4024
Sök

Delningsfilter placering !

33 Inlägg
24 juli 2006
Trådstartare
Hej,

Funkar det lika bra att placera delningsfiltret till framsystemet i bagaget, med tanke på avståndet till högtalaren. Hade tänkt att bygga något hyfsat snyggt där plus att det är lite mer praktiskt.

För övrigt är det ett infinity kappa Perfect 6.1 framsystem som skall drivas av ett kicker zx350.2 steg.

Tack för seriösa svar !

6 851 Inlägg
24 juli 2006
Ja det funkar väl..men du måste ju en väldig massa kabel i onödan.

Team Tondöv
649 Inlägg
24 juli 2006
Jag kör så, funkar alldeles utmärkt!

Och så mycket extra kabel blir det inte, typ 10 meter till..

Solfilmsmontör
950 Inlägg
24 juli 2006
freddan70 skrev:
Jag kör så, funkar alldeles utmärkt!

Och så mycket extra kabel blir det inte, typ 10 meter till..

Onödig vikt :p Har hört att alla kablar i en bil väger ungefär totalt en 60kg, kan detta stämma? Men i vilket fall som helst så spelar väll inte 10meter extra någon roll. Lycka till.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

4 571 Inlägg
24 juli 2006
60 kilo lät mkt men det kan nog stämma, riktigt kycket kablar bakom instrumentpanelen, sedan alla grövre kablar i motorrummet så det är nog inte långt ifrån men det varierar ju från bil till bil

21 761 Inlägg
24 juli 2006
Hmm... Om man fyller med helium innanför isoleringen på alla kablar och tätar, hur mycket lättare blir bilen då måntro?

Men det var inte ett seriöst svar iof, är väl bäst att säga något vettigt också.
Jag tycker också att det blir lite onödig kabeldragning men ljudmässigt så borde det inte bli någon stor skillnad om kablarna är hyffsade.
Senast redigerat av Drönirettab (24 juli 2006)

draminbil.nu
1 382 Inlägg
6 mars 2007
Tar upp denna tråden igen istället för att göra en ny smile

Ställer frågan lite annorlunda:
Spelar det någon roll "var på kabeln" man sätter delningsfiltret? Alltså närmast steget eller närmast högtalaren?
Utseendet är i detta läget strunt samma och det enda är ifall det gör någon skillnad på ljud?
Enda jag kan tänka mig är att det ju även delar bort eventuella störningar som ligger på de frekvenserna som inte ska spelas och att det därför vore bättre att ha filtret precis vid högtalaren?

Sök