AcesHigh666 skrev:
ombyggt fordon behöver du inte klassa upp bilen om du ska ha en 350... om du inte väljer en överbrutal en då.
det är 15kw/100kg som gäller.
I min 960 som väger 1600kg på tjänstevikt(det är den man går efter) så får jag köra med ca 335hk.
Alltså en 740 som ligger på runt 1400 "borde" du få ha ca 280-300hk i. Vridmomentet har jag inte sätt att det finns någon gräns på om man kör som ombyggt fordon.
Alltså så kan ha t.om ta en 350 från en 80 talscamaro eller dylikt om han vill. Den har "bara" ca 240hk.
Men som ombyggt måste han bygga om bromsar och antagligen bakvagnen också(ska man köra dragrace o dylikt vill man nog ha en bra bakvagn ändå).
Turbokonvertera sugmotorn i en 740 är som att skjuta sig själv i foten IMO, idiotiskt och onödigt. Eftersom att det är en av de få bilar där du kan stoppa i motor med ca230hk med endast en regbesiktning.
Då väljer man helt klart en färdig turbomotor som finns och spara pengar, tid och arbete. Sen chippar man och ställer upp laddet så ligger man på runt 200hk och är glad.
Eller så lägger man lite mer arbete(samma eller t.o.m lite mindre än att turbokonvertera) på att stoppa i en T5! den får du också ha med "endast regbes" då har du helt plötsligt runt 300hk med lite chipp, ställt ladd och ett avgas.
Bara mitt tycke och lite tips som jag hört/forskat lite i då jag funderade på att kanske bygga nått på en 740 ett tag.