Intressant att min gamla Audi funkar bra med ren E85 dårå. Och att jag kunde köra 50/50 utan att ens ställa in den.
Och om du påstår att E10 skulle bidra med 5-7% bränsleförbrukning, så skulle det betyda att E85 innebär minst 80% högre bränsleförbrukning.
Sen skulle jag vilja dra upp en sak som påpekade i den andra E10-tråden som jag tycker var intressant
"Fakta: E85/E10 blåser inga motorer det gör ägarna. Kör man E85 måste man kunna styra tändning, laddtryck, osv annars sitter man i klistret. Oftast.
Kör man med säg E10, ja då är det så finurligt att biltillverkaren har gjort vissa parametrar flexibla i datorn i bilen så att nåt som kallas för Fuel trims går in och reglerar värden upp/ner samt justerar tändningen, osv.
Detta gäller ej gamla jänkare osv. Dessa skall man köra på så ren bensin som möjligt om det är en bensinare. Bland i så fall in blyersättningsmedel och kör vidare om det känns bättre. Men det finns dom med lite öppnare sinne som kör på E85 osv.
Bilar som skeppas till Brasilien måste kunna köras på minst 20% Etanol, det är lag där borta. Alltså din Volvo/SAAB skickas från Sverige med annan programvara, men är byggd med samma delar.
Personligen har jag kört E85 i alla mina bilar sedan ca år 2000 när det blev vanligt. Kör till och med min Nissan Micra 2003 på ren E85. Motorlampan tänds för att E85 hamnar utanför dessa Fuel trims jag nämnde. En Micra har inte särskilt stor effekt så där behöver jag inte justera nåt.
På Galanten där jag laddar ca 1,7 bar kör jag också E85. Rena gudagåvan om man jämför med vanlig bensin.
På den bilen kan jag justera allt.
Summa, läs på, sluta lyssna på propaganda, och tänk efter innan. Om E85/E10 skulle vara så farligt för metallen så skulle alla tankbilar vara genomskinliga som petflaskor då dessa är av plast."