3662
Sök

E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

677 Inlägg
14 mars 2011
#361
Drivmedelspriserna kommer fortsätta öka, vi har redan haft rekord i bensinpris och det är inte ens "sommar" än dvs när efterfrågan ökar som mest. Jag blir förvånad om priset inte ligger på 14.50-15kr nu i sommar och svenskar kommer som vanligt fortsätta att betala och göra något. Stödet för MP som vill se bensinpris på 20 kr/l ökar.

Högre oljepris orsakar även en mycket otrevlig världsekonomi anda då våra industrier är beroende av det svarta guldet. Du får inte glömma att ökar priset på drivmedel så kommer allt bli dyrare ! Dyrare transporter= dyrare varor för konsumenter. Jag ogillar EU sätt att tvinga konsumenter att gå över till E10 då det bryter som den "fria marknaden". Det ska vara köpkraften som bestämmer vad som ska säljas, dvs vi konsumenter inte politiker som inte inser att alla har inte 10 min med buss från stan. 
Argumentera om miljö det och miljö här men hela jordens transportsektor släpper ut mindre än vad alla kossar gör.... källa:http://www.fly.co.uk/co2-emissions.html
Vill man rädda miljön ska man tvinga alla att bli vegetarianer... fast det går ju inte?
Blir intressant utveckling nu framöver, speciellt i Japan med alla oroligheter med kärnkraften och industrin. Ja tack till E10 om konsumenterna kräver det, nej tack till påtryckningar från "staten" att tvinga oss.

Dumpersförare.
970 Inlägg
14 mars 2011
#362
MiWi skrev:
opelcoffe skrev:
kan tyvärr inte se artikeln du la in prova igen om du kan
Yes! smile

http://www.vasabladet.fi/Story/?linkID=146591

Det är mer en bojkott utav användarna än att mackarna slutat sälja bränslet.

Det med motorproblem var ett uttalande om BMW som sedan omformulerades, skador kan uppstå om man kör på fel bränsletyp (och inte specifikt E10).
ok du det är jag som har fått fel för mig det jag sa eftersom jag känner igen det i denna artiklen

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Dumpersförare.
970 Inlägg
14 mars 2011
#363
LeafBox skrev:
M_Broberg skrev:
MiWi skrev:
Tilläggas kan, att jag tankade idag.

Höjningen som skett märks ju inte av?

http://img18.imageshack.us/img18/3268/dsc0101x.jpg
Det e srogligt när man tycker 13.49 e biligt tongue kostade mig 14.23 sist jag tankade mad
14,48 hos mej igår
13.88 på din x i kristianstad tankar alltid där.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Dumpersförare.
970 Inlägg
14 mars 2011
#364
Falcy skrev:
st4rmine_junkie skrev:
hur kan det vara lönsamt när du bara kommer 30 mil på E85 som snart kommer att bli E75?
30 mil? Då drar min bil 2l per mil då? Det var mer än jag visste du.
Inte ens när jag körde den i somras, bitvis riktigt hårt och mycket stad drog den över 1.4l per mil.

Nu vintertid är det svårt att få grepp i den hala asfalten så givetvis kör jag lugnt, men jag kan komma ner mot 1l per mil när jag pendlar till jobbet. Har runt 2½ mil enkel väg till jobbet, mest landsväg. Så ja det lönar sig när det skiljer över 4kr per liter.

Vilka etanolbilar som drar över 1.5l per mil vet jag inte, men jag har ingen sådan iaf och skulle aldrig skaffa mig det heller.
byttar gärna mil med dig jag har 16 mil om dagen att köra

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

442 Inlägg
15 mars 2011
#365
AirOne skrev:
Skämt eller inte - man får gärna göra sig förstådd, så man mot förmodan förstår skämtet också..
Vad jag vet så har jag bara en ekonomi, så därför undrar jag vad en "fulkassa" är?
Jag gjorde en rätt tydlig beskrivning, du hann dock citera mig innan redigeringen utav inlägget var klart. Hoppas det inte uppstår några problem angående att förstå vinklingen, i annat fall får du säga till.

2 624 Inlägg
15 mars 2011
#366
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/article927615.ece

nu är det billigare än 14kr iaf.. hoppas det håller sig så wink men det tror jag tyvärr inte sad

13.68 tar jet i skrivande stund för 95.. helt OK smile


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
15 mars 2011
#367
14,08 - OKq8
13,78 - Preem

Lustigaste är att dom ligger mittimot varandra tongue
Och jag ser båda ifrån min parkering, så varje gång man ska tanka, så stannar man vid korsningen, så kollar man bara vilket ställe som är billigast, så far man dit big_smile

Fast det ligger ett ställe i stan, lite svåråtkomligt. Där dom ALLTID är billigast. Så har man vägarna förbi så stannar man där smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

74 Inlägg
15 mars 2011
#368
Testade att blande i lite E85 i min van och helst plöstligt drog den som aldrig förr 5,21L milen i samma körsätt som innan då den landade på 2,1L milen.
Men det é ju för de mesta bara öka bränslet och ställa om tändningen även på en förgasare så funkar ju det med E85.


Forummoderator
26 306 Inlägg
15 mars 2011
#369
martinn skrev:
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/article927615.ece

nu är det billigare än 14kr iaf.. hoppas det håller sig så wink men det tror jag tyvärr inte sad

13.68 tar jet i skrivande stund för 95.. helt OK smile
Vadå helt OK?
Jag tycker det är förjävligt jag, ursäkta språket. Men det är jag det.
Dock är det bättre än över 14 kronor litern.
Senast redigerat av AirOne (15 mars 2011)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 624 Inlägg
15 mars 2011
#370
AirOne skrev:
martinn skrev:
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/article927615.ece

nu är det billigare än 14kr iaf.. hoppas det håller sig så wink men det tror jag tyvärr inte sad

13.68 tar jet i skrivande stund för 95.. helt OK smile
Vadå helt OK?
Jag tycker det är förjävligt jag, ursäkta språket. Men det är jag det.
Dock är det bättre än över 14 kronor litern.
Jo jag menar att om man jämför med över 14kr så är 13,68 OK.. men inte är det billigt inte! det håller jag med dig helt om.. smile


Forummoderator
26 306 Inlägg
16 mars 2011
#371
martinn skrev:
AirOne skrev:
martinn skrev:
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/article927615.ece

nu är det billigare än 14kr iaf.. hoppas det håller sig så wink men det tror jag tyvärr inte sad

13.68 tar jet i skrivande stund för 95.. helt OK smile
Vadå helt OK?
Jag tycker det är förjävligt jag, ursäkta språket. Men det är jag det.
Dock är det bättre än över 14 kronor litern.
Jo jag menar att om man jämför med över 14kr så är 13,68 OK.. men inte är det billigt inte! det håller jag med dig helt om.. smile
Då är vi på samma spår igen. Tackar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Försöker iaf
12 817 Inlägg
16 mars 2011
#372
DragStrip skrev:
Testade att blande i lite E85 i min van och helst plöstligt drog den som aldrig förr 5,21L milen i samma körsätt som innan då den landade på 2,1L milen.
Men det é ju för de mesta bara öka bränslet och ställa om tändningen även på en förgasare så funkar ju det med E85.
??

Detta låter som en väldigt drastisk ökning, över 100% högre bränsleförbrukning. Låter lite överdrivet..



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Ljud freak !
928 Inlägg
16 mars 2011
#373
te_wik skrev:
DragStrip skrev:
Testade att blande i lite E85 i min van och helst plöstligt drog den som aldrig förr 5,21L milen i samma körsätt som innan då den landade på 2,1L milen.
Men det é ju för de mesta bara öka bränslet och ställa om tändningen även på en förgasare så funkar ju det med E85.
??

Detta låter som en väldigt drastisk ökning, över 100% högre bränsleförbrukning. Låter lite överdrivet..



Mvh Tommy
Du måste skämta ??? Kan ju fan inte öka så mkt ?? har provat e85 konvertering i många av mina bilar å så mkt har de aldrig ökat !


19 Inlägg
16 mars 2011
#374
Jag har blandat E85 i mina bilar ganska många år nu, och jag har inte märkt någon skillnad alls på förbrukningen, snarare tvärt om.
Vintertid kör jag ca 10-15% E85 resten 95 oktan. Sommar 20%. Dem bilar jag kör är ju Amazon (B18) 142 (B20) 144 (B20 Trimmad) 244 (B21a) 744 (B23e Automat).

Jag har alltid kört med soppafilter o byter 2 ggr om året så jag vågar inte svara hur mycke Etanolen river i ledningarna (Beläggningar osv) Jag har bara positivt om E10 just nu då jag inte vet priset på den. Jag har upplevt piggare bil och mjuk fin gång i maskin. Det jag fått göra är att ställa om tändläget någon grad, o de e ju inte hela världen på en gammal bil. Dem motorer jag haft isär ser kanonfina ut i lopp, topp, ventiler mm, olja ser bra ut, luktar inte konstigt el dyl.

Min förbrukning som jag kommer ihåg i sommras är på ca 20% E85 resten 95 är : Amazon 0,7l /mil, 144 0,75l /mil , 244 0,85l/mil 744 0,8l/mil (AUTOMATARE!!)

Så jag tror alla bilförare kan köra som vanligt big_smile


Rumpmas
3 860 Inlägg
16 mars 2011
#375
Rent fysikaliskt går det inte att komma undan att en bil anpassad för bensin drar mer och mer ju högre etanolinblandningen blir. Etanolen innehåller 30% mindre energi/volym.


193 Inlägg
16 mars 2011
#376
Andromeda skrev:
Rent fysikaliskt går det inte att komma undan att en bil anpassad för bensin drar mer och mer ju högre etanolinblandningen blir. Etanolen innehåller 30% mindre energi/volym.
Helt korrekt, jag har t.om med för mig att det är ännu mindre energi, bortåt 35-40%.
Men det innebär inte per automatik att den nödvändigtvis måste dra 30-40% mer, därför att etanolen har andra positiva egenskaper som bensin inte har. Högre oktanhalt, effektivare förbränningsegenskaper, bibehållen tändförställning även vid hård belastning och möjligheten att höja tändningen utan att det ger högre/större knackningsrisk.

Dessa positiva egenskaper är väl närmast helt meningslösa för en bil som inte kan dra nytta av det, därför krävs det också bra mjukvara till bilen så att egenskaperna kan användas på ett bra sätt.

Sluta klanka ner på E85 nu med enda argumentet att "det drar så mycket mer". Drar mer gör det. Men på en sida som denna kan inte många av oss bry oss om bränsleekonomi tongue
Just nu är E85 inte bara billigare att tanka(det lönar sig) utan man får också en bil som är betydligt trevligare än motsvarande bensinare...

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.

Honda freak
137 Inlägg
16 mars 2011
#377
Sant att vi inte vet vad det kommer att kosta än. Får vänta och se, lär bli svårt att sätta sig upp mot staten i den här frågan börjar jag inse.. =/

"One day you will face destiny, then you have to decide if you want to DRIFT or DIE!"

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
16 mars 2011
#378
Sen kan man ju vrida på det också. Nu gäller inte detta alla, men någon snubbe körde en cheva, några andra körde volvo. Är det inte lite dubbelmoral att gnälla på soppaförbrukningen när man ändå inte bryr sig tillräckligt för att välja en bil som går billigt?

Köper man volvo är man inte intresserad av att åka billigt, kör inte med argumentet att det behövs en stor bil, för det finns stora bilar som går mycket billigare än volvo. Mercedes, saab, VW har t.ex stora och mellanstora bilar som går bra mycket billigare än volvo.

Hade alla som gnällt kört nissan micra-liknande bilar så hade jag kunnat köpa argumentet, men nu är det nog mest gnäll tycker jag.
Senast redigerat av AcesHigh666 (16 mars 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Sir skrotnisse
191 Inlägg
16 mars 2011
#379
AcesHigh666 skrev:
Sen kan man ju vrida på det också. Nu gäller inte detta alla, men någon snubbe körde en cheva, några andra körde volvo. Är det inte lite dubbelmoral att gnälla på soppaförbrukningen när man ändå inte bryr sig tillräckligt för att välja en bil som går billigt?

Köper man volvo är man inte intresserad av att åka billigt, kör inte med argumentet att det behövs en stor bil, för det finns stora bilar som går mycket billigare än volvo. Mercedes, saab, VW har t.ex stora och mellanstora bilar som går bra mycket billigare än volvo.

Hade alla som gnällt kört nissan micra-liknande bilar så hade jag kunnat köpa argumentet, men nu är det nog mest gnäll tycker jag.
för min del handlar det mest om min motor kommer ta skada av den nya blandningen ? Och Det va jag som körde Cheva och nej det e aldrig roligt heller med högre förbrukning men den kan jag klara av utan problem dock klarar jag inte av om staten tvingar mig att etanol konvertera min bil i slutända pga att motorn som numera klassas som en veteranare inte klarar av blandningen !

1 339 Inlägg
16 mars 2011
#380
AcesHigh666 skrev:
Sen kan man ju vrida på det också. Nu gäller inte detta alla, men någon snubbe körde en cheva, några andra körde volvo. Är det inte lite dubbelmoral att gnälla på soppaförbrukningen när man ändå inte bryr sig tillräckligt för att välja en bil som går billigt?

Köper man volvo är man inte intresserad av att åka billigt, kör inte med argumentet att det behövs en stor bil, för det finns stora bilar som går mycket billigare än volvo. Mercedes, saab, VW har t.ex stora och mellanstora bilar som går bra mycket billigare än volvo.

Hade alla som gnällt kört nissan micra-liknande bilar så hade jag kunnat köpa argumentet, men nu är det nog mest gnäll tycker jag.
Aha så att alla Mercedes, Saab, Ww drar mindre än vilken Volvo som helst


Man lär sig något nytt varje dag....roll



Sök