3208
Sök

E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

13 Inlägg
12 april 2011
#441
http://www.youtube.com/watch?v=pFsKStvXcio
Tror ni det är bra att ha denna skit i motorn?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
12 april 2011
#442
Intressant att min gamla Audi funkar bra med ren E85 dårå. Och att jag kunde köra 50/50 utan att ens ställa in den.

Och om du påstår att E10 skulle bidra med 5-7% bränsleförbrukning, så skulle det betyda att E85 innebär minst 80% högre bränsleförbrukning.

Sen skulle jag vilja dra upp en sak som påpekade i den andra E10-tråden som jag tycker var intressant

"Fakta: E85/E10 blåser inga motorer det gör ägarna. Kör man E85 måste man kunna styra tändning, laddtryck, osv annars sitter man i klistret. Oftast.
Kör man med säg E10, ja då är det så finurligt att biltillverkaren har gjort vissa parametrar flexibla i datorn i bilen så att nåt som kallas för Fuel trims går in och reglerar värden upp/ner samt justerar tändningen, osv.
Detta gäller ej gamla jänkare osv. Dessa skall man köra på så ren bensin som möjligt om det är en bensinare. Bland i så fall in blyersättningsmedel och kör vidare om det känns bättre. Men det finns dom med lite öppnare sinne som kör på E85 osv.
Bilar som skeppas till Brasilien måste kunna köras på minst 20% Etanol, det är lag där borta. Alltså din Volvo/SAAB skickas från Sverige med annan programvara, men är byggd med samma delar.

Personligen har jag kört E85 i alla mina bilar sedan ca år 2000 när det blev vanligt. Kör till och med min Nissan Micra 2003 på ren E85. Motorlampan tänds för att E85 hamnar utanför dessa Fuel trims jag nämnde. En Micra har inte särskilt stor effekt så där behöver jag inte justera nåt.
På Galanten där jag laddar ca 1,7 bar kör jag också E85. Rena gudagåvan om man jämför med vanlig bensin.
På den bilen kan jag justera allt.

Summa, läs på, sluta lyssna på propaganda, och tänk efter innan. Om E85/E10 skulle vara så farligt för metallen så skulle alla tankbilar vara genomskinliga som petflaskor då dessa är av plast."

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

13 Inlägg
12 april 2011
#443
Dagens etanolmotorer kommer garanterat inte att hålla lika länge som bensinmotorer! En välskött bensinmotor går utan vidare 60-70tusen mil men en etanolmotor kommer ha en livslängd på ca:30.000mil
sedan kommer cylindrar m.m vara så slitna att man inte kommer att klara HC värdet vid besiktning skulle vara intressant att sen en Etanolmotor som gått över detta miltal utan större renovering!

13 Inlägg
12 april 2011
#444
Etanol löser upp aluminium o omvandlar den till aluminiumoxid vilket spolas ut i avgasröret det är ingen snabb process men i en förgasarmotor är det förödande eftersom alu oxiden sätter igen kanalerna i förgasaren o det finn inget medel som kan rengöra det har skurit upp flera förgasare som inte fungerat o dom har varit full med alu oxid i kanalerna!
Jag själv kör på E85 ibland i turbon på sommaren på vintern startar den ej men jag tillsätter också tvåtaktsolja till E85 o är noga med att byta till bensin då jag ställer undan bilen!
Men bilen går bättre med E85 men då det gäller miljö så är jag tveksam fick inte igenom bilen p.g.a höga avgasvärden m E85 fick gå över till 98 för att få igenom bilen besiktningsmannen sa att det var vanligt förekommande på dom bilar som tankat E85

Smålänning
7 887 Inlägg
12 april 2011
#445
BosseN58: Det är ju tur att det inte kommer in nån aluminiumoxid i förgasaren då, eftersom rören brukar vara av stål och slagnarna av gummi. Förgasaren är i 80 fall av 10 gjord i zinklegering smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 581 Inlägg
12 april 2011
#446
Masquerade skrev:
Hittade en lite smårolig artikel från 2005 på tal om det här med dyrare bränsle: http://www.varbergsposten.se/News2.asp?idNews=146

Kanske inte har att göra med E10, men likväl med klagomålen över en eventuell prishöjning. Är så jäkla svenskt att klaga som en gris medan man böjer sig fram och accepterar. tongue

1.8 miljoner underskrifter idag men kommer inte hända ett skit förräns vi VERKLIGEN säger ifrån som i Frankrike eller annat valfritt vettigt land.

13 Inlägg
12 april 2011
#447
Etanolen påverkar såväl zinklegeringar som  aluminiumlegeringar eftersom etanol är aggresivt mot nästan alla metaller!

5 198 Inlägg
12 april 2011
#448
BosseN58 skrev:
Etanolen påverkar såväl zinklegeringar som  aluminiumlegeringar eftersom etanol är aggresivt mot nästan alla metaller!

Då borde ju biltillverkarna inte gå ut med listor med bilar som kan/kan inte köras på e10

13 Inlägg
12 april 2011
#449
BMW har gått ut nu med rekommendationer att inte köra på E10 Vissa högprestanda bilar får inte köras på annat bränsle än Shell V-power för att garantin skall gälla. Alla förgasar bilar skall inte köras på E10 Alla AUDI äldre än 92 skall inte använda E10 Alla veteranbilar äldre snöskotrar mopeder o mc skall inte använda E10 och inom en snar framtid så kommer E10 vara enda alternativet vad gör vi då?
Det jag kan göra är att byta ut alla slangar o packningar i snöskotern till viton svarva ur topplocken (sänka kompressionen) ställa om tändkurvan. och slanga ur soppan o smörja cylinderväggarna vid avställning!
Men det finner jag mig inte i då kan jag lika gärna åka skidor!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
12 april 2011
#451
Vart får du din info ifrån?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

13 Inlägg
12 april 2011
#452
Goggla lite på nätet kolla tyska tidningar m.m kolla Ferraris o Lamborghinis sidor o dom flesta äldre fordon kräver 98 oktan bara läsa på insidan av tanklocken på bilarna! Så när 98 oktan försvinner då är det bara att bygga om motorerna om vi skall köra vidare! O glöm oktanboosters det finns ingen oktanbooster som kan höja 95 till 98 då får man tanka typ 5liter Xylen till 100 liter bränsle

13 Inlägg
12 april 2011
#453
Sedan förstår jag inte varför man skall ha etanol i bensinen. Etanol skall man dricka eller köra racebilar på!
Etanolen släpper ut växthusgaser när maskiner avverkar råvaran när den transporteras till raffinaderiet när det byggs raffinaderier när etanolen tillverkas och när den körs ut till förbrukarna dessutom så innebär det att om alla bilar körs på etanol så måste ca: 30% mer bränsle tillverkas o köras ut på vägarna!
Sedan har det visat sig att många bilar som går på bensin släpper ut mindre koldioxid än etanolbilar!
Så den enda orsaken vad jag kan se är att den nu är billigare men i längden kommer det att bli dyrt!

136 Inlägg
12 april 2011
#454
jävla tjötanda om denna E10. jag ser inget negativt. EXAKT samma sak hände när vi tog bort blyad bensin. oj motorerna skulle rasa, ventilerna skulle gå åt helvete å allt va kasst. men bilar som kördes med blyad bensin går än idag. att E10 skadar bilar är en ren överdrift.

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller

13 Inlägg
12 april 2011
#455
Du har inte en aning om hur många gammbilar som fått renovera slitna säten sedan blybensinen försvann nu har dom flesta som kör veteranbilar också bytt till härdade ventilsäten så det problemet är löst jag har renoverat många gamm motorer som haft utslitna ventilsäten och då har dom bilarna inte rullat många mil!
Jag har kört dragracing i många år och har experimenterat med massor av olika bränsleblandningar jag har fått bidrag från Nuteck för att utveckla o förbättra bränsle kvaliteter så jag vet nog vad jag talar om! en motor som inte är byggd för att tåla Etanolinblandning mår inte bra det är skillnad på ni som kör bilar med plastbränsletankar o plastledningar insprutning o knacksensorer o datorer o allt vad det heter o inte ställer av bilarna på vintern ni märker inte av det men vi som kör veteranfordon o trimmade tvåtaktare märker etanolinblandningen som ett hål i plånboken!

13 Inlägg
12 april 2011
#456
"E10 sliter på motorn"

Biltillverkaren BMW varnar nu för E10-bensinen. Den kan vara mycket skadligare för motorer än man trott hittills. Bilägare som använder E10 uppmanas hålla ett noggrannt öga på oljeförbrukningen, rapporterar Yle.

136 Inlägg
12 april 2011
#457
BosseN58 skrev:
Du har inte en aning om hur många gammbilar som fått renovera slitna säten sedan blybensinen försvann nu har dom flesta som kör veteranbilar också bytt till härdade ventilsäten så det problemet är löst jag har renoverat många gamm motorer som haft utslitna ventilsäten och då har dom bilarna inte rullat många mil!
Jag har kört dragracing i många år och har experimenterat med massor av olika bränsleblandningar jag har fått bidrag från Nuteck för att utveckla o förbättra bränsle kvaliteter så jag vet nog vad jag talar om! en motor som inte är byggd för att tåla Etanolinblandning mår inte bra det är skillnad på ni som kör bilar med plastbränsletankar o plastledningar insprutning o knacksensorer o datorer o allt vad det heter o inte ställer av bilarna på vintern ni märker inte av det men vi som kör veteranfordon o trimmade tvåtaktare märker etanolinblandningen som ett hål i plånboken!

jag vet definitivt detta då jag själv håller på med jänkebilar och våra motorer har gått långt med blyfri. specielt ena som aldrig vart några problem med. man kan känna lite effekt förlust ibland med 95 oktanig, men med 98 går de fint. sen har jag sett många som kört flera år med 50/50 etanol/bensin i tanken å deras bilar går fint. jag är övertygand om ett en sån liten ökning som 5% inte skadar bilen.

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller

3 354 Inlägg
17 april 2011
#458
kommer inte komma helt å hållet första maj kommer ta mer tid

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Aldrig nöjd
804 Inlägg
17 april 2011
#459
Waahlvik skrev:
Seth skrev:
kommer inte komma helt å hållet första maj kommer ta mer tid

å lika segt som sverige är så tar de väll nått år smile

Ja, de måste väl passa på att fasa in en prishöjning på några kronor.

Livet är för kort för att äga Volvo.

Rumpmas
3 860 Inlägg
17 april 2011
#460
Det har väl sagts hela tiden att bensinbolagen inte kommer att vara redo att införa E10 nationellt förrän tidigast i höst? Lokalt kan det säkert förekomma tidigare. 1 maj anger bara ett tillåtet datum, inte ett måste.

Den dagen, den sorgen...



Sök