2336
Sök

Volvo 240 bus/banbil

39 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
#21
tobbe112 skrev:
gör det mycket skillnad med extratorgrenrör och planad topp? fundrar på extrator till min 244 med smile

hann inte köra så mycket med röret innan jag rev ner de igen, och toppen hann jag aldrig få på.
Lite skillnad gör det, men det är knappt så man märker av det tongue
Jag har komplett 2.5" med kg typ2 extraktor om du är sugen (:


169 Inlägg
29 mars 2011
#22
CNiilsson skrev:
tobbe112 skrev:
gör det mycket skillnad med extratorgrenrör och planad topp? fundrar på extrator till min 244 med smile

hann inte köra så mycket med röret innan jag rev ner de igen, och toppen hann jag aldrig få på.
Lite skillnad gör det, men det är knappt så man märker av det tongue
Jag har komplett 2.5" med kg typ2 extraktor om du är sugen (:

vad sak du ha för det Carl?

Full Gas Spar Tid:P

39 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
#23
MazLer skrev:
CNiilsson skrev:
tobbe112 skrev:
gör det mycket skillnad med extratorgrenrör och planad topp? fundrar på extrator till min 244 med smile

hann inte köra så mycket med röret innan jag rev ner de igen, och toppen hann jag aldrig få på.
Lite skillnad gör det, men det är knappt så man märker av det tongue
Jag har komplett 2.5" med kg typ2 extraktor om du är sugen (:

vad sak du ha för det Carl?

3000 :-


39 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
#24
Hejhej. Har inte hunnit uppdatera så mycket de senaste dagarna så här kommer en liten update smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-eb698f4034f73a0c77974022e47e27a6.jpg
Har fått hem ställbara koni-dämpare. Jag har fått ditt dom runtom utom vänster fram. blir nog bra som fan men den blev inte mkt lägre fram, får se hur de blir när jag fått dit de på andra sidan också tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-5f8b08ea91d1a46e31b6e6b8e0205763.jpg
Jamex 40mm fjädrar och polyurathan-bussningar till bärarmarna och bakaxlen. Ska beställa till resten av bakvagnen och framvagnen också (:

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-3e5f7cd7610342e636c56804194ed0f2.jpg
Så ser det ut där bak. Hjulhusen ska fixas till lite men just nu är det viktigare att få igång bilen (:


https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-5a8d07de421488749311c3b555dce1a0.jpg
Förstärkta bärarmar

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-5836d01f2f1546e2ad88522a17ad18c1.jpg
Lite färg och nya bussningar

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-617ef49d4cb87a12cdcced09c79cfa39.jpg
Knåpade ihop lite fästen till fuelcellen i bakluckan

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-3e47d5ab223d3a896f4735a66052843e.jpg
Nästan klart smile Det är bara lite provisoriskt ditskruvat för jag ska ändå ta väck det igen och fixa slang från tanklock till tanken.
Det blir en plastrutan i den lilla bakrutan där jag sätter tanklocket och sen drar slangen genom hatthyllan smile
Satte en huvudbrytare där tanklocket satt innan (:


https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-2483c27692f500fc547148e7371e61bd.jpg
Har kommit en bit på buren också. Bara krysset, diagonalsträvan och dörrsträvorna kvar. Sen fästa den i golvet

Snart börjar det bli dags att stoppa i nya motorn big_smilebig_smile


490 Inlägg
7 april 2011
#25
Ser grymt ut! big_smile keep it up!

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

39 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
#26
Kanske dags för en uppdatering igen (:
Det går framåt, sakta men säkert. Saknas bara startmotor sen kan jag slänga i nya motorn (:


https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-378a25c07623af0655ea1a22a7518f4f.jpg
Den gamla motorn har åkt ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-acec1572189585b08bb75027f95b3fad.jpg
Fått hem lite grejer. Olja, OMP bälteskniv, OMP bogserögla, Tanklock, FIA-plattor till bältet och en liten h-brytardekal som ska sitta på tanklocket (:

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-119e7bbc7db57aee52f5e34a902979be.jpg
Fixade ihop en anslutning för påfyllningsslangen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-7b4f2bf6b23e5d2bb3ed65e34a4137e9.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-3f83beca69055347586dd244d0dadbaf.jpg
Så här ser den ut för tillfället, förutom en tjock slang som går från tanken och upp till tanklocket som sitter i bakre sidorutan (som numera är av svartlackad plåt).

Har lagt lite flexslang under bilen till bensinslangen, och dragit en slang in i kupen från skuffen som är för batterikabel och kablar till bränslepumprelät.

Det var allt för denna gången, är det nåt speciellt ni vill se/veta så bara säg till smile


170 Inlägg
2 maj 2011
#27
ser bra ut! smile

39 Inlägg
27 maj 2011
Trådstartare
#28
Var ett jävla tag sen jag uppdaterade och det har hänt den del men nu är det stopp! Verkar vara lättare o få tag på kärnvapen än en kardanaxel.

Så är det någon som har den grova kardanen till m45 så får ni gärna sälja den till mig!


39 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
#29
Nu har det hänt grejer! Bilen är körbar och första rundan avverkades nyss ! big_smilebig_smile
Allting funkade utom bromsarna som inte blev helt hundra efter jag gjort om för att köra utan bromsservo så det ska fixas imon.
Men jag tänkte lägga upp lite bilder från senaste uppdateringen och tills idag (:


Ett 3" avgassystem byggdes ihop. Röret mellan extraktor och avgassystemet blev lite special. Det syns inte på bilden men det är vinklat på alla möjliga håll.
https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-6683a44e17ab397a3a3f6e2e5482391e.jpg

Ett fäste för bogseröglan fick tillverkas för det fanns inget bra ställe att sätta den på. Kanske inte världens lättaste med det håller iaf smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-aebccb6d5df4ad0abcc3a1c473ae17b1.jpg

Buren svatsades klart och lackades vit.
https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-b1fd8dfe902a82374103ef02b9ac4d7d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-238d4dd943e81869071744829b6dae67.jpg

En varvräknare damp ner i brevlådan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-6f208b770ce4677bf5548adaf46dc973.jpg

Mätaren monterad samt VDO mätare för bränsle, oljetryck, oljetemp ovh voltmätare som jag fick av min snälla granne (:
https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-262d08a4f9921c3d5bef8110b6e3582c.jpg


OMP 6p-bälten hittade in.
https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-0b7bca59ad261cc5f2cef5542b14ff90.jpg
Sitter gött smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-189b6daaa561df01814d2983f5eabf80.jpg

Motorn sitter där den ska och ett stag så den inte ska vrida sönder motorkuddarna. Och en catchtank för vevhusventilationen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-80c77cfe460e893016ba910cd820be6d.jpg

Har inte fått tag på en kardan som passade så en rörbit svarvades till av min kusin, så jag fick förlänga den kardanen jag hade och det verkar funka.
https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-27737d450da7bf7c1c539ed4d1ca895b.jpg


Så här ser den ut idag. Skärmarna är ganska rostiga men jag la ner tiden på annat eftersom dessa ändå kommer bytas mot plast. Ska byta ut turbofälgarna mot vita eiker tänkte jag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-a5e6621ad4245b604fc68cf7a5a582f4.jpg

Här ser man tanklocket och påfyllningsröret som går ner genom hatthyllan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-009c1c884fe208787cdaea0e1d5cbd10.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-7caab8a76ff55cb985301e9dc52fdae2.jpg


103 Inlägg
6 juli 2011
#30
vart fick du tag på det staget som du har i motorrummet?

39 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
#31
turbo2 skrev:
vart fick du tag på det staget som du har i motorrummet?

Det är hemmagjort


39 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
#32
Idag när jag var ute o körde en runda hände något lite otippat. Bilen stendog. Jag försökte starta igen utan resultat. Då kände jag att det började lukta bränt så jag vände mig om o såg att det vällde ut rök från bakluckan. Jag högg brandsläckaren o flög ur. Jag öppnade bakluckan o när röken lagt sig såg jag att det var batterikablarna som börjat brinna.
Kablen från minus till chassit hade brunnit av och bränt in i batteriet så det läckte batterisyra.
Berodde kanske på att batteriet var från biltema så jag körde o köpte ett nytt och hoppas det ska funka smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-f14a3ba6cc3bc82922dcacb8b9242051.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-ba8e38078761ac9cb48f6b40df8df3e0.jpg

Inte mycket isolering kvar (:


Lastbilsschaffis
886 Inlägg
8 juli 2011
#33
Kabelbrand! Alltid lika spännande smile

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team

joncho
8 juli 2011
#34
CNiilsson skrev:
Tjena, tänkte lägga upp en tråd om mitt senaste projekt.

Bilen är en volvo 244 -86. Ett impulsköp från i somras när jag fundera på att inhandla mig en billig vinterbil.
Det fanns lite fel på den, styrväxlen läckte, bromsarna var slut, kupèfläkten ur funktion och en hel del annat. Men jag pungade upp 2.000 riksdaler och körde hem med bilen som konstigt nog hade lyckats ta sig genom besiktningen med godkänt papper.
Tanken var att jag bara skulle åtgärda problemen och möjligtvis sänka o diffa den och sen bara köra tills skiten var redo för skroten.
Den tanken försvann ganska snabbt när jag gick hemma och inte hade nånting att göra.
Efter hand har det bara spårat ut mer och mer och nu har jag kommit på att det verkar bli en ganska rolig bil smile
Har kommit en bit på vägen nu, så jag slänger upp ett par bilder för att komma ifatt.

Så här såg den ut när jag fick hem den

http://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-970bc97e03a8e123ae3b8842798337f9.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-1abc4d8535d91eafd5ac515d3b531451.jpg




Rensade ur inredningen och började skrapa väck asfaltsmattorna med mitt specialdesignade verktyg och varmluftspistol

http://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-7e5bca23899d3d3a6efe678b85719ea8.jpg




Frugan ville också va med wink

http://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-3d62bf643263d2ef02253dc43ebb4666.jpg

Efter det  evighetsprojektet kunde jag äntligen börja med den lite roligare biten smile

Originaldörrsidorna dög inte så det fick bli nya

http://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-ef061bda8cf1f10ea229f2808d22ca2e.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-5d7c3aae54f83ff36ad58d3bf5612471.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-cfe7982f4930e3e6f95c87f5a5947aec.jpg

Det blev ganska hyffsat, bytte ut vevarna mot nya i alu.


Medans jag gick och funderade på om jag verkligen skulle lägga ner mer tid på bilen, passade jag på att snickra ihop en liten låda till stolvärmen och en panel till huvudbrytaren

http://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-d9362fe6d3e0a00db008708c5edfe769.jpg
Ganska onödigt arbete eftersom jag slängde i sportstolar, men det hade jag inte planerat då tongue


http://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-8abe52ebe91a1f6180d47657c55d8cc4.jpg


En vecka senare skaffade jag ett par stolar och en mockaratt

http://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-e0d2ccc13d9b0e6b1e1bee9092e4ea07.jpg

När jag hade kommit så här långt tänkte jag "Vaffan, bilen ser ju ut som en riktig räser inuti. Då är det lika bra att fortsätta på utsidan och motorn".
Det skulle bli portad och planad 531 topp
weber 45 eller liknande
extraktorrör med 2,5" system
Något mer hade jag inte tänkt ha eftersom det bara skulle bara vara en vinterbil

Skaffade en 531 topp som jag lämnade iväg för planing, 2mm. Blev ganska hyffsat smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-33037c4619646fb2c4c1e97b73366ec7.jpg


Fick även hem en diff som jag lyckades pilla dit. Det fick bli en Aussie Locker

http://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-29acb9f5daadf5b603eb48334aa3fc44.jpg

klumpen ute

http://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-28ddb40cf4880540107dfbd5a00ac23d.jpg

Fick fila upp lite för o få i diffen

http://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-381e0f0c8b5fb99d3e8635aa10c80ae3.jpg

Sedärja big_smile där satt skiten där den skulle.

http://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-16108c6f98ab8dff3e46275318fac71f.jpg


Beställde ett 2.5" system med extraktor typ2 från KG

http://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-bc8e15646005e76823321105ce2ac11d.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-d655febb81fa0f5f8d1cdfe5f4b7de5f.jpg


Bromsarna fick sig också en översyn, med nya skivor, ok, rör och belägg. Kommer bytas ut mot bättre när jag har bestämt vad jag ska ha smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-7b216361bbf600d670ef510999afbbea.jpg


Nu börjar det hända grejer big_smile Var o hämtade en ny motor, låda och bakaxel.

http://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-05ee73b8d366c797a9ae9f912ea09a5d.jpg
Jämte ligger dogboxlådan och kopplingen med 4 puckad sinterlamell

http://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-91dccbaa4caa9d31a00ab065ab9760df.jpg
Den såg ganska risig ut när jag fick hem den. håller på o putsa upp den lite nu.
http://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-a927c8ffa43242b9a09001519ef73df2.jpg
Byggd av Köhlers racing.
3L b230
portad, planad 531
weber 50
urfräst block för o få plats med veven
Lämnar ca. 270 hk på hjulen
Mer än så vet jag inte. Han jag köpte den av sa att den bara är byggd med det värsta som fanns o få tag på när den byggdes. Mer än så behöver man inte veta tongue haha
Det är en gammal rallycrossmotor som gått bla. Sm tävlingar och har tillomed lyckats knipa en andraplats i SM smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-d5140373c2c34d629c0a5da71eca8593.jpg
Lamelldiff smile


Nu kändes det ganska bittert att jag hade lagt ut en massa pengar på toppen, diffen och avgassystemet eftersom jag inte kommer använda något av det. Men det kan alltid vara bra med lite reservgrejer smile


Driftingbur från Finess

http://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-4aa52cd69ee639a488f90c773e3b9158.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-d749ce9c8af606a5754ede268dfc0716.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-7c841493d8d0813ae6b825e77c3c51a6.jpg

Burbygge för fulla muggar.


40L fuelcell och bränsle-catchtank

http://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-27191eee3f08bb97e4181440efe8f371.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-1c541e93441c9098c14b478a7eef983b.jpg

I stridens hetta råkade catchtanken också hamna i kundvagnen. Kommer inte använda den till detta byggget. Bränslefiltret jämte kommer troligtvis inte heller användas (:


http://www1.garaget.org/gallery/images/109/108939/108939-12688e7d76e452798e5cdfb57003f5b4.jpg

Byggde en egen catchtank för oljan. Den ser liten ut på bilden men den är på ca 1L.


Det är ungefär så här långt jag har kommit med projektet, så jag kommer uppdatera efter hand när jag har tid, lust och ork smile

TÄNKTE PÅ DIFFEN , LÅTer den mycket när den "tickar" när dreven rör på sig? smile

39 Inlägg
9 juli 2011
Trådstartare
#35
Aussie lockern lät en del när den kuggade över, men nu kör jag lamelldiff och den låter inget smile


joncho
9 juli 2011
#36
CNiilsson skrev:
Aussie lockern lät en del när den kuggade över, men nu kör jag lamelldiff och den låter inget smile

lät det så mycket så man stör sig alltså? smile

39 Inlägg
9 juli 2011
Trådstartare
#37
joncho skrev:
CNiilsson skrev:
Aussie lockern lät en del när den kuggade över, men nu kör jag lamelldiff och den låter inget smile

lät det så mycket så man stör sig alltså? smile

Jag störde mig inte på det för det var så mycket annat som dånade. Men den är nog inget vidare o ha på brukisen för det låter jävligt illa, typ som om bakaxlen rasat. Handbromsen går inte använda med den diffen heller. Så lamelldiff är fan så mkt bättre enligt mig (:


joncho
9 juli 2011
#38
CNiilsson skrev:
joncho skrev:
CNiilsson skrev:
Aussie lockern lät en del när den kuggade över, men nu kör jag lamelldiff och den låter inget smile

lät det så mycket så man stör sig alltså? smile

Jag störde mig inte på det för det var så mycket annat som dånade. Men den är nog inget vidare o ha på brukisen för det låter jävligt illa, typ som om bakaxlen rasat. Handbromsen går inte använda med den diffen heller. Så lamelldiff är fan så mkt bättre enligt mig (:

jag tänkte ha på brukis tills man hittat garage och vill ha en bra diff som håller för brukskörning o börna o sladda. lamellen slits väl rätt mycket då? fundera lite på torsendiff.. wink

39 Inlägg
9 juli 2011
Trådstartare
#39
joncho skrev:
CNiilsson skrev:
joncho skrev:

lät det så mycket så man stör sig alltså? smile

Jag störde mig inte på det för det var så mycket annat som dånade. Men den är nog inget vidare o ha på brukisen för det låter jävligt illa, typ som om bakaxlen rasat. Handbromsen går inte använda med den diffen heller. Så lamelldiff är fan så mkt bättre enligt mig (:

jag tänkte ha på brukis tills man hittat garage och vill ha en bra diff som håller för brukskörning o börna o sladda. lamellen slits väl rätt mycket då? fundera lite på torsendiff.. wink

Jag hade nog satsat på lamelldiff istället för torsen. Torsen är mer för bana och fördelar kraften över till det hjulet som har mest grepp. Lamelldiffen försöker få båda hjulen att snurra lika fort. Men jag har ingen egen erfarenhet av torsen så du får fram med stora börsen o prova dig fram wink


joncho
9 juli 2011
#40
CNiilsson skrev:
joncho skrev:
CNiilsson skrev:

Jag störde mig inte på det för det var så mycket annat som dånade. Men den är nog inget vidare o ha på brukisen för det låter jävligt illa, typ som om bakaxlen rasat. Handbromsen går inte använda med den diffen heller. Så lamelldiff är fan så mkt bättre enligt mig (:

jag tänkte ha på brukis tills man hittat garage och vill ha en bra diff som håller för brukskörning o börna o sladda. lamellen slits väl rätt mycket då? fundera lite på torsendiff.. wink

Jag hade nog satsat på lamelldiff istället för torsen. Torsen är mer för bana och fördelar kraften över till det hjulet som har mest grepp. Lamelldiffen försöker få båda hjulen att snurra lika fort. Men jag har ingen egen erfarenhet av torsen så du får fram med stora börsen o prova dig fram wink

nja vill inte köpa olika diffar, vet bara att lamelldiffen slits mest om mna kör i trafik men hur mycket är frågan smile


Sök