3015
Sök

Bmw 323 E46, Motorn kokar

161 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
#1
Hej, Idag när jag tog ut min bil för att åka till jobbet så lyckades jag köra i cirka 1 mil (Motorväg) innan jag upptäckte att motor tempraturen överskred det normala.

Jag stängde av motorn i ca 10 minuter och lät den kyla ned sig och under tiden spanade/kände jag på motorn samt några slangar (Är helt okunnig vad gäller bilar). Efter 10 minuter startade jag bilen igen och körde till närmaste parkering där jag ställde bilen. Motortempraturen var uppe på strax innan det röda, bilen lät och gick som vanligt, varken motorlampan eller något annat började lysa. Någon som vet vad detta kan bero på?

Jag kan även tillägga att jag inte har kört bilen på cirka 10 dagar nu och den har stått i ett utomhus garage där det har varit mellan 10-/20- varje dag/natt. Cupen blev heller aldrig varm under dessa 20 minuter som jag färdades med bilen, utan det var bara kallluft som kom ur fläkten.

Tacksam för svar / Maikel


Got VTEC?
1 593 Inlägg
20 februari 2011
#2
Kollat så du har kylarvätska?

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/

161 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
#3
Tack Takashi för snabbt svar.

Det går inte att se nivån på 3 serie E46, det är bara ett svart lock? som man häller i vatten i. Men jag misstänker att det finns vatten/glykol eftersom att när jag vred på locket så började det spruta ut vatten därifrån, jag har också för mig att den ska varna om det finns för lite vatten i behållaren.. eller är jag ute och cyklar nu? hmm


Got VTEC?
1 593 Inlägg
20 februari 2011
#4
Okej, brukar ju gå o se på de flesta bilar men det spelar ingen roll då E46 har, precis som du säger, ett system som varnar vid för låg nivå. Kanske är vattenpumpen som pajat? Funkar inte den så pumpas det inte runt någon kylarvätska i motorn = ingen kylning. Har du kollat om den läcker någonstans?

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/

161 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
#5
Jag försökte kolla under kylaren på något sätt, det var ganska mörkt och svårt att se. Men vad jag kunde se så var det lite blött under glykolbehållaren.... och nu under skrivande stund kommer jag även på att jag glömde tilllägga att när jag öppnade motorhuven så höll det på att ryka lite grann från glykol behållaren. det såg ut som att röket/ångan kom från sidorna av behållaren. det var dok väldigt lite rök/ånga.


252 Inlägg
20 februari 2011
#6
I behållaren under det svarta locket ska där vara en flottör med en röd pinne på med två kuler på min/max igemfört med kanten på hålet.  Ser du inte den röda pinnen så är där för lite glykol/vatten.
Häll på till du ser pinnen. Sen sitter där en luftnings skruv sidan om som ska öppnas om där har varit mycket för lita vatten/glykol. Få den kollad då jag mistänker att toppen packningen eller spricka i toppen.Få den provtryckt så fär du reda på om det är så.

1 338 Inlägg
20 februari 2011
#7
kanske termostaten.min E36 323 gjorde precis så som du beskriver för några veckor sedan..
Försök känn lite på kylaren och se fall den är varm. om den ej är varm så öppnar ej termostaten.
och är det för lite vatten i systemet eller den är dåligt luftad så får du ingen värme heller.
Senast redigerat av mYGeL (20 februari 2011)

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design

161 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
#8
Okej, jag ska åka och kika på det efter att jag slutat jobbet ikväll. Om det nu skulle vara så att jag har för lite Glykol/vatten i behållaren, räcker det med att jag fyller på? kommer jag kunna köra iväg bilen till verkstad sen? Givetvis stänger jag av motorn om den blir varmare än det normala. Men kommer den ta ännu mer stryk om jag kör bilen och den börjar passera den normala motor temepraturen?


161 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
#9
mYGeL skrev:
kanske termostaten.min E36 323 gjorde precis så som du beskriver för några veckor sedan..
Försök känn lite på kylaren och se fall den är varm. om den ej är varm så öppnar ej termostaten.
och är det för lite vatten i systemet eller den är dåligt luftad så får du ingen värme heller.

Termostaten.... Hmm, jag har aldrig haft problem med termostaten i bilen, men jag har laggt märke till att den behövt mycket längre tid för att bli varm de senaste gångerna jag kört bilen.. (Ibland tar det 30-40 minuter innan temp mätaren ligger imitten) Och idag gick den upp till normal temperatur ganska fort (7-8min)... kan det vara termostaten då?


markusa666
20 februari 2011
#10
Provtryck låter som topppackningen gått..

161 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
#11
En dum fråga, hur vet jag topppackningen har gått?


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
20 februari 2011
#12
kolla om vattnet trycks ut.
gör komptest


161 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
#13
Sorry för min okunnighet, men hur gör man ett komptest?


markusa666
20 februari 2011
#14
kolla på en bil bilverkstad, man ofta se på oljestickan om oljan blivit vit eller om det är olja i vattnet eller ibland luktar avgas.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
20 februari 2011
#15
vattenpumpen är lite av standardfel på M50, vet inte om M52/54 har samma? Rquired?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

161 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
#16
Så om vattenpumpen är trasig så överhettas motorn? Tror ni det har något samband med att cupen aldrig fick någon varmluft?


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
20 februari 2011
#17
går inte vattenpumpen= ingen cirkulation=ingen värme i kupen=ingen kylning heller.

vattenpump, termostat byte samt luftning tror jag på.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

161 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
#18
Okej, jag ska prova nu med att kolla om det ens finns glykol/vatten i bilen över huvudtaget hmm Om det inte finns så fyller jag på och antar att det går att köra bilen?


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
20 februari 2011
#19
det har ju försvunnit av en anledning isåfall. blir motorn överhettad kokar vatten bort, så lite vatten kommer du säkert ha.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

161 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
#20
Fick höra från en bilmeckare nu att vissa slangar kan ha frusit till is med tanke på att bilen har stått stilla i nästan 2 veckor i ca 10 till 15 minus grader.. Kan det stämma?



Sök