2269
Sök

DLS basar VS. ?

1 129 Inlägg
25 juli 2006
Trådstartare
Hej.

Jag har skapa en liknande tråd för nårra månader sen. Men i den gällde det allt i DLS.

Denna gången undrar ja vilka märken o basar i samma klass som slår DLS serier. O oxå vilken 12a ja borde välja för att få rent ljud samt bra tryck o djup i liten låda i 1500 - ca2000 kr.

Det är positivt om basen har flera spolar för jag kommer troligen ha 2 basar mä varsit DLS ca12 steg denna gången.

Väghållningsvåldtagen
195 Inlägg
25 juli 2006
Focal Polyglass V2 serien... Finns dock i 11" och 13". Men dom spela fint.

Även en apa kan köra rakt fram med foten nedtryckt.
------------------------------------------------------------
Volvo S40

1 129 Inlägg
25 juli 2006
Trådstartare
Jag har funderat på en DLS W612, W712 lr MW12 ifa ja provar DLS. Men dom är ju rek.ande i så stora lådor enligt DLS o har bara singel spole så jag kanske får nöja mig med en OA12.

1 129 Inlägg
25 juli 2006
Trådstartare
Kolla lite på nätet idag o fick syn på Phoenix gold som oxå är ett känt kvalitetsmärke sen längre tillbaks. Men hur bra ä de märket jämfört mä DLS?.
Senast redigerat av Palicuse (25 juli 2006)

859 Inlägg
25 juli 2006
Palicuse skrev:
Kolla lite på nätet idag o fick syn på Phoenix gold som oxå är ett känt kvalitetsmärke sen längre tillbaks. Men hur bra ä de märket jämfört mä DLS?.

Minst lika bra skulle jag säga, jag är visserligen aningen partisk, men BRA är dom. Det är även dom som säljer PG, vilket jag tycker är viktigt.

MVH Theo

1 129 Inlägg
25 juli 2006
Trådstartare
Theo skrev:
Palicuse skrev:

Minst lika bra skulle jag säga, jag är visserligen aningen partisk, men BRA är dom. Det är även dom som säljer PG, vilket jag tycker är viktigt.

MVH Theo

2 av de orsakerna till att ja kan tänka mig att prova PG iställe för DLS är att basarna är billigare o att man kan få dom mä fler spolar.

Men vilket av märkena som slår varann i vad är ja lite osäker på.

859 Inlägg
25 juli 2006
Palicuse skrev:
Theo skrev:
Palicuse skrev:

MVH Theo

2 av de orsakerna till att ja kan tänka mig att prova PG iställe för DLS är att basarna är billigare o att man kan få dom mä fler spolar.

Ja, dom ligger rätt i pris.

Båda märkena är BRA och du blir nog inte missnöjd vilket du än väljer. Jag skulle kört på PGs basar iaf. för dom flyttar en hel del mer luft för pengarna, och det ör oftast det man vill.

MVH Theo

1 129 Inlägg
25 juli 2006
Trådstartare
Theo skrev:
Palicuse skrev:
Theo skrev:

MVH Theo

Ja, dom ligger rätt i pris.

Båda märkena är BRA och du blir nog inte missnöjd vilket du än väljer. Jag skulle kört på PGs basar iaf. för dom flyttar en hel del mer luft för pengarna, och det ör oftast det man vill.

MVH Theo

Jo det är ju det basen är till för smile.

Men jag kommer troligen att bygga om ljudet i min nästa bil, o då vill ja gärna ha allt i samma märke. O DLS är ju rätt svårslaget i bak o framsystem.

Men man får väl se hur det blir.

859 Inlägg
25 juli 2006
Palicuse skrev:
O DLS är ju rätt svårslaget i bak o framsystem.

Inte då ;-)

Theo

1 129 Inlägg
25 juli 2006
Trådstartare
Theo skrev:
Palicuse skrev:
O DLS är ju rätt svårslaget i bak o framsystem.

Inte då ;-)

Theo

Jaså, så vitt ja vet så ligger DLS rätt högt upp på resultat listorna. Men det var ju ett tag sen ja kolla sist oxå big_smile.

1 631 Inlägg
29 juli 2006
Palicuse skrev:
O oxå vilken 12a ja borde välja för att få rent ljud samt bra tryck o djup i liten låda i 1500 - ca2000 kr.

Du frågar efter en omöjlig kompromiss. Släpper du kravet på liten låda är det lättare!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

1 129 Inlägg
29 juli 2006
Trådstartare
gurenius skrev:
Palicuse skrev:
O oxå vilken 12a ja borde välja för att få rent ljud samt bra tryck o djup i liten låda i 1500 - ca2000 kr.

Du frågar efter en omöjlig kompromiss. Släpper du kravet på liten låda är det lättare!

En liten låda för en 12" i min mening blir 30 - 40L.

En stor låda för 12" i min mening är 40 - 50L.

Men det finns ju även 12" som spelar bra i väldigt små lådor i 20 - 30L.

21 761 Inlägg
29 juli 2006
Men en låda på 40 liter, är den både stor och liten då?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
29 juli 2006
Drönirettab skrev:
Men en låda på 40 liter, är den både stor och liten då?

mellan kanske tongue

Jonas

21 761 Inlägg
29 juli 2006
Hehe, ja kanske det. Jag tror nog att Palicuse aldrig blir riktigt nöjd iaf.

6 851 Inlägg
29 juli 2006
Palicuse skrev:
gurenius skrev:
Palicuse skrev:

Men det finns ju 10-12" basar som spelar helt ok. i tex. 15-25L.
jag har en 10" i min bil och den spelar i en 17L ink bas. Låter helt toppen.
Leta efter Hertz så kommer du kunna få en liten låda och samtidigt bra basljud.
(med bra menar jag mer åt Hi-Fi ljudet än dunkadunka)

1 129 Inlägg
29 juli 2006
Trådstartare
Tiaz skrev:
Palicuse skrev:
gurenius skrev:

Ska ha både ok.

Tänkte ta o köpa en bas kring ca 1500-2500 max denna gången så jag tror ja kommer kunna få tag i en bra bas som spelar bra i rätt liten låda.

Håller på o tittar på MW12 just nu, men får de om ja kanske hittar nåt bättre.

6 851 Inlägg
29 juli 2006
Palicuse skrev:
Tiaz skrev:
Palicuse skrev:

Ska ha både ok.

Tänkte ta o köpa en bas kring ca 1500-2500 max denna gången så jag tror ja kommer kunna få tag i en bra bas som spelar bra i rätt liten låda.

Håller på o tittar på MW12 just nu, men får de om ja kanske hittar nåt bättre.

Den Hertz KAN dunka på bra, MEN det spelar bättre Hi-fi ljud än dunkar på.
Vet inte hur det är med 12", fast den 10" jag har är jag mycke nöjd med.
Har tidigare kört med 3x12" kicker, så det där med dunkadunka vet jag hur det låter.

Om du har möjlighet att ta dej till ev. Vallåkra eller Kinnekulle så kan du få lyssna på den om du är intresserad av hur 10" spelar.

1 129 Inlägg
30 juli 2006
Trådstartare
Jag har aldrig själv hört hur en hertz bas låter, men jag har hört av andra att det  är billiga basar som kan spela bra när man spelar högt med ett flertal av dom.

Ni som har hört mw 12or, vad är det för skillnad på dubbel o enkel magnets basen.

Hur lättdriven är den egentligen?. För det står att basen ska ha 400 watt rms o 600 watt max,(har för mig att rms watten är den watt som högtalaren ska ha) men eftersom mw12an bara finns mä singelspole så måste man isf ha ett rätt dyrt steg för att kunna driva basen även om man bryggar.

859 Inlägg
30 juli 2006
Palicuse skrev:
Jag har aldrig själv hört hur en hertz bas låter, men jag har hört av andra att det  är billiga basar som kan spela bra när man spelar högt med ett flertal av dom.

Ni som har hört mw 12or, vad är det för skillnad på dubbel o enkel magnets basen.

Hur lättdriven är den egentligen?. För det står att basen ska ha 400 watt rms o 600 watt max,(har för mig att rms watten är den watt som högtalaren ska ha) men eftersom mw12an bara finns mä singelspole så måste man isf ha ett rätt dyrt steg för att kunna driva basen även om man bryggar.

Basen måste inte ha rms-värdet. Det värdet säger ungefär vad basens talspole klarar av inann den brinner upp.

Jag har hört MW10an en del, och jag tycker det räcker ganska bra med 3-400wrms till en sån. Altså ett ganska billigt 2 kanlssteg borde räcka. sen är det oftast roligare med mer effekt, för du får bättre kontroll på basen då, om inte lasten är jättelåg.

Skillnaden mellan mw112 och mw12 har jag inte hört själv, men jag antar att mw12an tål aningen mer effekt och spelar lite mer kontrollerat när man pressar den, men det är bara vad jag tror.

MVH Theo

Sök