3180
Sök

"eran åsikt" viken motor ska ja välja - seven replika

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
25 februari 2011
#21
För viktfördelningen skull bör du ju ha en motor som är så lätt som möjligt och har en effekt som passar redan från början, jag skulle säga B230ft.
Den är ju tillåten med sina 130-135hk och möjlighet att få ut 50hk till nästan gratis efter besiktningen. Alternativt nån liten ettrig japsmotor. 4 cylindrig BMW kanske kan va nåt?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

499 Inlägg
25 februari 2011
#22
13b från RX-7.

Wankel är ju ett måste i Super 7.


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
25 februari 2011
#23
Hellquist skrev:
13b från RX-7.

Wankel är ju ett måste i Super 7.

Helt rätt, tänkte jag inte ens på!
Håller absolut med dig, den ger jävligt mycket effekt i förhållande till vikten.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
25 februari 2011
#24
RD_87 skrev:
Hellquist skrev:
13b från RX-7.

Wankel är ju ett måste i Super 7.

Helt rätt, tänkte jag inte ens på!
Håller absolut med dig, den ger jävligt mycket effekt i förhållande till vikten.

Apextätningar. Inte så kul att kanske behöva slita ut motorn en gång varje år.


Ontopic, B16A1 bör funka. 150hk, VTEC vid 5200RPM, redline vid 8000RPM och aluminium så det väger inte allt för mycket.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

695 Inlägg
25 februari 2011
Trådstartare
#25
G-sson skrev:
Om maxeffekt inte är kritiskt hade jag varit sugen på roveråttan du själv nämnde. Ganska lätt och runt 150hk i den vanligaste versionen, men med lite V8-muller som ingen annan nämnd motor kan leverera.

mm e faktiskt jätte sugen på en rover 8a men måste mäta på en först så den inte är för bred e ju mer saker än motor som ska ner tongue v8a ljudet vore sjukt kul att ha faktiskt

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

695 Inlägg
25 februari 2011
Trådstartare
#26
Rinnegan skrev:
RD_87 skrev:
Hellquist skrev:
13b från RX-7.

Wankel är ju ett måste i Super 7.

Helt rätt, tänkte jag inte ens på!
Håller absolut med dig, den ger jävligt mycket effekt i förhållande till vikten.

Apextätningar. Inte så kul att kanske behöva slita ut motorn en gång varje år.


Ontopic, B16A1 bör funka. 150hk, VTEC vid 5200RPM, redline vid 8000RPM och aluminium så det väger inte allt för mycket.

wankel hade ju vart nått men antar att dom är ganska dyra. B16A1 vilka sitter den i? lämplig låda?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
25 februari 2011
#27
Det går säkert att få i en rover v-8, finns ju även lite trimgodis till den. Annars letar du på en Cheva 262 att regga med och byter till en 350 efteråt, lär ju bli extremt dålig viktfördelning men troligen hysteriskt roligt.
Att wankelmotorerna har tätningsproblem är ju välkänt men är tätningarna verkligen så dåliga?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
25 februari 2011
#28
vad jag har hört så är ford pinto en klassiker i super 7, annars ifall ford DOCH är intressant har jag en ombyggnadssats till dessa för att få ner i super 7 (kortat tråg, kortat insug mm)


695 Inlägg
25 februari 2011
Trådstartare
#29
ingen som vet nån v6a under 150hk som ser bra ut?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

Tvivlare
2 266 Inlägg
25 februari 2011
#30
inte rover-åtta i en seven väl yikes Kommer nog bli lömsk väghållning.. Jag hade satsat på en Lotus TwinCam eller som någon talare här ovanför sa, S2000-spis hade varit kung! big_smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Supraman
2 300 Inlägg
25 februari 2011
#31
En B234f kanske hade varit något?

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Tvivlare
2 266 Inlägg
25 februari 2011
#32
Stefan Varberg skrev:
En B234f kanske hade varit något?

Med föggar då, stenhårt big_smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

72 Inlägg
25 februari 2011
#33
Pinto eller b23 med weber 45er för fan! big_smile

4 767 Inlägg
25 februari 2011
#34
snygg_mange skrev:
Erick skrev:
Jag hade satsat på en saab motor från 9-3 -99 2.0 turbo T5 154 hk

exakt den motorn ja funderat på faktist. eller en utan turbo. beroende på hur tung bilen blir, för 154 kan bli för mycket. men sätter ja i en vanlig 2 liters kan man ju alltid byta senare smile

Precis, den motorn kan man med väldigt enkla medel få runt 270 hk i, och det borde räcka rätt långt  på 600 kg bil smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

251 Inlägg
25 februari 2011
#35
Farsan har en V8 monterad i sin seven replika.
Den ska premiärköras i vår. Vi får se hur bilen blir. Den väger ganska mycket mer än typ wankel och andra små 4-cyl motorer. Lär ju blilite mer understyrd, men jag tror inte att den kommer bli hemsk smile

Allt Som Är Ditt Är Mitt Och Allt Som Är Mitt Ger Du F-n I!

695 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
#36
Erick skrev:
snygg_mange skrev:
Erick skrev:
Jag hade satsat på en saab motor från 9-3 -99 2.0 turbo T5 154 hk

exakt den motorn ja funderat på faktist. eller en utan turbo. beroende på hur tung bilen blir, för 154 kan bli för mycket. men sätter ja i en vanlig 2 liters kan man ju alltid byta senare smile

Precis, den motorn kan man med väldigt enkla medel få runt 270 hk i, och det borde räcka rätt långt  på 600 kg bil smile

mm turbo e ju alltid nice men vore sjukt nice med en sugis. låter ju sjukt nice.

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

926 Inlägg
26 februari 2011
#37
Finessen med en Seven är ju den låga vikten, tyng då inte ner den med en massa skrot.

Mats

Tvivlare
2 266 Inlägg
26 februari 2011
#38
snygg_mange skrev:
Erick skrev:
snygg_mange skrev:

exakt den motorn ja funderat på faktist. eller en utan turbo. beroende på hur tung bilen blir, för 154 kan bli för mycket. men sätter ja i en vanlig 2 liters kan man ju alltid byta senare smile

Precis, den motorn kan man med väldigt enkla medel få runt 270 hk i, och det borde räcka rätt långt  på 600 kg bil smile

mm turbo e ju alltid nice men vore sjukt nice med en sugis. låter ju sjukt nice.

Ja seven's ska ju ha sugismaskin tycker jag också smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

695 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
#39
mats757 skrev:
Finessen med en Seven är ju den låga vikten, tyng då inte ner den med en massa skrot.

Mats

aa vad menar du med skrot då?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

695 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
#40
ingen som vet nån liten v6a? med passande låda?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu


Sök