2955
Sök

S60 T5 vs S60 2.4t?

242 Inlägg
8 mars 2011
#21
En s60 T5 med 320hk sw från bsr blir totalrökt av 300 bromsade hästar. Stirra er inte blinda på fantasisiffrorna. Men jepp, din bil ger den andre en fin match.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
8 mars 2011
#22
TurbOla skrev:
Hur tidigt är tidigt?

Jag tror inte jag är ute och cyklar om jag säger att min 15G snurra börjar ladda rätt bra redan vid 1500 varv.
Sen vet jag inte exakt när den inte har mer att ge, men runt 150km/h tycker jag att det känns som turbon planar ut. Det känns att accelerationen mattas av där.

Den börjar ladda vid strax innan 1700. Fullt ladd nästan direkt efter, runt 2100. Att den laddar "bra" vid 1500 låter tidigt men den börjar säkert ladda då. Kommer ju igång snabbt smile

Att den blir lite slöare i högre hastighet tycker jag faktiskt inte riktigt. Dock längesedan man åkte fort med t.ex en T5. Lite slö på 4an iofs men från 200-260 på mätarn går det ganska fint big_smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

95 Inlägg
8 mars 2011
#23
TurbOla skrev:
Men oavsett hur högt laddtryck du har, så det fortfarande viktigt med mängden luft.
Ju mindre snurra, ju mindre mängd luft kan du flytta, oavsett hur mycket du komprimerar den?

Korrekt, när jag bytte IC så sjönk laddtrycket med 0,2 men jag fick +15hk i bänken. Det lägre laddtrycket berodde inte på att motorn fick mindre mängd luft utan på att mottrycket var lägre och flödet bättre.

Som referens kan nämnas att jag får fullt ladd från ca 2700-2800 varv med min org k24-snurra i T5an men den drar rejält bra från 2100-2200 varv och hade varit intressant att jämföra med en chippad 2,5t. Å andra sidan, hur ofta kör man under 2800 varv i ett rejs? Den enda gången är under ca 1-2sek vid start från stillastående på 1a växeln.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
9 mars 2011
#24
Sotam skrev:
TurbOla skrev:
Men oavsett hur högt laddtryck du har, så det fortfarande viktigt med mängden luft.
Ju mindre snurra, ju mindre mängd luft kan du flytta, oavsett hur mycket du komprimerar den?

Korrekt, när jag bytte IC så sjönk laddtrycket med 0,2 men jag fick +15hk i bänken. Det lägre laddtrycket berodde inte på att motorn fick mindre mängd luft utan på att mottrycket var lägre och flödet bättre.

Som referens kan nämnas att jag får fullt ladd från ca 2700-2800 varv med min org k24-snurra i T5an men den drar rejält bra från 2100-2200 varv och hade varit intressant att jämföra med en chippad 2,5t. Å andra sidan, hur ofta kör man under 2800 varv i ett rejs? Den enda gången är under ca 1-2sek vid start från stillastående på 1a växeln.

Knappt då för man håller sig över dom varven med kopplingen/hjulspinn.

Autotech

52 Inlägg
9 mars 2011
Trådstartare
#25
Oj! Här har skrivits mycket! intressant. Jam det låter sjukt, men som ni säger. Har åkt 130 snigelhästar sen i september så det är väl därför! tongue

fy fann va jag längtar till att få ta ut bilen nu å ge polarn ett race! wink
Jag o du kan ju också ta ett race då F4S4N så får vi väl se vad som händer tongue

52 Inlägg
9 mars 2011
Trådstartare
#26
Btw, ni skriver att min S60 "bara" har ca 50 hk mer än 2.4tn. Men får 2.4tn alltså 250 "riktiga" hästar? låter ju smått otroligt om inte T5an får 320? smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
10 mars 2011
#27
canal skrev:
Btw, ni skriver att min S60 "bara" har ca 50 hk mer än 2.4tn. Men får 2.4tn alltså 250 "riktiga" hästar? låter ju smått otroligt om inte T5an får 320? smile

Max med ett 19T är ca 340hk, och din T5 har väl ett 16T om jag inte har helt fel?

Dvs samma agg som 850R - och 320hk låter lite i överkant, men det är bara min åsikt.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
10 mars 2011
#28
i 99% utav fallen är dessa chip hästar inte riktiga hästar ... chipet är mappat efter en bil och inga motorer är helt lika därför stämmer inte heller effekt uppgifterna man får.

men jo klart du borde rasta din polare !


Rejsa ?
2 959 Inlägg
10 mars 2011
#29
TurbOla skrev:
canal skrev:
Btw, ni skriver att min S60 "bara" har ca 50 hk mer än 2.4tn. Men får 2.4tn alltså 250 "riktiga" hästar? låter ju smått otroligt om inte T5an får 320? smile

Max med ett 19T är ca 340hk, och din T5 har väl ett 16T om jag inte har helt fel?

Dvs samma agg som 850R - och 320hk låter lite i överkant, men det är bara min åsikt.

Det är i överkant, skulle säga ca 300 riktiga Hkr.

Autotech

52 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
#30
TurbOla skrev:
canal skrev:
Btw, ni skriver att min S60 "bara" har ca 50 hk mer än 2.4tn. Men får 2.4tn alltså 250 "riktiga" hästar? låter ju smått otroligt om inte T5an får 320? smile

Max med ett 19T är ca 340hk, och din T5 har väl ett 16T om jag inte har helt fel?

Dvs samma agg som 850R - och 320hk låter lite i överkant, men det är bara min åsikt.

Klart inte 320 är korrekt. men är 250 siffran på 2.4t "mer" korrekt så att säga?

Reservdansk
6 271 Inlägg
10 mars 2011
#31
canal skrev:
Klart inte 320 är korrekt. men är 250 siffran på 2.4t "mer" korrekt så att säga?

På TPC står det såhär:

260-270 hk, då den flödar max 360Cfm alternativt 25Ib/min. Klarar mellan 1,0 - 1,2 bar.

Men då förutsätter jag att man har en bra IC som kan hantera varmluften från aggregatet. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

52 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
#32
TurbOla skrev:
canal skrev:
Klart inte 320 är korrekt. men är 250 siffran på 2.4t "mer" korrekt så att säga?

På TPC står det såhär:

260-270 hk, då den flödar max 360Cfm alternativt 25Ib/min. Klarar mellan 1,0 - 1,2 bar.

Men då förutsätter jag att man har en bra IC som kan hantera varmluften från aggregatet. wink

Alltså tongue jag är bara intresserad av att veta om 2.4tns effekt siffror är mer trovärdiga än T5ans. (chippade alltså!!!) tongue

Reservdansk
6 271 Inlägg
10 mars 2011
#33
canal skrev:
TurbOla skrev:
På TPC står det såhär:

260-270 hk, då den flödar max 360Cfm alternativt 25Ib/min. Klarar mellan 1,0 - 1,2 bar.

Men då förutsätter jag att man har en bra IC som kan hantera varmluften från aggregatet. wink

Alltså tongue jag är bara intresserad av att veta om 2.4tns effekt siffror är mer trovärdiga än T5ans. (chippade alltså!!!) tongue

Varför skulle det vara någon differens?

Siffrorna på båda bilarna med samma trimsats kommer ju från firmor som liknar varandra, som använder liknande setup?

Siffrorna på din bil stämmer ungefär, precis som siffrorna på en T5 stämmer ungefär.

Det exakta resultatet beror på din motor och bänken du mäter bilen i. Siffrorna trimfirmorna har satt är bara en generell siffra.

Utan exakta mätningar kan man bara säga "ungefär".

Tyvärr.

Siffrorna jag gav dig på aggregatet anger max långvarigt laddtryck, och hur mycket luft den pumpar per minut, innan effektiviteten avtar allt för mycket gissar jag på.

Sen kan man räkna baklänges, på vad motorn har för behov, men det övergår mina kunskaper.


Edit: Dessutom har T5an större spridare och bättre övrig omkringutrustning, så förutsättningarna borde vara på den motorns sida?
Senast redigerat av TurbOla (10 mars 2011)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
10 mars 2011
#34
canal skrev:
Oj! Här har skrivits mycket! intressant. Jam det låter sjukt, men som ni säger. Har åkt 130 snigelhästar sen i september så det är väl därför! tongue

fy fann va jag längtar till att få ta ut bilen nu å ge polarn ett race! wink
Jag o du kan ju också ta ett race då F4S4N så får vi väl se vad som händer tongue

Jadå det kan vi göra om vi ses på nåt race smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

118 Inlägg
28 juni 2011
#35
Hur gick det då?? fick du pisk?!big_smile
F4S4N skrev:
canal skrev:
Oj! Här har skrivits mycket! intressant. Jam det låter sjukt, men som ni säger. Har åkt 130 snigelhästar sen i september så det är väl därför! tongue

fy fann va jag längtar till att få ta ut bilen nu å ge polarn ett race! wink
Jag o du kan ju också ta ett race då F4S4N så får vi väl se vad som händer tongue

Jadå det kan vi göra om vi ses på nåt race smile

"..having a fast SAAB is like coming out of the closet: you might surprise people, but you're still gay

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
28 juni 2011
#36
Är ju knappt några race i år :S

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

118 Inlägg
28 juni 2011
#37
men ett race kan man väl ta när som:P
F4S4N skrev:
Är ju knappt några race i år :S

"..having a fast SAAB is like coming out of the closet: you might surprise people, but you're still gay

Rejsa ?
2 959 Inlägg
28 juni 2011
#38
F4S4N skrev:
Är ju knappt några race i år :S

Inte tongue ?

Autotech

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
29 juni 2011
#39
Busgrabb skrev:
F4S4N skrev:
Är ju knappt några race i år :S

Inte tongue ?

Nej tycker aldrig jag får sms. Missar alla gatebil i år också! sad

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!


Sök