Det har hänt mycket tills nu.
Sponsorer strömmar till kan jag meddela.
Projektet tar ny höjd varje dag just nu, vilket gör att planeringen kring detta tar mycket tid nu.
Projektet i sin helhet ser ut så här utöver det jag skrivit tidigare.
Uppdaterat koppling set som skall klara 200hkr och 280nm.
Bilen kommer att breddas i plåt av en flerfaldig pris vinnare, svar har kommit.
Bilen kommer få en unik inredning uppsydd av en mycket duktig sadelmakare.
Chassit kommer att byggas om för att ta denna bil från att vara en "dåligbil" till en bra presterande bil.
Har tidigare kollat lite på hur man kan uppdatera bakvagnen för bättre prestanda när det svänger.
Mina kontakter säger att ca -2grader camber ger ett bra upplägg.
Så detta har jag fixat.
Jag har också börjat att montera skivbromsar bak från golf gti.
Handbromswiren är ett dilemma, men fixade en lösning som jag tror på.
Huvudbromscylindern skall jag ta nu, går ifrån 20.62mm till 23.6mm vilket ger en rejäl ökning.
Men detta kommer att behövas då skivbromsar överlag kräver mer olja.
Broms setupen ser nu ut så här:
Fram
256mm ventilerade skivor och ok från opel vectra 20 16v.
Bak
226mm solida skivor och ok från golf gti.
Huvudbromscylinder.
23.6mm
Bromskraftsfördelningsventil från passat3b.
Nu skall det på riktiga belägg samt stålomspunna bromsslangar.
Lite special detta då opel har en annan typ av anslutning mot oket.
Bak uppdateras bromsslangarna i längd så att jag får bort en skarv över bakaxeln.
Betämde mig för att öka spåvidden bak med 20mm.
Fick göra ett par stål plattor att lägga i mellan bakaxeln och "naven".
Så nu har bilen 20mm större spåvidd bak.
Gör ganska mycket för bilens stabilitet, detta och -2graders camber ger bra förutsättningar då däckens anliggsyta mot marken ökar vid kurvtagning.
Här kommer bilder(lite tråkigt med så skiten bil bara :thumbdown: ) samt info om hur jag gjorde för att bygga om en del av broms systemet för att möta sfro´s krav på ombyggda och bättre bromsar bak, dvs skivorbak.
Efter mycket tid och letande så kom jag fram till att ok från volksvagen sharan modell skulle vara ett bra utgångs objekt och uppfyllde kravet bl.a aluminium lägre ofjädrad vikt.
Efter regörning och kontroll av packningar etc började jag med att flytta handbroms wiren (på bilen) då denna som ni läst inte räcker fram till oket i orginal dragningen.
Ligger framför bakaxeln orginal.
Tog höger konsoll och flippade runt till vänster sida och tvärt om.
Pga slaget i handbromsen görs ett par hylsor och hylsans smala del mot stoppklacken är 15mm vilket gör att du får ta upp hålet i konsollen så att hylsan kan pressas i.
Då blir det så här:
Hylsan som skall i detta hål ser ut så här:
Hylsa och konsoll tillsammans:
Sedan passa in konsollen för handbromsen mot bakaxeln så att vinkeln blir bra.
När detta är gjort är det bara att skruva ihop allt och på bilen med det.
Då ser det ut så här:
Varning!!!
Glöm inte att montera lastavkänningsventil.
Annars kommer ni att få full kraft på bak bromsen istället för fram enkelt uttryckt.
Stor risk att flyga av vägen, minst sagt.
Ni kan ta denna ventil från passat med skivor bak, den sitter framför bakaxeln på vänstersida(förarsidan).
Jag skall senare byta ut huvudbromscylindern då dessa bromsar behöver flytta mer olja.
min 22mm krävs.
Jag kommer att ha 23,6mm.
Lycka till!!
Nästa steg blir att jag tar fram bromsarna!!!
thomas