2975
Sök

Smidda kolvar till vardaglig körning?

Audiot
72 Inlägg
22 februari 2011
Trådstartare
Tjabba!

Nu är de så att jag ska till å höjja effekten "lite lätt" i min S6.
Tänkte inte gå in spec på vad för grejor jag ska använda mig av, men effekten komma sluta på 500-550hk.

Tänkte använda mig utav Smidda kolvar å stakar.
Man har kört lite olika grejer om smidda grejor och att de inte är att rekommendera till vardag.
Men nu är de så att jag komma mer eller minda använda bilen till vardags också.

Finns det "icke smidda" kolvar att köpa i såna fall?

Är det jag hört en skröna eller sant?

//Daniel
Senast redigerat av N0rstr0m (23 februari 2011)

296 Inlägg
22 februari 2011
i mina öron, om du ska lägga ut mycket pengar på en seriös trimning så känns det väl nästan lite dumsnålt att köpa begade kolvar? känns surt om en kolv ger upp efter hundra mil, för en kolv tar gärna med sig mer saker ut här den åker genom cylinder, grenrör och turbo wink men det är ju bara jag smile

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"

78 Inlägg
23 februari 2011
Om du vill att motorn ska hålla så ska du ha smidda kolvar,smidda kolvar funkar bra till vardaglig körning.

Har du inte alla hästar hemma...lugn det fixar jag !

1 062 Inlägg
23 februari 2011
Beror ju helt på i vilken legering de är smidda i.
Går vad jag vet inte att svara på hur bra det är med smidda kolvar i en bruksbil.

M.V.H.

Smålänning
7 883 Inlägg
23 februari 2011
Om man byter till smidda kolvar för att få bättre hållbarhet än original, borde inte logiken säga att dom håller länge i vardagskörning också då?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 062 Inlägg
23 februari 2011
twin_cam skrev:
Om man byter till smidda kolvar för att få bättre hållbarhet än original, borde inte logiken säga att dom håller länge i vardagskörning också då?

Men tror du att hållbarhet är allt i valet av kolvsort?
Frågan var ju inte som jag läste det om de kommer att hålla när man "tar det lite lugnare"...

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (23 februari 2011)

78 Inlägg
23 februari 2011
Tar det lite lugnare med 500 till 550hk?

Har du inte alla hästar hemma...lugn det fixar jag !

Audiot
72 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
Tänkte använda mig utav wiseco grejer. Nu om det säger något?

labil eller va det la bil
82 Inlägg
24 februari 2011
inga problem att åka smidda kolvar och h profil stakar till vardags,,samma som orginal fast håller för mer,,beror ju på vad du ska ha för kompförhållande,hur du kommer att få bilen att gå,,,

objekt 142 t
kör sierra cossy
åker bmw 318

Sök