3663
Sök

E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

5 198 Inlägg
25 december 2011
vad skiljer igentligen 95oktan mot E 10, är det 5 % mer etanol i E10 ?

2 337 Inlägg
25 december 2011
gamlingen skrev:

100% mer, 10% etanol istället för 5% etanol. Nu var det förmodligen det du menade, men det är 5 procentenheter. Om det bara är 5% mer så blir det tekniskt sett bara 5,25% etanol smile

5 198 Inlägg
25 december 2011
Sarge skrev:
gamlingen skrev:

100% mer, 10% etanol istället för 5% etanol. Nu var det förmodligen det du menade, men det är 5 procentenheter. Om det bara är 5% mer så blir det tekniskt sett bara 5,25% etanol smile

Jo, ,självklart...

* Voff voff *
10 774 Inlägg
25 december 2011
Jag tankade E10 i min förra bil (V70 2.4 -00) och det som hände var... Absolut ingenting! Ingen märkbar skillnad i förbrukning, inga haverier, ingenting...

Tänkte bara säga det...

//Brådhis

EDIT: Jag tankade dock i Finland. Har inte heller sett E10 här i Sverige ännu.
Senast redigerat av Brådhis (25 december 2011)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Ubåtsingenjör
7 350 Inlägg
25 december 2011
har inte sett e10 ännu

Smålänning
7 887 Inlägg
25 december 2011
opel_vectra_gts skrev:
twin_cam skrev:
Tror att du råkade tanka E85 eller liknande. Så står skillnad blir det inte med E10. Om inte bilen/motorn/styrsystemet är grymt jäkla felkonstruerade...

Nope, åkte tillbaka till stället och frågade vad i hela friden jag tankade och fick svaret "E10" och dom tyckte inte speciellt mycket om den heller.. blev smått arg och sa att de kanske skulle märka pumparna istället för att skriva "benzin"

Betyder det att en skapligt modern tysk bil har sämre motorstyrsystem än en 20 år gammal valfri annan bil?

Jag tankade halvtank etanol i min gamla Saab 900 -90 och den gick likadant ändå, men det är klart, modern motorstyrning roll

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
25 december 2011
kan säga som jag sagt tidigare i tråden...att min gamla a traktor gick på 50% e85 med endast att man drog ur choken lite så den fick lite mer soppa. inga som helst problem med det den tiden jag hade den.

Vet även folk som tankade 30-40% i sin omega Mv6 när e85 var i ropet och den bilen hade dem i många år innan den såldes, och inga problem med den heller.
Senast redigerat av AcesHigh666 (25 december 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Of World
3 373 Inlägg
25 december 2011
twin_cam skrev:
opel_vectra_gts skrev:
twin_cam skrev:
Tror att du råkade tanka E85 eller liknande. Så står skillnad blir det inte med E10. Om inte bilen/motorn/styrsystemet är grymt jäkla felkonstruerade...

Nope, åkte tillbaka till stället och frågade vad i hela friden jag tankade och fick svaret "E10" och dom tyckte inte speciellt mycket om den heller.. blev smått arg och sa att de kanske skulle märka pumparna istället för att skriva "benzin"

Betyder det att en skapligt modern tysk bil har sämre motorstyrsystem än en 20 år gammal valfri annan bil?

Jag tankade halvtank etanol i min gamla Saab 900 -90 och den gick likadant ändå, men det är klart, modern motorstyrning roll

vad vet jag? verkar vara något åt det hållet.. då bl.a så hade Aftonbladet någon "nyhet" om att tyska bilar inte gick på E10 många hade fått motorras? är det sant? det vet jag inte läste bara

ang att min bil blev sådär smått konstig har jag inget bra svar på till varför då ni "påstår" att det inte ska vara några problem att tanka E10 .. har även varit inne hos Mercedes här och dom sa att det kan mycket väl vara så att bilen inte vill "ändra" sig till det nya bränslet, han rekommenderade att jag skulle tanka 98,Mercedes ska gå på det sa han!jag har iofs alltid tanka 98 i mina bilar efter att jag sa det så sa han "men vissa bilar har svårt att anpassa sig till nytt bränsle" sen mer babbla han inte han hade jobb!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

1 948 Inlägg
25 december 2011
Kan tänka mig att vissa styrsystem inte klarar av det, men detta borde kunna fixas med en enkel "chipning" där man ändrar parametrarna så den går på det nya bränslet.

Jag tror att detta är igentligen det största och i stort sett enda problemet med etanol. För INGEN har kunnat visa mig när jag frågat efter det, motorer som frätts sönder eller ens gummislangar med bevis att det är till 100% etanolens fel.

Och då snackar vi e85 och inte e10 där mängden är betydligt mindre smile

EDIT: Tänker tillägga att de ställen jag läst om etanolkonvertering av en vanling bensinbil så står det endast att gummislangar "kan frätas sönder". Just den där med "kan frätas sönder" tolkar jag tills motsatsen är bevisad med riktiga bevis, som att. "har du en gammal skitbil med torra gummislangar som behöver bytas men inte läcker än, så byt de, när du konverterar annars börjar dem läcka".

Jag tolkar inte det som att "köp nya slangar o dem fräts bort fort som fan och din motor kommer smälta för du kör på etanol". Vilket verkar vara den generella uppfattningen folk har...
Senast redigerat av AcesHigh666 (25 december 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Smålänning
7 887 Inlägg
25 december 2011
AcesHigh666 skrev:
Kan tänka mig att vissa styrsystem inte klarar av det, men detta borde kunna fixas med en enkel "chipning" där man ändrar parametrarna så den går på det nya bränslet.

Jag tror att detta är igentligen det största och i stort sett enda problemet med etanol. För INGEN har kunnat visa mig när jag frågat efter det, motorer som frätts sönder eller ens gummislangar med bevis att det är till 100% etanolens fel.

EDIT: Tänker tillägga att de ställen jag läst om etanolkonvertering av en vanling bensinbil så står det endast att gummislangar "kan frätas sönder". Just den där med "kan frätas sönder" tolkar jag tills motsatsen är bevisad med riktiga bevis, som att. "har du en gammal skitbil med torra gummislangar som behöver bytas men inte läcker än, så byt de, när du konverterar annars börjar dem läcka".

Jag tolkar inte det som att "köp nya slangar o dem fräts bort fort som fan och din motor kommer smälta för du kör på etanol". Vilket verkar vara den generella uppfattningen folk har...

Ja, K-jetronic som är mekaniskt utan databox, och D-jetronic som är analog elektrisk insprutning klarar inte att anpassa sig.

Men allt nyare än LH 2.4 och som har knacksensor SKA gå att köra på allt över 91 oktan. Annars är något galet med konstruktionen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 948 Inlägg
25 december 2011
twin_cam skrev:
Ja, K-jetronic som är mekaniskt utan databox, och D-jetronic som är analog elektrisk insprutning klarar inte att anpassa sig.

Men allt nyare än LH 2.4 och som har knacksensor SKA gå att köra på allt över 91 oktan. Annars är något galet med konstruktionen.

jaja en liten mängd gamla skitbilar med mekanisk insprutning kommer att hamna i kläm men det går säkert att lösa med högre soppatryck eller att fila nånstans. Bara den får lite mer soppa så löser det sig. wink

Of World
3 373 Inlägg
25 december 2011
AcesHigh666 skrev:

finns det chipp till en E200 kompressor? tongue har inte sett än så länge tongue

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

939 Inlägg
26 december 2011
Kan ju säga att Statoil i häggvik har tagit bort sina 98 pumpar helt å kör enbart 95/E10 elelr vad det nu e....

692 Inlägg
26 december 2011
Så om ja har fattat allt rätt nu så 95ersätts av e10 medan 98 o e85 o vpower  stannar kvar i pumparn .

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

Rumpmas
3 860 Inlägg
26 december 2011
gtjim skrev:
Så om ja har fattat allt rätt nu så 95ersätts av e10 medan 98 o e85 o vpower  stannar kvar i pumparn .

Det är upp till macken att bestämma om de vill ha 98 oktan. V-Power innehåller redan 5% etanol. Men tanken är som du säger att gamla BF95 eller om man så vill, "E5", ska bli E10.
Senast redigerat av Andromeda (26 december 2011)

1 893 Inlägg
1 januari 2012
-BASmannen- skrev:
Dom skriver att dom inför E10 för att utsläppen ska minska, men då bilarna blir slöare så blir de ju automatist att man gasar mer...

Blir bilen slöare av E10?

Team Breehäng
1 623 Inlägg
1 januari 2012
Kristian_V skrev:
-BASmannen- skrev:
Dom skriver att dom inför E10 för att utsläppen ska minska, men då bilarna blir slöare så blir de ju automatist att man gasar mer...

Egentligen vet jag ju inte säkert, men vet en som har en Bmw e32 som tankade de, och han sa att den gick sämre på E10 än "vanlig soppa".
Men som sagt, de va va han sa hmm
Senast redigerat av -BASmannen- (1 januari 2012)

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

84 Inlägg
2 januari 2012
-BASmannen- skrev:
Kristian_V skrev:
-BASmannen- skrev:

Egentligen vet jag ju inte säkert, men vet en som har en Bmw e32 som tankade de, och han sa att den gick sämre på E10 än "vanlig soppa".
Men som sagt, de va va han sa hmm

Min kusins syster som har en bror vars farbrors morbror också tankade E10 och hans bil hade också gått skitdåligt!!!!

1 482 Inlägg
2 januari 2012
Har dom infört E10 nu utan att märka om pumparna? Min Seat får ej tankas med E10 enligt seat själva och jag kan ju verkligen förstå varför om det nu är E10 i pumparna.

BLT Service
Theracords Music Label

2 407 Inlägg
2 januari 2012
M_Broberg skrev:
twin_cam skrev:

Beror även på hur pass mkt marginal spridarna har till dom bottnar, vissa bilar ligger precis på gränsen vad som funkar vid fullast vilket gör att även om systemet adapterar så kommer det inte mer soppa.

sen är inte alla bilar byggda för att köras på Skitsoppa. många bilar gjorda för svenska/tyska marknaden går PRECIS på 95 oktanigt istället för 91 oktanigt på vissa bilar.

Stämmer bra det. Fars Mercedes c200-96 går kasst på allt annat än 95

Sök