4428
Sök

Polo TD 250% effektöknings projekt plus chassi, broms etc!!!

Polo Rs-d. En gammal diesel byggs om till mer potent diesel. Målet är effektökning med minst 250%. Projektet där www.dieselclubsweden.se är drivare. Vill du lära dig mer om diesel eller ha... Visa mer

292 442 Visningar
Uppdaterades senast 1 januari 2015
maskinist
585 Inlägg
9 oktober 2011
#541
då måste den röra på sig rätt bra för att vara en diesel wink


747 Inlägg
9 oktober 2011
#542
Riktigt kul att höra vad Peter hade säga om bilen, längtar tills ni går in i steg 2 och börjar klura lite på väghållningen. Men som sagt, toppen jobb hittills och kul att lite videoklipp börjar trilla in nu.

/ Toni Larsson

563 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
#543
Hej
Ja, det är alltid roligt när en utomstående ger sin uppfattning om bilen.
Vi vet ju sedan tidigare att de tidiga frmhjulsdrivna bilarna gärna understyr så det var väl ingen jätte överraskning direkt.

Bakaxelbussningarna är alldeles för mjuka så den vill gärna skifta position på axeln vilket inte hjälper direkt mt detta.
Vi kommer att fixa detta snart.

Videoklipp kommer jag försöka att fixa allt eftersom nu när bilen är körbar.

Thomas


Dieseltekniker
16 Inlägg
9 oktober 2011
#544
Och där spårade det ur, väntade nog på det. Egen erfarenhet av en viss Skodapickup som slutade med raktframkörning 402 m. Total urspårning blev det med koppling, lådor, etc etc. Lycka till, det går över på cirka 2-3 år..........

Att mäta är att veta

9 122 Inlägg
9 oktober 2011
#545
dieselmeken skrev:
Och där spårade det ur, väntade nog på det. Egen erfarenhet av en viss Skodapickup som slutade med raktframkörning 402 m. Total urspårning blev det med koppling, lådor, etc etc. Lycka till, det går över på cirka 2-3 år..........

Bara en Skoda Pickis? Har för mig om att jag läst någonstans om en Golf III GTD som gick som ett skållat troll. Var inte du pappa till den med kanske? wink


563 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
#546
Hej Göran!
Du, har du fått mitt mail ang kinnekulle???

Vi skall "bara" bygga vidare mot racingens värld.
Väghållningen kan bli mkt bättre än vad den är idag.
Vi skall ha en grymt bra bil i racingsvärlden och på gatan.
Utseende etc har vi.

Nu skall vi optimera du vet.
Ja, din skoda fick väl sätta livet till nästan.... smile

Vi hörs

Thomas


Dieseltekniker
16 Inlägg
10 oktober 2011
#548
Putteliten skrev:
dieselmeken skrev:
Och där spårade det ur, väntade nog på det. Egen erfarenhet av en viss Skodapickup som slutade med raktframkörning 402 m. Total urspårning blev det med koppling, lådor, etc etc. Lycka till, det går över på cirka 2-3 år..........

Bara en Skoda Pickis? Har för mig om att jag läst någonstans om en Golf III GTD som gick som ett skållat troll. Var inte du pappa till den med kanske? wink

Jo jag är skyldig till den med.

Att mäta är att veta

563 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
#549
Hej allesammans!
Tänkte informera lite om vad projektet nu står inför.
detta är den information som alla inblandade har fått tagit del av.

Nu har årets sista aktivitet blivit planerad och bokad.
Jag har nu glädjen att bjuda in er till Kinnekulle Ring tillsammans med SSK.
SSK skall ha deras MEKrace denna dag.
Jag har valt att noga välja ut detta tillfälle mga Peter Lundgren från Götene MK.
Det är Peters förtjänst att vi nu kan göra detta.

Projekt del:
Projektet har idag kommit så långt som vi satte upp som mål vilket är mycket glädjande.
Låt oss göra detta till ett avslut på den målbild som sattes upp och ett avtramp inför nästa steg.
Jag skulle vilja att ni förbereder er på att tala i ca 10min om varför ni har valt att vara med i projektet samt vad ni gjort och era uppfattningar/erfarenheter från deltagandet. Därtill skulle jag vilja att var och en av er lyfter fram eran verksamhet och talar om för oss andra vad ni gör och vad som ni i företagsvärlden syslar med.

Ang er tid i projektdelen:
Om ni vill ha mer tid etc måste ni ansöka om detta omgående.

Affärskontakter:
Stor del i denna dag är just det, nämligen affärskontakter.
Nu har ju de flesta av er svarat på denna inbjudan och det är glädjande att se ert intresse.
Om ni har läst de medskickade dokumentet så har ni sett att denna dag är fullspäckad med racing.
Det är så att vi har valt detta tillfälle med omsorg för att ni som företagare skall kunna hitta nya vägar i företagslivet.

Här finns det gott om potensiella kunder och ett unikt tillfälle för er att marknadsföra er.
Jag skulle vilja uppmana er att se detta som en projektmässa, dvs att ni verkligen försöker att skaffa er nya kontakter. Ta med er representations artiklar, visitkort etc för det kan ni komma att behöva ha denna dag.

Försök att ha med er erbjudanden som ni kan "sälja".

Mycket av detta projektet har handlat om just detta att skaffa nya kontakter via en produkt och det nätverk som ni nu har kommit in i.

Här är det frittfram att sälja in sig och sitt bolag till dem som befinner sig på området.
Denna chansen är unik bara för er och detta projekt och jag hoppas att ni kommer hem med en erfarenhet rikare och känner att detta gav er något.

Välmött


Detta event äger då rum lördagen den 15 oktober på Kinnekulle ring.
Vi startar kl.10.00 och avslutar ca 17.00.


Thomas Knutsson
Ordförande i www.Dieselclubsweden.se


2 024 Inlägg
13 oktober 2011
#550
Tråkigt med så kort framförhållning för det där hade varit kul att åkt och kikat på.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

563 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
#553
Hej på er!

Kinnekulle dagen flöt på bra.
Vi hade ett par sena avhopp men annars var det en bra dag.

Först vill jag tacka alla som kom det var kul att se er.

Vi började med en liten genomgång av projektet samt vad vi hade uppnått map publicitet etc.
Vi har fram tills idag 140.000visningar på .
Vi ligger överst på google vid sökning polo td.
över 50.000 visningar utomlands.
ungefär 400visningar per dag.

Mycket glädjande siffror.

De sponsorer som var där gick igenom deras inblandning och framtiden i projektet.
Det är roligt att se hur engagerade alla är fortfarande.
Miljön vi var i var ju i allra högsta grad intressant och det är roligt att se intresset från folket i de "vanliga" stallen.
Det var ganska många som kollade in bilen och undrade var det var förnågot.

Vi avslutade dagen med att köra bilen med den nya setupen av turbo etc.
Peter var mkt imponerad över körbarheten i bilen nu.
- Motorn är helt annorlunda och nu finns det kraft att faktiskt köra bra tider.

Peter som är en van förare fick lova att ta det lungt denna dag och bara köra runt lite försiktigt.
Trots detta så körde han ringen runt på 1.09 denna dag.

Efter körningen så var det samling kring bilen och då var det en glad skara människor som hade en ny upplevelse.
Ett par kommentarer var:
- Grymt imponerande!!
- Fantastiskt att det går att köra sådana tider med denna lilla bil.
- Vad blir nästa steg, detta måste vi fortsätta att utveckla.
- Ni skulle ha sett hur dom titta i depån!!!!

Ja, just det sista reagerade jag själv på.
Hela depån stod och tittade på bilen när den kördes förbi.
Ganska häftig upplevelse att se denna bil köra med lätthet snabbare än många denna dag och då utan attack.

Sista böjen ut på rakan så körde Peter sakta och gav sedan fullt på rakan.
Detta gjordes förra gången vi var uppe med och då nådde bilen en toppfart på 140km/h så ingen bromsning behövdes alls i första böjen.
Denna gång så vart peter tvungen att bromsa från 175km/h in i svängen, och när jag frågade Peter om detta så sa han att bilen med denna motor och bra däck utan tvekan gör ringen runt på 1.05.

Steg 2 blir ju lite enklare då, men bara LIIIITE.
1min runt denna ringen är MKT snabbt.

http://forumbilder.se/images/331720111134426490.jpg
http://forumbilder.se/images/0517201111351521f0.jpg
http://forumbilder.se/images/43172011113555ea3a.jpg

Thomas


213 Inlägg
19 oktober 2011
#554
Går den inte 1:05 på kulle så är det inte bra med en erfaren förare. Körde 1:06 med gatdäck och 1:04 med slick. Slicksen fick jag inget förtronde för så jag kunde inte ge mer med min Polo G40 med 150hk och 193nm.

563 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
#555
Alldeles riktigt Jani, denna tiden (1.09) var en ren söndagskörning.
Så jag tror att 1.05 är en riktig uppfattning från Peters sida.
Har du kvar slicksen?

Du får komma förbi nån dag.

Thomas
Senast redigerat av polo_td (19 oktober 2011)


213 Inlägg
19 oktober 2011
#556
Dom var inte min och dom skulle jag inte vilja åka på nu. Det var 2005 jag körde med dom och då var dom säkert 5 år gamla redan.

563 Inlägg
29 oktober 2011
Trådstartare
#557
Hej igen.
Efter litet uppehåll så står nu bilen redå för vinterns bravader.

Nu skall det byggas framvagn och bur i första ledet.
Har börjat kolla på lite trevliga delar till detta.
Men det är inte lätt att hitta lämpliga saker att bygga med.

stay tuned!!!

Thomas


563 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
#558
Hej det var ett tag sedan jag skrev här ser jag.
Bilen står nu och vilar ig inför vintern.
Vi skall göra om innertaket först sedan är det dags för framvagnen.
Skall bli kul att se vad för delar man kan ha till detta.

Thomas


563 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
#559
Hej på er
Det var ett tag sedan jag skrev här.
Men i helgen är det dags för bilen att ta en resa upp till sadelmakaren för nu skall innertaket göras om.
Sedan har jag samlat delar till framvagnens lilla ombyggnation som jag börjar med snart.
Väntar på min kolfibervinge som är special framtagen til just denna bilen.
Återigen så finns det ingen som jag tycker passar.

Få se vad ni tycker om detta senare då.

Thomas


563 Inlägg
9 januari 2012
Trådstartare
#560
Hej alla.
Nu har det hänt saker i detta projekt igen.
Bilen håller på att få nytt innertak och det skall vara klart i helgen.
jag har också fått en länk där man kan se hur min vinge jobbas fram i cad.
Här --> http://madcamcnc.blogspot.com/2012/01/f … lling.html

Kolla in detta, det är ganska mycket jobb innan det blir en vinge.
Kanske kul för er att se.

Thomas



Sök