4538
Sök

Oljeläckage på Opel Vectra 1989 : orsak + kostnad för rep?

260 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
Kommer just från besiktningen där enda, men tråkiga, anmärkningen var att motorn läcker olja. Tydligen så mycket att "det droppar". Jag har inte själv sett det, trots att det är snö på parkeringen nu, men jag har inte kollat så noga heller. Men det kan inte vara alltför stort läckage.

När jag köpte bilen begagnad för ett år sedan gjorde jag en motortvätt just pga att den var så oljig under huven.Trodde det var för att den var gammal och allmänt otvättad. Tänkte heller inte så mycket på att det var fyllt i för mycket olja när jag köpte bilen. Idag kan jag förstå varför...

Nåväl. Frågan är var läckaget kommer ifrån och vad det kan kosta att repa? Jag vet att det kan vara flera saker när en bil läcker olja men jag ska försöka ge lite ledtrådar, så kanske nån kan ge nåt förslag. Vill ju ha lite aning om vad det handlar om innan man går till verkstan...wink

Nu vet jag inte vad motordelarna kallas, men när man öppnar huven så är det första man ser en silverfärgad, avlång metallbehållare. Därifrån verkar oljan komma. Det är oljigt just kring den svarta packningen och bultarna, sen har det runnit neråt. Se bilderna.smile

Så, vad kallas felet och vad tror ni att det kostar att åtgärda? Tacksam för svar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/141/140762/140762-246cee1b0dc62fac0d108945a6ca5880_tn.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/141/140762/140762-7e3fc83324b67edda471c0a3976a0f3b_tn.jpg

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
18 februari 2011
ny ventilkåpspackning samt oljelockspackning borde göra susen, tar max 40 min att byta och kostar någon hundralapp.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

260 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
NITROUS skrev:
ny ventilkåpspackning samt oljelockspackning borde göra susen, tar max 40 min att byta och kostar någon hundralapp.

Awesome! Tack så mycket. smile

Sök