Tjena, tänkte lägga upp en tråd om mitt senaste projekt.
Bilen är en volvo 244 -86. Ett impulsköp från i somras när jag fundera på att inhandla mig en billig vinterbil.
Det fanns lite fel på den, styrväxlen läckte, bromsarna var slut, kupèfläkten ur funktion och en hel del annat. Men jag pungade upp 2.000 riksdaler och körde hem med bilen som konstigt nog hade lyckats ta sig genom besiktningen med godkänt papper.
Tanken var att jag bara skulle åtgärda problemen och möjligtvis sänka o diffa den och sen bara köra tills skiten var redo för skroten.
Den tanken försvann ganska snabbt när jag gick hemma och inte hade nånting att göra.
Efter hand har det bara spårat ut mer och mer och nu har jag kommit på att det verkar bli en ganska rolig bil
Har kommit en bit på vägen nu, så jag slänger upp ett par bilder för att komma ifatt.
Så här såg den ut när jag fick hem denRensade ur inredningen och började skrapa väck asfaltsmattorna med mitt specialdesignade verktyg och varmluftspistolFrugan ville också va med Efter det evighetsprojektet kunde jag äntligen börja med den lite roligare biten
Originaldörrsidorna dög inte så det fick bli nyaDet blev ganska hyffsat, bytte ut vevarna mot nya i alu.
Medans jag gick och funderade på om jag verkligen skulle lägga ner mer tid på bilen, passade jag på att snickra ihop en liten låda till stolvärmen och en panel till huvudbrytarenGanska onödigt arbete eftersom jag slängde i sportstolar, men det hade jag inte planerat då
En vecka senare skaffade jag ett par stolar och en mockarattNär jag hade kommit så här långt tänkte jag "Vaffan, bilen ser ju ut som en riktig räser inuti. Då är det lika bra att fortsätta på utsidan och motorn".
Det skulle bli portad och planad 531 topp
weber 45 eller liknande
extraktorrör med 2,5" system
Något mer hade jag inte tänkt ha eftersom det bara skulle bara vara en vinterbil
Skaffade en 531 topp som jag lämnade iväg för planing, 2mm. Blev ganska hyffsat Fick även hem en diff som jag lyckades pilla dit. Det fick bli en Aussie Lockerklumpen ute
Fick fila upp lite för o få i diffen
Sedärja
där satt skiten där den skulle.
Beställde ett 2.5" system med extraktor typ2 från KGBromsarna fick sig också en översyn, med nya skivor, ok, rör och belägg. Kommer bytas ut mot bättre när jag har bestämt vad jag ska ha Nu börjar det hända grejer Var o hämtade en ny motor, låda och bakaxel.Jämte ligger dogboxlådan och kopplingen med 4 puckad sinterlamell
Den såg ganska risig ut när jag fick hem den. håller på o putsa upp den lite nu.
Byggd av Köhlers racing.
3L b230
portad, planad 531
weber 50
urfräst block för o få plats med veven
Lämnar ca. 270 hk på hjulen
Mer än så vet jag inte. Han jag köpte den av sa att den bara är byggd med det värsta som fanns o få tag på när den byggdes. Mer än så behöver man inte veta
haha
Det är en gammal rallycrossmotor som gått bla. Sm tävlingar och har tillomed lyckats knipa en andraplats i SM
Lamelldiff
Nu kändes det ganska bittert att jag hade lagt ut en massa pengar på toppen, diffen och avgassystemet eftersom jag inte kommer använda något av det. Men det kan alltid vara bra med lite reservgrejer
Driftingbur från FinessBurbygge för fulla muggar.
40L fuelcell och bränsle-catchtankI stridens hetta råkade catchtanken också hamna i kundvagnen. Kommer inte använda den till detta byggget. Bränslefiltret jämte kommer troligtvis inte heller användas (:
Byggde en egen catchtank för oljan. Den ser liten ut på bilden men den är på ca 1L.
Det är ungefär så här långt jag har kommit med projektet, så jag kommer uppdatera efter hand när jag har tid, lust och ork