3285
Sök

E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
6 oktober 2011
#721
Dem gamla oljebrännarna går inte av för hackor big_smile

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

SMR | SM Racing
651 Inlägg
6 oktober 2011
#722
RightFront skrev:
"E10 kan användas i alla Volvo-modeller, som kommit ut på marknaden från och med 1976." (minus gamla s40/v40)

Framförhållning, det gillar vi! big_smile

Gamla rödblockare går på allt wink

SM Racing

1 893 Inlägg
8 oktober 2011
#723
RightFront skrev:
"E10 kan användas i alla Volvo-modeller, som kommit ut på marknaden från och med 1976." (minus gamla s40/v40)

Framförhållning, det gillar vi! big_smile

Det är bara S/V40 "1,8i" med bokstaven "I" i beteckningen som inte går att köra på E10.
(Det har väl sagts typ 10 gånger bara i denna tråden.)
Då det är en Mitsubishi GDI motor.
Det finns fem andra motorer i S/V40 familjen, de skall alla gå att köra på E10 (Om man vill).
1,6 - 1,8 - 2,0 - 2,0T - T4... (Modeller som INTE går att köra på E10 = 1,8i och 1,9TDI.)

De är i grunden samma motorer som i 850/ s/v70 (Minus en cylinder) eller 960/ s/v90 (Minus två cylindrar).
Och går 850 - S/V70 och 960 S/V90 att köra på E10, går således även övriga medlemmar ur samma motor familj att köra med samma soppa!


Volvotrimmare
323 Inlägg
8 oktober 2011
#724
Kristian_V skrev:
RightFront skrev:
"E10 kan användas i alla Volvo-modeller, som kommit ut på marknaden från och med 1976." (minus gamla s40/v40)

Framförhållning, det gillar vi! big_smile

Det är bara S/V40 "1,8i" med bokstaven "I" i beteckningen som inte går att köra på E10.
(Det har väl sagts typ 10 gånger bara i denna tråden.)
Då det är en Mitsubishi GDI motor.
Det finns fem andra motorer i S/V40 familjen, de skall alla gå att köra på E10 (Om man vill).
1,6 - 1,8 - 2,0 - 2,0T - T4... (Modeller som INTE går att köra på E10 = 1,8i och 1,9TDI.)

De är i grunden samma motorer som i 850/ s/v70 (Minus en cylinder) eller 960/ s/v90 (Minus två cylindrar).
Och går 850 - S/V70 och 960 S/V90 att köra på E10, går således även övriga medlemmar ur samma motor familj att köra med samma soppa!

varför går det inte att köra e10 i en 1,8i motor?

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!

6 661 Inlägg
8 oktober 2011
#725
Direkt insprutad bensin motor med leanburn teknik.. du snålkör så du har ett lambda värde på 16:1 eller hur de nu var istället för 14,7:1

16 delar luft till 1 liter bensin

De/Dem

1 893 Inlägg
8 oktober 2011
#726
Malheus skrev:
Direkt insprutad bensin motor med leanburn teknik.. du snålkör så du har ett lambda värde på 16:1 eller hur de nu var istället för 14,7:1

16 delar luft till 1 liter bensin

Bra förklaring.
Ett litet förtydligande bara...
16 kilo luft till 1 kilo bensin skall det vara.

En hel del problem med ventiler på dessa motorer. Både i Volvo och Mitsubishi bilar.


Cupra_
8 oktober 2011
#727
Hörde mig för på OKQ8-macken hemma. Enligt dem så får de sälja soppan och så, men det kostar ju att märka om pumpar m.m. samt att en hel del inte vill köra på det. Därför har de inte börjat sälja det än sa de. Dessutom skulle nog den stora okunnigheten om detta nya drivmedel skapa problem då diverse "soccermoms" och liknande inte skulle fatta att det var rätt soppa. Inväntar med andra ord nån nationell infokampanj..

Volvotrimmare
323 Inlägg
9 oktober 2011
#728
Kristian_V skrev:
Malheus skrev:
Direkt insprutad bensin motor med leanburn teknik.. du snålkör så du har ett lambda värde på 16:1 eller hur de nu var istället för 14,7:1

16 delar luft till 1 liter bensin

Bra förklaring.
Ett litet förtydligande bara...
16 kilo luft till 1 kilo bensin skall det vara.

En hel del problem med ventiler på dessa motorer. Både i Volvo och Mitsubishi bilar.

Okej tack för svaret! smile

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!

692 Inlägg
24 december 2011
#729
Hej ni kommer subaru legacy rs turbo 1992 ej20g sitter det i subarun dock med 1bar i ladd
och mazda 626 1999 kunna köra på det nya bränslet utan motorskador

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
24 december 2011
#730
gtjim skrev:
Hej ni kommer subaru legacy rs turbo 1992 ej20g sitter det i subarun dock med 1bar i ladd
och mazda 626 1999 kunna köra på det nya bränslet utan motorskador

Va?


Smålänning
7 887 Inlägg
24 december 2011
#731
FL3JM skrev:
gtjim skrev:
Hej ni kommer subaru legacy rs turbo 1992 ej20g sitter det i subarun dock med 1bar i ladd
och mazda 626 1999 kunna köra på det nya bränslet utan motorskador

Va?

Ja det kan du göra i dom.

Men i en trimmad bil med 1 bar i ladd skulle jag inte köra lågoktanigt oavsett.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

692 Inlägg
24 december 2011
#732
twin_cam skrev:
FL3JM skrev:
gtjim skrev:
Hej ni kommer subaru legacy rs turbo 1992 ej20g sitter det i subarun dock med 1bar i ladd
och mazda 626 1999 kunna köra på det nya bränslet utan motorskador

Va?

Ja det kan du göra i dom.

Men i en trimmad bil med 1 bar i ladd skulle jag inte köra lågoktanigt oavsett.

Okej ja har alltid kört på 98 innan men de finns ju många som komverterar till e85men vet ej vilket som e bäst

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

Smålänning
7 887 Inlägg
24 december 2011
#733
gtjim skrev:
twin_cam skrev:
FL3JM skrev:

Va?

Ja det kan du göra i dom.

Men i en trimmad bil med 1 bar i ladd skulle jag inte köra lågoktanigt oavsett.

Okej ja har alltid kört på 98 innan men de finns ju många som komverterar till e85men vet ej vilket som e bäst

Bäst du kör på 98 så länge det finns.

E10 och E85 är två olika saker.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Of World
3 373 Inlägg
24 december 2011
#734
Har testat E10 av rent utsagt misstag, detta hände i Frankrike omärkt pump stod bara "Benzin" varken E10 eller 95 eller annat sket, slutade med att bilen tappade kvart, och då menar jag tappade kraft orkade inte mer än ca 100km/h blev trött färddatorn fick ryck, visade nästan 2 liter milen istället för "0.59" det hela slutade med att vi leta upp en Mercedes verkstad fick tanken tömt och byte av bränslefilter kalaset gick på ca 450Euro , till saken, tanka 100 oktan och därefter gick bilen kanon! kunde toppa 220 GPS fart, ska E10 vara så bra? så bilar går sönder? aldrig E10 för min del! orkar inte diskutera men om någon har bra svar till varför det blev så jävla stor förändring skriv gärna det! peace

Mercedes E200 Kompressor

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Smålänning
7 887 Inlägg
24 december 2011
#735
Tror att du råkade tanka E85 eller liknande. Så står skillnad blir det inte med E10. Om inte bilen/motorn/styrsystemet är grymt jäkla felkonstruerade...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Pim_Pim
24 december 2011
#736
Ska det inte ersättas överallt ?

Har inte sett nån E10 nånstans än, och 95 finns fortfarande.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
24 december 2011
#737
twin_cam skrev:
Tror att du råkade tanka E85 eller liknande. Så står skillnad blir det inte med E10. Om inte bilen/motorn/styrsystemet är grymt jäkla felkonstruerade...

Jag tror detsamma...

Autotech

Smålänning
7 887 Inlägg
24 december 2011
#738
Pim_Pim skrev:
Ska det inte ersättas överallt ?

Har inte sett nån E10 nånstans än, och 95 finns fortfarande.

Är övertygad att som inte byter klisterlappar, eftersom ändå ingen märker nån skillnad.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Smålänning
7 887 Inlägg
25 december 2011
#739
Waahlvik skrev:
twin_cam skrev:
Pim_Pim skrev:
Ska det inte ersättas överallt ?

Har inte sett nån E10 nånstans än, och 95 finns fortfarande.

Är övertygad att som inte byter klisterlappar, eftersom ändå ingen märker nån skillnad.

så du tror e10 finns i pumparna nu? kör ju diesel mersa nu så jag bryr mig inte men bryr mig mer om skotern. nog för att jag tror den 2-taktaren går på e10 men vill ju va säker

Nej jag vet inte faktiskt.

Om det är så märker iaf jag ingen skillnad.

Är det inte så behöver man ju inte tänka på det.

Bägge mina motorsågar går på det mesta, den ena är 4-5 hk på 38cc och den har fungerat i 30 år... Så tror nog din skoter klarar E10 om du kör en bra olja (Rättare sagt, en olja som blandar sig bra)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Of World
3 373 Inlägg
25 december 2011
#740
twin_cam skrev:
Tror att du råkade tanka E85 eller liknande. Så står skillnad blir det inte med E10. Om inte bilen/motorn/styrsystemet är grymt jäkla felkonstruerade...

Nope, åkte tillbaka till stället och frågade vad i hela friden jag tankade och fick svaret "E10" och dom tyckte inte speciellt mycket om den heller.. blev smått arg och sa att de kanske skulle märka pumparna istället för att skriva "benzin"

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13


Sök