3418
Sök

Viggen vs T5R

Bilmekaniker
235 Inlägg
15 maj 2005
Är själv lite volvo fantast, har aldrig haft några större problem med dom förutom en 855 som ja köpte som va import från italien, motorn va helt slut efter 15000 mil, inte bra, men den va ju från italien som sagt var.
sen har ja haft ett par sabbar med som ja haft mycket problem med, och polarna har bytt växellåda stup i kvarten på sina,  men smaken som baken som sagt var..

sammt som Jinnarp sa, båda är relativt snygga. sen om man tycker om volvo som ja så är dom ju helt klart snyggast, förutom vissa modeller då!

240 Inlägg
15 maj 2005
Du måste ju ta volvon så klart!!!

224 Inlägg
15 maj 2005
T5R så klart! Saab stinker urin efter Kalle big_smile
Senast redigerat av Ztyler_740 (15 maj 2005)

Ford Focus ST-Line 2018

1 Inlägg
21 maj 2005
Jag har haft min 850 T5R nu i två år. Har inte haft ett enda problem utan att spolarvätske pumpen la av. Jag gasar ändå ganska friskt. Det här den absolut bästa bil som jag har haft (Har haft 3 st Saab innan).
Skulle utan tvekan välja en 850 T5R !

3 Inlägg
23 maj 2005
På firmabilen, V70 bytte vi vänster styrled innan den ens gått 1500mil. Volvosjukan kallas det visst...
Om ingen körde bilen på en vecka rostade klossarna fast på skivorna. Jag fick ofta backa ut bilfan ur garaget med ett hjul släpandes eftersom bromsfan inte släppte.
Förbrukningen var aldrig under litern ens på landsväg.
Provade en gång på skoj att dra allt vad det gick från 0 till 100. Det tog 18,5s (manuellt med tidtagarur).

Gissa vad jag väljer...

(Viggen har ruskigt sköna stolar. I 850 sitter man som på en japansk restaurang.)

OEM <3
194 Inlägg
23 maj 2005
Intresant fråga .. Viggen är fin o väldigt mysig bil .. men ganska trånga ska du ha familj så köp volvon .. har en polare som har en T5 med 320 hk .. Den går som tusan .. fast tror nog viggen e lika snabba ;D .. men jag hade nog köpt en viggen .. Känns nyare och bättre .. Saab e fina grejor .. MVH n0jas

These days &#9834;&#9835;

6 Inlägg
27 maj 2005
Vill du ha en sportbil eller en traktor? Om du vill ha en sportbil e ju valet självklart Viggen....Men om du behöver en traktor kan du ju köpa volvon=)

118 Inlägg
28 maj 2005
Roger skrev:
På firmabilen, V70 bytte vi vänster styrled innan den ens gått 1500mil. Volvosjukan kallas det visst...
Om ingen körde bilen på en vecka rostade klossarna fast på skivorna. Jag fick ofta backa ut bilfan ur garaget med ett hjul släpandes eftersom bromsfan inte släppte.
Förbrukningen var aldrig under litern ens på landsväg.
Provade en gång på skoj att dra allt vad det gick från 0 till 100. Det tog 18,5s (manuellt med tidtagarur).

Gissa vad jag väljer...

(Viggen har ruskigt sköna stolar. I 850 sitter man som på en japansk restaurang.)

du kan ju inte jämföra en trött 2,4 L v70 med en 850R, farsan har en 855R chipad och 3"s aga, den går jävligt bra och gör 0-100 väldigt mkt snabbare än 18,5s, vi har bara haft 1 problem med bilen på 3 år, det var ett bälte som hängde upp sig!

mjo, så äre nog

Bilmekaniker
235 Inlägg
29 maj 2005
håller med! kollade min för typ 1mån sedan va den gör 0-100 org, mellan 6,5 - 7 sec!  sen körde ja inte ricktigt bra heller för ja fick hålla luren i handen o ta tiden!

men håller med att viggen stolarna e skönare, men vill man ha sköna stolar så kam man köpa en gsi istället! smile  min cabbe kanske? e ju till salu! smile smile

252 Inlägg
10 juni 2005
Ska man trimma lite väljer man helt klart en volvo. Angående växellåda så har min nu gått 26K mil varav 4K med över 300Hk och nu senaste 1000milen med över 400Hk så jag e rätt nöjd med min låda :-)

//Janne

57 Inlägg
11 juni 2005
jag hänger med till flygraka och ställer upp smile jag kör en 9000 2,3T orginal *host host* hehe

mvh/joel

hoppas på 500hk!ää det var i saaben nu hoppas vi på 700hk i supran!! =)

12 Inlägg
12 juni 2005
Om man ska ha Volvon ska man nog fundera på av ett "sprinklersystem" kostar att installera i bilen, känns som att man är på den säkra disan med ett sånt eller ett kortnummer till brandkåren.

Hade lätt tagit Viggen  smile

Mångsysslare
303 Inlägg
26 juni 2005
Hehe intressant tråd !! en som e volvo mekaniker ( finns flera 1000 i sverige kolla med alla dom ) finns lika många Saab mekaniker och vet du varför ??? jo för ALLA BILAR KRÅNGLAR.... en kanske inte använder bilen på ett sätt som ägaren innnan harg jort och då tar bilen mer eller mindre stryk ( rätta mig om ja har fel )
Du kan gå in på vilken saab eller volvo verkstad du vill och kolla , dom svara på barnfel och vad som inte e bra på bilarna !! SAAB LÅDOR E SKIT dom byter lådor på löpande band,
men de innebär inte att volvo e så mycket bättre , dom brinner ju rätt friskt !!!
VOLVO om du ska ha en fin bil som inte kronglar till det för mycket ( man får byta bromsar och styrstag ) men de kan ja lova att man får göra på saaben med, och om inte så skulle ja nog villja åka med en saab som inte bytt vaken styrleder eller bromsar och andra delar som dom nu inte byter eller går sönder , eller ja varför kanske inte ta ett race på nån bana och se viken kurva den åker av i!!!

SMINKA GRISAR ???? *hehe* SMIKAR HÄLLRE EN GRIS EN ETT LAMA DJUR VA ??

150 Inlägg
26 juni 2005
Viggen mot T5R...? Inget svårt val en 850 är ju gammal ful och kantig. Saaben är riktigt snygg och mycket sportigare. Vad beträffar kraften så för min del så kvittar det, skiljer ju ändå inte så mycket. Har man familj med 3 ungar och hund kanske volvon är ett +. Men då hade jag valt en nyare V70 från -00 och framåt, 2.4T eller T5. Gamla 850 är bara problembilar!!

Kör lite av varje ;)

202 Inlägg
26 juni 2005
Skulle valt en Viggen utan att tveka.. T5-r är trevliga bilar dom med, men det är mer eller mindre en dussinbil. Finns ett par där ute i landet... viggen är däremot inte så vanlig.

En montecarlogul viggen det skulle jag gärna ta emot en.

291 Inlägg
28 juni 2005
lätt som en plätt... Viggen såklart.... Pga den ser mycket sportigare ut mm mm.. O jag e varken volvo eller saab fantast...

8 Inlägg
29 juni 2005
Köp en tysk bil istället!!!

Jägare
172 Inlägg
21 oktober 2005
Tycker att det är skit snack att 850 bara går sönder.. har erfarenheten att dom håller och är lätta att reparera. Skulle helt klart välja en T-gul framför en finsk tillvärkad viggen.

Är huvet dumt får kroppen lida!! :P

19 Inlägg
21 oktober 2005
smedman skrev:
sedan om man kollar på andrahandsvärdet så kommer volvon att hålla sig i pris mycket längre än saaben!
// Thomas

HAHAHA vilket bullshit!!!

så du tror alltså att en T5R kommer att ha bättre andrahandsvärde än en Viggen?

de är ju bara synd då för dig att viggen redan är en samlarbil!
tror inte att en T5R kommer att vara lika eftertracktad!

hade de varit en jämnförelse mellan Viggen och en 850 R så hade jag inte sagt nått om ditt uttalande! wink

MVH andreas

Andreas
Skoda Octavia RS1 -04

Sök