Andromeda skrev:
Därav att jag kraftigt ifrågasätter alla som kör med t ex 50/50 BF95/etanol utan att den drar mer

Håller med!
Allt som krävs är lite logiskt tänkande. Om 60 liter etanol innehåller 30% mindre energi, så kommer man ungefär lika långt på det som 40 liter bensin.
Detta skulle stämma till 100% om motorn nyttjade 100% av energin till framdrivning, vilket den inte gör.
Närmare 60% avgår istället i värme. (Sifran är inte exakt, men den är inte långt ifrån sanningen för en modern bensinare.)
Ifall etanolen brinner kallare, kan man kanske nyttja några procent mer till framdrivningen. Men den kommer i alla fall dra mera än om man körde på ren bensin. Allt annat är bara önskedrömmar.
30% mindre, är och förblir 30% mindre..!
Kul att alla har uppfattningen att Volvo drar över litern.
Jag har lyckats få min V40 att dra över en liter milen
EN tank! Den tanken lekte jag runt i snöstorm, när det går som allra tyngst.
Till vardags med mest stadskörning från förort, genom centrum i trafik köer till andra sidan stan,
drar min Volvo runt 0.8 L/mil.Göteborg - Västerås och tillbaks drog den 0.58 L/mil.
Det är en fulltrycks turbo (T4) och den resan gjordes innan jag lät chippa den. (Alltså med Volvos styrprogram i ECUn). Och den drar något mindre efter chipppningen.
Allt beror ju på vilken modell och årsmodell man väljer.
Bara för att man haft en volvo själv, som man alldrig fick att gå under litern, betyder det ju inte att alla modeller drar så mycket!