att fixa detta men icke sa nicke tydligen ska allt återställas, jag har inte en enda orginaldel sad snackade med nissan idag och han sa att det kommer kosta att göra det med tanke på allt som är omgjort. (går alltid att köpa beggade grejer). Han på nissan tyckte jag skulle höra med sfro och kanske få den som ombyggtfordon, kostar nog inte lika mycket sade han. Skulle vara skönt att få en gubbe som vet precis vad jag behöver göra men alla verkar skjuta över det på varandra.

Är den reggad i originalskick så är det de som är ditt mål, ja. Låter enklare att bygga om och regga som ombyggt ja smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

59 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#5
Ska höra med sfro ikväll och hoppas på det bästa med att kunna få den som ombyggtfordon tack för hjälpen big_smile


Tvivlare
2 266 Inlägg
17 februari 2011
#6
Zeppo skrev:
Ska höra med sfro ikväll och hoppas på det bästa med att kunna få den som ombyggtfordon tack för hjälpen big_smile

SFRO bör kunna svara på vad som krävs för att få den reggad som ombyggt smile Lycka till!

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

KHRacing
17 februari 2011
#7
de moddarna kan du glöma ang SFRO
.
  det du kan göra är att leta reda på orginaldelar & montera o testa göra en regbnesiktning.

vad står det EXAKT på ditt papper du fick... ?

1 319 Inlägg
17 februari 2011
#8
Reg skylt bak saknas  = 80kr från transportstyrelsen.
Skyltlyckta saknas  =   Kan knappast vara varken dyrt eller svårt att trixa dit.
Ej slutet vevhusvent  =  pga öppen dump? Byt.
Dumpventil  =  se ovan.
Avgassystem mycket större  =  köp billiga rör och trixa! Eller köp det billigaste modellanpassade du hittar.
Kat saknas  =  billigt på biltema.

Bara att sätta igång :smile

_----------'

?
1 038 Inlägg
17 februari 2011
#9
Bara att fixa felen sen åka till närmaste station och regbes, är dem snälla behöver du inge intyg och sånt skit.

Fick föreläggande regbes på min pga för stor ic och för stort avgas samt bullernivån å hade bara behövt mont tbx orginal prylarna så hade den blivit godkänd.

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!

59 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#10
KHRacing skrev:
de moddarna kan du glöma ang SFRO
.
  det du kan göra är att leta reda på orginaldelar & montera o testa göra en regbnesiktning.

vad står det EXAKT på ditt papper du fick... ?

Beslut

Regestreringsbesiktning senast den* (gäller svenska fordon) den har dom kryssat i sen det polisen skrev i pappret som jag nämde på tidigare inlägg.

Hörde med srfo och ombyggt fordon så måste axlar framvagn rörkonstrution, någet av det ändras på bilen för att få igenom den + att man får bara ha en effekt på 15kw per 100kg

Sen är bilen typgodkänd 98års modell det menas med att man inte får ändra skruva eller göra någet på bilen mer eller mindre, så det gör det ännu värre för än.
För då måste jag byta precis allt som ej är orginal

Så vilket jag än väljer så blir det en jävla kostnad och tid som kommer ligga framför mej.
Om inte annat att bygga en driftbil av den och bara köra på träffar.


3 059 Inlägg
17 februari 2011
#11
Zeppo skrev:
KHRacing skrev:
de moddarna kan du glöma ang SFRO
.
  det du kan göra är att leta reda på orginaldelar & montera o testa göra en regbnesiktning.

vad står det EXAKT på ditt papper du fick... ?

Beslut

Sen är bilen typgodkänd 98års modell det menas med att man inte får ändra skruva eller göra någet på bilen mer eller mindre, så det gör det ännu värre för än.
För då måste jag byta precis allt som ej är orginal

Men för at få den godkänd behöver du bara byta det du fått anmärkning på.
Att den va typgodkänd visste du väl från början..


Supraman
2 300 Inlägg
17 februari 2011
#12
Om du återställer så att det motsvarar original borde räcka.
Ta reda på dim på avgas osv så borde det vara grönt

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Tangentbordsriddare
1 825 Inlägg
18 februari 2011
#13
precis, det är ju bara att åtgärda "felen" de hittat. Snubben innan lär ju fått igenom bilen på SBP.
Tror inte att allt som är ändrat på den är fixat efter den senaste besiktningen...?


Handledare
1 481 Inlägg
18 februari 2011
#14
Stefan Varberg skrev:
Om du återställer så att det motsvarar original borde räcka.
Ta reda på dim på avgas osv så borde det vara grönt

Såvida inte SBP kräver ett litet intyg från Nissan att bilen överensstämmer med orginal. Då är det gonatt.


59 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
#15
saab_sonett skrev:
Stefan Varberg skrev:
Om du återställer så att det motsvarar original borde räcka.
Ta reda på dim på avgas osv så borde det vara grönt

Såvida inte SBP kräver ett litet intyg från Nissan att bilen överensstämmer med orginal. Då är det gonatt.

joo det är det jag måste. och tydligen kan jag inte bara fixa dom grejerna som polisen skrev upp, för då skulle dom ha kryssat i kontrollbesiktning och inte regestreringsbesiktning.

och då måste jag återställa den helt till orginal sad

Snackade med nissan igår och med sfro om att få den som ombyggt fordon och det är mycket jobba att få den att bli det med så man sitter fast.


59 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
#16
Smajly skrev:
Zeppo skrev:
KHRacing skrev:
de moddarna kan du glöma ang SFRO
.
  det du kan göra är att leta reda på orginaldelar & montera o testa göra en regbnesiktning.

vad står det EXAKT på ditt papper du fick... ?

Beslut

Sen är bilen typgodkänd 98års modell det menas med att man inte får ändra skruva eller göra någet på bilen mer eller mindre, så det gör det ännu värre för än.
För då måste jag byta precis allt som ej är orginal

Men för at få den godkänd behöver du bara byta det du fått anmärkning på.
Att den va typgodkänd visste du väl från början..

Det där med typgodkäning har jag lärt mej under tiden man har kollat upp allt.
Verkar inte så lätt att bara byta det som polisen anmärkte.


3 Inlägg
18 februari 2011
#17
Låter som säljaren hade en bra anledning att kränga iväg den istället för att åtgärda och besiktiga den själv.

Var han öppen med att den var belagd med reg-bes vid försäljningen? Han har inga delar?

Saab 900 -85 E85 Edition
Volvo 142 Bas -74
Peugeot 406 HDi Automat -04

353 Inlägg
18 februari 2011
#18
Zeppo skrev:
KHRacing skrev:
de moddarna kan du glöma ang SFRO
.
  det du kan göra är att leta reda på orginaldelar & montera o testa göra en regbnesiktning.

vad står det EXAKT på ditt papper du fick... ?

Beslut

Regestreringsbesiktning senast den* (gäller svenska fordon) den har dom kryssat i sen det polisen skrev i pappret som jag nämde på tidigare inlägg.

Hörde med srfo och ombyggt fordon så måste axlar framvagn rörkonstrution, någet av det ändras på bilen för att få igenom den + att man får bara ha en effekt på 15kw per 100kg

Sen är bilen typgodkänd 98års modell det menas med att man inte får ändra skruva eller göra någet på bilen mer eller mindre, så det gör det ännu värre för än.
För då måste jag byta precis allt som ej är orginal

Så vilket jag än väljer så blir det en jävla kostnad och tid som kommer ligga framför mej.
Om inte annat att bygga en driftbil av den och bara köra på träffar.

du menar helbilsgodkänd. vissa bilar efter 98 har inte detta heller, perfekta objekt om man ska bygga om eller trimma lagligt


Fartdåre =)
147 Inlägg
18 februari 2011
#19
Man kanske kan scanna in pappret, ändra krysset till kontrollbesiktning och sen skriva ut det igen? Om man får tag på likadant papper smile

Detta är då jag, ser ut som ett djur på bilden!

1 319 Inlägg
18 februari 2011
#20
Evo-Offer skrev:
sleepyoh skrev:
Reg skylt bak saknas  = 80kr från transportstyrelsen.
Skyltlyckta saknas  =   Kan knappast vara varken dyrt eller svårt att trixa dit.
Ej slutet vevhusvent  =  pga öppen dump? Byt.
Dumpventil  =  se ovan.
Avgassystem mycket större  =  köp billiga rör och trixa! Eller köp det billigaste modellanpassade du hittar.
Kat saknas  =  billigt på biltema.

Bara att sätta igång :smile

dumpen har inget att göra med vevhusventilationen. antaligen så sitter det en catchtank med öppetfilter så det inte går tillbaka till insuget men det är ju lätt och fixa i så fall.

Men, folk som har kört med öppna dumpventiler har ju fått anmärkningen *öppen vevhus-ventilation* på vanlig besiktning? hmm

_----------'


Sök