Everybody knows you're a Prowhen you wear yellow safety gogglesBecause I Am A God Damn Professional!I fredags och lördags fick jag faktiskt lite gjort
Hittade något konstigt i trunken..
Wut, vad är det?? WTF Oh'well..
If you're standing still for to long, there's always a slight chance of getting a dick up your rear.. I guess.
jag antar att min kära lillebror hade jävligt kul åt detta lilla skämt.
Nå'väl.
Förstärkningsplattorna är insvetsade, dags att börja fixa på riktigt
Jag fick faktiskt lite gjort i fredags och lördags. Nu var det dags att börja med att slipa till svetsfogarna lite, ta bort brända rester och sådant.
Det va lite klurigt att komma åt med vrålapan, men tryckluftsverktygen fungerade skitbra.
weapons of choiceFör den som tycker det är lite fånigt att klippa naglarna, jag menar, en liten nagelfil är ju så "tjejigt", eller hur?
En redig karl använder tamigfan tryckluftsverktyg och klipper hela vägen ned till knogarna! Jag tror inte att slipklingan skall monteras så på det verktyget, det är lite farligt.. men de fungerar fan lysande!
Nagelsax!Kändes som ett lagom jobb att sätta lillebror på
Lillebror sliparLillebror slipar i min bilUnder tiden som lillebror jobbade på inne i baksätet på Hondan, under 500wattslampan, så tog jag en liten paus.
Jag hade en varm cola, jag villa ha kall cola, så..
Kall Cola !!! Hell'yeah. inte kostnadseffektivt men ändå Lillebror gjort ett bra jobb med putsandet under tiden
Och jag är fortfarande grymt nöjd med fogarna som min inhyrda svetsare lade
Borstad svetsfogSedan va det bara att putsa lite försiktigt, så passar bottenplattorna direkt på
förtärkningsplatta och bottenplatta. ... och finjusteringsverktyget. Det passade inte perfekt längre, hade slagit sig lite i värmen eller något. Men några små nätta finjusteringar senare, så låg det jämt och fint!
Det kommer inte lossna iaf! Drog på lite kallgalv (zinkspray) på en gång, för att de inte ska börja rosta eller så. Lika bra skydda det medans det är färskt.
KallgalvEtt lager röd grundfärg också, "bara för att"
Sedan var det bara till att börja med det riktiga jobbet. Först lyfta in huvudbågen och ställa den på plats, och Ja, det stämde fortfarande!
HuvudbågeDen ligger "inne" i taket, det finns ett spår i armaturen till takluckan, och bågen går så långt upp det bara går! Jag tog mig en allvarlig funderare på om jag skulle slakta takluckan redan nu, men jag låter den sitta en sommar till, och så gör jag ett kolfibertak eller något när jag bygger fullbur istället
Tight!När vi svetsar ihop buren sedan, så kommer man att få lirka och plocka bort bottenplattorna, så -kanske- man kommer åt att vrida runt den för att svetsa på ovansidan. jag är inte 100 på hur det skall gå till, men det visar sig nu de närmsta dagarna. Eventuellt kanske jag måste kapa bort lite plåt ur armaturen upptill, eller sänka bågen ett par mm
Det visar sig nu när bitarna börjar ramla på plats.
Planeringen håller i alla fall hyfsat, och originalbältena kommer att gå fritt!
Det är ett krav för att få bilen gatreggad, oavsett om du kör med andra bälten, så måste originalbältena både sitta kvar och de får inte på något sätt ligga emot buren.
Originalbältena går fritt!Jaja, ingen mening att tveka längre, så jag riggade upp rörnotchern på bänken
MyshörnanEfter lite funderande och måttande, så kom jag fram till att typ 30 graders vinkel borde vara "lagom"
Jag vet ju inte riktigt vad jag pysslar med, så ... ja, de är ju bara att köra
28 graders vinkel känns väl rätt?? En sak jag funnit ganska ovärderlig är denna flaska! både när man skär och borrar..
"skär-grejs"Metallbearbetningsvätska. Det är någon typ av olja eller liknande, som man kan kyla borret eller skäret med. Utan att de börjar rosta och ha sig. Fördelen är att de håller sig svalt, och verktyget håller 10 ggr längre! Köpte på Jula, funkar skitbra
Jo'vars!Andra änden, den "raka" var dock inte lika lätt. Att få precis rätt längd på röret var ett grisjobb. Jag tog någon millimeter, trodde jag va på plats, tog 3 mm till.. och igen. och igen. och igen. Gör man röret för kort så är det ju kört, så jag fegar ju lite, men ändå. det tar tid.
In i bilen, testa, ut ur bilen och och kapa lite, krypa tillbaka in.. Två stycken vrålapor, en med kaptrissa, och en med sliptrissa, så förr eller senare kommer det passa
Vrålapor!Men efter typ 3 timmar så passar första röret ganska bra
Woooha! tight fit! Nästan på plats!Det kommer bli så fett!Det tar tid!
Men de första strävorna här är de viktigaste. Om jag inte får den i precis rätt höjd och på rätt plats, så kommer allt annat också att bli snett. De två övre kommer ju att vara referenspunkt för alla andra rör, så ... det här får ta sin tid
I dag har jag mest legat på soffan och vårdat min baksmälla, men i morgon, då ska jag försöka få dit det andra röret också i rätt höjd, och börja punkta fast dem
Det tar sig!