3421
Sök

E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

5 198 Inlägg
23 mars 2011
#421
peegee skrev:
Beträffande 96 Oktan så ryktas det att så kallar en del bensinbolag den typ av "överbliven" bensin som de inte kan avgöra om det är 95 & 98 oktan d.v.s "slattar"/överbliven bensin från tankbilar etc som samlats ihop av miljö- och ekonomiska skäl.

Hursomhelst så berörs inte 96 oktan direkt av denna förrändring från 95 till 95 E10.

…men OM ovan nämnda rykte om 96 oktan stämmer, så kommer troligen 96 oktan försvinna på sikt av naturliga skäl, för det borde vara rimligt att anta att 95 E10 och 98 inte tillåts att beblandas och såldes då inte kunna säljas lagligt som substitutet 96 oktan.

OBS att detta är spekulationer men de som vet mer får gärna bekräfta eller dementera med källor.
Dessa rykten..tongue

Forummoderator
2 924 Inlägg
23 mars 2011
#422
gamlingen skrev:
Dessa rykten..tongue
Läs mitt inlägg #428 ovan wink

~ Life is short, have FUN! ~

5 198 Inlägg
23 mars 2011
#423
peegee skrev:
gamlingen skrev:
Dessa rykten..tongue
Läs mitt inlägg #428 ovan wink
ja vaddå... är det inte bättre att folk slutar med rykten som KANSKE inte stämmer åsså blir det bara tok på slutet..

Forummoderator
2 924 Inlägg
23 mars 2011
#424
peegee skrev:
Beträffande 96 Oktan så ryktas det att så kallar en del bensinbolag den typ av "överbliven" bensin som de inte kan avgöra om det är 95 & 98 oktan d.v.s "slattar"/överbliven bensin från tankbilar etc som samlats ihop av miljö- och ekonomiska skäl.

Hursomhelst så berörs inte 96 oktan direkt av denna förrändring från 95 till 95 E10.

…men OM ovan nämnda rykte om 96 oktan stämmer, så kommer troligen 96 oktan försvinna på sikt av naturliga skäl, för det borde vara rimligt att anta att 95 E10 och 98 inte tillåts att beblandas och såldes då inte kunna säljas lagligt som substitutet 96 oktan.

OBS att detta är spekulationer men de som vet mer får gärna bekräfta eller dementera med källor.
För att citera mig själv så fann jag efter en snabbsökning, en källa som bekräftar att det är en blandning av 95/98 oktan:
http://www.preem.se/templates/ProductIn … _9570.aspx
...men jag kan inte låta bli att betvivla att det beblandas i pumpen... roll för känns som en väldigt dyr lösning för ett opopulär bensintyp och som dessutom inte harmoniserar med bensinbolagens taktik att tjäna pengar, så jag tror fortfarande att det rör sig om "överbliven/oidentifierad 95/98 oktanig bensin.

Obs även att detta berör Grön 96 oktan, inte den förlegade röda 96 oktan (som väl ändå inte kan finnas kvar för försäljning i vårt avlånga land?)

~ Life is short, have FUN! ~

80 Inlägg
23 mars 2011
#425
Någon som vet om priset för E10 blir billigare än vad 95 är idag?

Forummoderator
2 924 Inlägg
23 mars 2011
#426
gamlingen skrev:
peegee skrev:
gamlingen skrev:
Dessa rykten..tongue
Läs mitt inlägg #428 ovan wink
ja vaddå... är det inte bättre att folk slutar med rykten som KANSKE inte stämmer åsså blir det bara tok på slutet..
Ser ingen anledning till det om man väl uttrycker tydligt att det handlar om rykten och för att föra en diskussion framåt med ambition att reda ut vad som är sant och inte, utifrån säkra källor...

Det är som sagt inte helt taget ur luften och detta är ett diskussionsforum roll

~ Life is short, have FUN! ~

5 198 Inlägg
23 mars 2011
#427
peegee skrev:
gamlingen skrev:
peegee skrev:
Läs mitt inlägg #428 ovan wink
ja vaddå... är det inte bättre att folk slutar med rykten som KANSKE inte stämmer åsså blir det bara tok på slutet..
Ser ingen anledning till det om man väl uttrycker det tydligt att det handlar om rykten och för att föra en diskussion framåt med ambition att reda ut vad som är sant och inte, utifrån säkra källor...

Det är som sagt inte helt taget ur luften och detta är ett diskussionsforum roll
Det är ju det jag menar istället för att man skriver att det är ett *rykte* så bifogar man väl en källa,,, då är det inte längre ett rykte.. utan källor så är det just rykten utan att det är bevisa motsatsen. det va till källan jag ville komma....

Forummoderator
2 924 Inlägg
23 mars 2011
#428
gamlingen skrev:
peegee skrev:
gamlingen skrev:
ja vaddå... är det inte bättre att folk slutar med rykten som KANSKE inte stämmer åsså blir det bara tok på slutet..
Ser ingen anledning till det om man väl uttrycker det tydligt att det handlar om rykten och för att föra en diskussion framåt med ambition att reda ut vad som är sant och inte, utifrån säkra källor...

Det är som sagt inte helt taget ur luften och detta är ett diskussionsforum roll
Det är ju det jag menar istället för att man skriver att det är ett *rykte* så bifogar man väl en källa,,, då är det inte längre ett rykte.. utan källor så är det just rykten utan att det är bevisa motsatsen. det va till källan jag ville komma....
??? yikes Jag hade ingen säker källa, så därför angav jag det som ett rykte i syfte att med hjälp av andra finna en säker källa roll

Hursomhelst skicka PM till mig om du inte förstår den logiken, så tråden slipper ta skada av det.

~ Life is short, have FUN! ~

Rumpmas
3 860 Inlägg
23 mars 2011
#429
Fipo skrev:
Någon som vet om priset för E10 blir billigare än vad 95 är idag?
Jag gjorde en uträkning några sidor tillbaka som med då gällande priser på bensin respektive etanol blev en besparing på 17,5 öre/liter.


80 Inlägg
23 mars 2011
#430
Andromeda skrev:
Fipo skrev:
Någon som vet om priset för E10 blir billigare än vad 95 är idag?
Jag gjorde en uträkning några sidor tillbaka som med då gällande priser på bensin respektive etanol blev en besparing på 17,5 öre/liter.
Okaj tackar för svaret  wink.....låter som om man kommer skifta mellan tanken på att tanka 98 och betala lite mer men ha det lite längre. Eller tanka E10 för mindre kostnad men även tanka oftare.

Tror det blir en fråga om vad man har för bil....

5 198 Inlägg
28 mars 2011
#431
tydligen framskjutet till hösten enl vår lokala blaska

EDIT: hmm kan inte ladda upp,,,, funkar inte uppladdningen ? nu kanske det funkar

http://data.fuskbugg.se/skalman02/H1_20110328_010.pdf
Senast redigerat av gamlingen (28 mars 2011)

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
28 mars 2011
#432
themusclecarfreak skrev:
förbannade eu...vi vanliga svensson och knegare ska tydligen inte få ha bil. hur går det med alla våra gamla jänkare då?
Blyersättningsmedel som vanligt.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

2 624 Inlägg
28 mars 2011
#433
gamlingen skrev:
tydligen framskjutet till hösten enl vår lokala blaska

EDIT: hmm kan inte ladda upp,,,, funkar inte uppladdningen ?
ladda upp här annars: http://www.fuskbugg.se/fuskbugg/?p=upload wink


5 198 Inlägg
28 mars 2011
#434
martinn skrev:
gamlingen skrev:
tydligen framskjutet till hösten enl vår lokala blaska

EDIT: hmm kan inte ladda upp,,,, funkar inte uppladdningen ?
ladda upp här annars: http://www.fuskbugg.se/fuskbugg/?p=upload wink
tack

5 198 Inlägg
28 mars 2011
#435
themusclecarfreak skrev:
Rinnegan skrev:
themusclecarfreak skrev:
förbannade eu...vi vanliga svensson och knegare ska tydligen inte få ha bil. hur går det med alla våra gamla jänkare då?
Blyersättningsmedel som vanligt.
blir ju liksom nästan som att ha en extra tank för blyersättning då eller?
Blir ju samma för det är ju inge bly nu heller  en liten flaska å ha i skuffen

5 198 Inlägg
28 mars 2011
#436
themusclecarfreak skrev:
gamlingen skrev:
themusclecarfreak skrev:
blir ju liksom nästan som att ha en extra tank för blyersättning då eller?
Blir ju samma för det är ju inge bly nu heller  en liten flaska å ha i skuffen
mer logistkt att det blir 2 flaskor, lär väll gå åt dubbla mängden nu? förstår inte vitsen med e10...alla har inte råd med nya fina bilar. många får vara glada om de kan åka runt i en gammal audi 100 eller opel eller något.

dom som kom på detta med e10 kan ju ---
Varför ska det gå dubbelt.. skillnaden på BF95 och E10 är väl halten etanol ...inte blyhalt för 95 är väl lika blyfri som E10?

Trött
267 Inlägg
28 mars 2011
#437
gamlingen skrev:
themusclecarfreak skrev:
gamlingen skrev:
Blir ju samma för det är ju inge bly nu heller  en liten flaska å ha i skuffen
mer logistkt att det blir 2 flaskor, lär väll gå åt dubbla mängden nu? förstår inte vitsen med e10...alla har inte råd med nya fina bilar. många får vara glada om de kan åka runt i en gammal audi 100 eller opel eller något.

dom som kom på detta med e10 kan ju ---
Varför ska det gå dubbelt.. skillnaden på BF95 och E10 är väl halten etanol ...inte blyhalt för 95 är väl lika blyfri som E10?
Ja

1 893 Inlägg
28 mars 2011
#438
gamlingen skrev:
tydligen framskjutet till hösten enl vår lokala blaska

EDIT: hmm kan inte ladda upp,,,, funkar inte uppladdningen ? nu kanske det funkar

http://data.fuskbugg.se/skalman02/H1_20110328_010.pdf
Litet fel i den artikeln. S/V40 från mitten av 90 talet till 03 kan vist tanka E10. Det är bara modellen med "i" i betäckningen (1,8i) med Mitsubitchi's GDI motor som inte gillar mera sprit. Övriga modeller (1,6. 1,8. 2,0. 2,0T och T4.) kan köras på E10... om man vill!?!?tongue


5 198 Inlägg
28 mars 2011
#439
Kristian_V skrev:
gamlingen skrev:
tydligen framskjutet till hösten enl vår lokala blaska

EDIT: hmm kan inte ladda upp,,,, funkar inte uppladdningen ? nu kanske det funkar

http://data.fuskbugg.se/skalman02/H1_20110328_010.pdf
Litet fel i den artikeln. S/V40 från mitten av 90 talet till 03 kan vist tanka E10. Det är bara modellen med "i" i betäckningen (1,8i) med Mitsubitchi's GDI motor som inte gillar mera sprit. Övriga modeller (1,6. 1,8. 2,0. 2,0T och T4.) kan köras på E10... om man vill!?!?tongue
Jo jag läste det..

Trabant und Saab Uber alles:) 14
1 035 Inlägg
31 mars 2011
#440
peegee skrev:
Waahlvik skrev:
blir de så att 1 maj kommer e10 ist för 95? isf ska ja tanka 96 i bilen å skotern efter 1 maj så länge de finns tongue
96?? Finns det kvar nånstans? roll

...men Ja, 1 Maj verkara vara senaste budet men oavsett när bytet sker, så lär du märka det med annonskampanjer och ommärkningen till "95 E10"
ja i vallåkra tongue

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14


Sök