3848
Sök

Välljudande bygge i Bmw 1 serie! tagit mig vatten över huvet?

287 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
Hej! nu var det dags igen att montera och bygga! följande grejer ska in med möjliga modifikationer!

fram system: focal K2 165 KRX3
bas: focal K2 33 KX
steg fram: audison LRx 2,9 uteffekt i 4 ohm 2x260w
steg bas: audison LRx 1,1 uteffekt i 4 ohm 1x 420w

det är vad som redan är inskaffat. men dock funderar jag på Bit one och köra med ett 6 kanals steg istället mer effekt på högtalarna dock är väl Bit one mer eller mindre ett ormbo av EQ,tids komp, osv.

någon som kan hjälpa mig att bestämma mig hur jag ska göra eller komma med syn punkter på ändringar?
// M

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 mars 2011
Ska du använda original huvudenhet? Du kan inte tänka dig att bygga om för att få dit en riktig eftermarknadsenhet? En Bit-one kan visserligen lösa det mesta när det gäller inställningar men ingen kedja är starkare än den svagaste länken, i ditt fall original huvudenhet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
8 mars 2011
En BitOne på en org radio tycker jag spöar många vanliga spelare det är bara ett fåtal som skulle smiska det i ljudkvalité är min uppfattning.

BitOne är ju som sagt utvecklad för att omvandla den "dåliga" signalen ut från org stereo till sjukt rak och fin ljudkurva med bra dynamik.

MVH//Björn

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 mars 2011
Jo men ändå, om originalenheten ger ut en dålig signal med massa dist och dålig kvalité så går det ju inte att på nåt magiskt vis göra den bra, vist går det att fixa EQ kurvor och sånt men det är ungefär där det tar stopp. Sen så beror det ju såklart på originalenhetens kvalité och vilka krav man har, enheten i BMWn kanske duger för TS.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

287 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Ska du använda original huvudenhet? Du kan inte tänka dig att bygga om för att få dit en riktig eftermarknadsenhet? En Bit-one kan visserligen lösa det mesta när det gäller inställningar men ingen kedja är starkare än den svagaste länken, i ditt fall original huvudenhet.

jag har visserligen en "nakamichi"eller vad dom nu hette=) liggandes var tänkt att den skulle vara med i gammla bilen sen blev det bmw:n

287 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
dbakuten skrev:
En BitOne på en org radio tycker jag spöar många vanliga spelare det är bara ett fåtal som skulle smiska det i ljudkvalité är min uppfattning.

BitOne är ju som sagt utvecklad för att omvandla den "dåliga" signalen ut från org stereo till sjukt rak och fin ljudkurva med bra dynamik.

MVH//Björn

ok men hur extremt är det att få det att låta bra med Bit one?  känns som om man kanske borde lämna iväg det om man ska ha Bit one, eller går det att sätta sig in i?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
8 mars 2011
Gendich skrev:
dbakuten skrev:

MVH//Björn

ok men hur extremt är det att få det att låta bra med Bit one?  känns som om man kanske borde lämna iväg det om man ska ha Bit one, eller går det att sätta sig in i?

Har man aldrig suttit med ngt som har tidskomp osv så bokar man med fördel tid hos ngn vettig butik som kan göra detta åt en.
Då helst hos ngn som inte har ngt amot att förklara vad de gör och hur saker och ting fungerar medans de gör inställningarna.

Om jag fattat det rätt med BitOne så använder man sig av ett datorprogram och en dator för att komma åt ALLA inställningar i boxen.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 mars 2011
Eller så ger man sig tusan på att lösa det och pillar själv! Funkar för en del av oss. wink Har man bara tid och vilja så brukar man kunna lösa det mesta.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

7 241 Inlägg
8 mars 2011
ChriZtoffer skrev:
Eller så ger man sig tusan på att lösa det och pillar själv! Funkar för en del av oss. wink Har man bara tid och vilja så brukar man kunna lösa det mesta.

Sedan att en del är så dumma att de läser tips ocj trix från erfarna människor gör inte saken bättre wink

287 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
men väljer jag nu Bit One är det väl en fördel att köra på ett 6 kanals steg och köra högtalarna rakt in istället för med filter annars tappar väl bit one lite sin charm?

7 241 Inlägg
8 mars 2011
Gendich skrev:
men väljer jag nu Bit One är det väl en fördel att köra på ett 6 kanals steg och köra högtalarna rakt in istället för med filter annars tappar väl bit one lite sin charm?

Enda boxen jag känner till som har inbyggt steg är JBL MS-8 och kommande box från Sony (som enligt rykten skall kunna stängas av) medans BitOne klarar optisk, lågnivå och högnivå in men enbart skickar lågnivå ut över åtta kanaler och digitalt.

Kolla själv i både texh-sheet och manualen:
http://www.audison.eu/index_main.php?Section=BITONEPROD

Du kan utan problem använda dina två steg ihop med BitOne då man kan välja vilka utgångar som skall sköta vad och om de skall vara i stereo eller mono osv.
Så du kan således använda sex utgångar till fem kanaler (vilket är VÄÄÄÄLDIGT vanligt att man gör).

287 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
Lonefox skrev:
Gendich skrev:

Enda boxen jag känner till som har inbyggt steg är JBL MS-8 och kommande box från Sony (som enligt rykten skall kunna stängas av) medans BitOne klarar optisk, lågnivå och högnivå in men enbart skickar lågnivå ut över åtta kanaler och digitalt.

Du kan utan problem använda dina två steg ihop med BitOne då man kan välja vilka utgångar som skall sköta vad och om de skall vara i stereo eller mono osv.
Så du kan således använda sex utgångar till fem kanaler (vilket är VÄÄÄÄLDIGT vanligt att man gör).

det jag menade där var väl mest att skrota delnings filtret på kitet och köra 2 kanaler(dom med mest effekt på 6,5 tummarna) sen 2 på diskanterna och 2 på mellan registret sen ställa in med Bitone det kanske är onödigt är juh ganska fanatisk när det gäller ljud=)

1 727 Inlägg
8 mars 2011
Gendich skrev:
det jag menade där var väl mest att skrota delnings filtret på kitet och köra 2 kanaler(dom med mest effekt på 6,5 tummarna) sen 2 på diskanterna och 2 på mellan registret sen ställa in med Bitone det kanske är onödigt är juh ganska fanatisk när det gäller ljud=)

Självklart tar du bort dom passiva filtren om du har en Bit1 och slutstegskanaler så det räcker.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

7 241 Inlägg
8 mars 2011
Gendich skrev:
Lonefox skrev:
Gendich skrev:

Köp dig ett LRx 4.1k så har du sju kanaler som du behöver för att köra helaktivt wink
Kör själv helt aktivt med ett tvåvägskit och en bas på ett LRx 5.1k och kommer köra "semiaktivt" med Voce på ett SRx5 med delningsfilter mellan mellareg och diskant.

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
9 mars 2011
ChriZtoffer skrev:
Jo men ändå, om originalenheten ger ut en dålig signal med massa dist och dålig kvalité så går det ju inte att på nåt magiskt vis göra den bra, vist går det att fixa EQ kurvor och sånt men det är ungefär där det tar stopp. Sen så beror det ju såklart på originalenhetens kvalité och vilka krav man har, enheten i BMWn kanske duger för TS.

Att en huvudenhet skulle ge "distad" signal ut är nog inte så troligt om man inte ha volymratten i max läge.

Problemet i dag är när man bara byter ut högtalare och slutsteg och använder original huvudenheten är att signalen ut från spelaren inte är rak frekvensgång på.

Det är billigare att sätta in en fast EQ i original huvudenheten än att stoppa dit högtalare som passar bilens akustik.

Det är där en BitOne eller liknande prossesor gör nytta och är nära på ett måste om det ska låta riktigt bra.....

Vi har precis byggt om en sprillans ny BMW med Focal Utopia rakt igenom med original huvudenheten samt BiOne och det lät sinnessjukt bra och det gick spela riktigt högt med enastående dynamik samt obefintlig "dist"

99% av alla som installera billjud skulle vara mer en nöjda av den ljudkvalitén.

MVH//Björn

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 mars 2011
Som sagt, det skiljer nog mellan olik märken. Körde ju en RF 3sixty till originalenheten i min 9-3SS och fick det aldrig riktigt bra. Utsignalen har helt enkelt för dålig (dåligt med detaljer och dålig dynamik bland annat).

Saab 9-3SC {SQ-edition}

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
9 mars 2011
ChriZtoffer skrev:
Som sagt, det skiljer nog mellan olik märken. Körde ju en RF 3sixty till originalenheten i min 9-3SS och fick det aldrig riktigt bra. Utsignalen har helt enkelt för dålig (dåligt med detaljer och dålig dynamik bland annat).

Ta tyvärr så är Saab mellan 2003-2006 riktigt dåliga att bygga i. Så där har du ett stort problem. Men även där finns det lösningar som kommer och ska provas.

Har aldrig pillat med RF 3sixty

MVH//Björn

23 Inlägg
12 mars 2011
Jasså det blev ett ljudbygge i dena bilen med :p

287 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
lill_matte skrev:
Jasså det blev ett ljudbygge i dena bilen med :p

ja va fan man måste ju testa igen=)

287 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
hmmm jag ska lägga upp bilder på högtalarna senare idag bara för att jag gillar dom snygga magneterna=) plus att basen är riktigt tung^^

Sök