2657
Sök

Polo TD 250% effektöknings projekt plus chassi, broms etc!!!

Polo Rs-d. En gammal diesel byggs om till mer potent diesel. Målet är effektökning med minst 250%. Projektet där www.dieselclubsweden.se är drivare. Vill du lära dig mer om diesel eller ha... Visa mer

291 109 Visningar
Uppdaterades senast 1 januari 2015
563 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
#1
Nu är det dags att starta ett projekt av större sorten.
Projektet har rullat en bit nu så en snabb "recap" här på garaget kommer här.

Jag har under ganska lång tid funderat på att göra ett projekt i lite större skala men inte riktigt vågat att da steget fullt ut pga ekonomi och familjen etc.
Nu har planerna och funderingarna etablerats, genomarbetats och tagit form till den grad att jag nu tar detta steg.
Tidigare gjorde jag en snabb turbokonvertering av bilen.
Maxade laddtrycket och har på så sätt kört slut på 3st turboagg på 4000mil.
Effekten hamnade på ca 90hkr istf 48hkr som är org.

Under senare tiden har jag letat efter sponsorer till detta projekt och har i dagsläget lyckats att få ett par stycken, stort tack till er!!!.

"Dieselmeken"
"Alverby racing."
"Autodelar.net"
"LG bildemontering."
"Autotech AB"
"Mikael Thors sadelmakeri"
"Martin Rosendorf (plåtbreddning)"
"J-spec"
"High performace heads"
"ytstuktur ab"
"metalock engineering"
"Vege motorer"

Väntar svar från ett par till och jag letar hela tiden efter fler så om ni vet någon som vill vara med på ett hörn så är det alltid välkommet.

Detta blir ett projekt som kommer att gå mycket fort när det väl sätter fart drygt 4 månader.

Dieselclubsweden har betytt mycket för mig de senaste åren så detta projekt görs till stordel för att lyfta fram den kunskap som det forumets användare och sponsorer besitter.

Bilen skall bli klar till Elmia 2011 där den kommer att ställas ut för allmän beskådan.
Plats finns i a-hallen.

Tanken med vårt deltagande på Elmia i år är just det som detta projekt handlar om nämligen kunskap!!!!

Utöver detta skall bilen köras mycket i år på träffar och agera reklampelare.

Men, varför denna bil dit undrar ni säkert, en gammal polo!!!!

Då bilen börjar bli ovanlig i sig så är motorn än mer udda.

Bygget kan beskrivas så här.

Startar från 48hkr och ?nm.
1.4l sug diesel.

Vi skall öka effekten med ca 250%!!!!

Pratat med flera olika personer bl.a dieselmeken och tekniker på volvopenta och vi siktar på 170hkr och ca230nm.

Bygget kommer att innebära en special byggd pump mer eller mindre byggd från noll pga omständigheterna kring denna motor och för detta står den eminente Dieselmeken.
Turbo konvertering, ic, oljekyl, växellåds, broms samt chassi uppdatering görs tillsammans med Alverbyracing.

Lite av nöjet blir att hitta delar som går att använda till detta bygge där av LG-bildemonterings sponsring.

Bilen kommer att breddas och inredningen sys upp en ny.
Allt för att tekniken skall kunna möjliggöra bättre prestanda.
Tanken är att vi skall ställa denna bilen mot en orginal för att få en referens över vad som hänt.

Mycket nöje!!!!
Nu kör vi!!!!

thomas
Senast redigerat av polo_td (10 augusti 2011)


563 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
#2
Det har hänt mycket tills nu.
Sponsorer strömmar till kan jag meddela.
Projektet tar ny höjd varje dag just nu, vilket gör att planeringen kring detta tar mycket tid nu.

Projektet i sin helhet ser ut så här utöver det jag skrivit tidigare.

Uppdaterat koppling set som skall klara 200hkr och 280nm.
Bilen kommer att breddas i plåt av en flerfaldig pris vinnare, svar har kommit.
Bilen kommer få en unik inredning uppsydd av en mycket duktig sadelmakare.
Chassit kommer att byggas om för att ta denna bil från att vara en "dåligbil" till en bra presterande bil.

Har tidigare kollat lite på hur man kan uppdatera bakvagnen för bättre prestanda när det svänger.
Mina kontakter säger att ca -2grader camber ger ett bra upplägg.

Så detta har jag fixat.
Jag har också börjat att montera skivbromsar bak från golf gti.
Handbromswiren är ett dilemma, men fixade en lösning som jag tror på. 
Huvudbromscylindern skall jag ta nu, går ifrån 20.62mm till 23.6mm vilket ger en rejäl ökning.
Men detta kommer att behövas då skivbromsar överlag kräver mer olja.

Broms setupen ser nu ut så här:
Fram
256mm ventilerade skivor och ok från opel vectra 20 16v.
Bak
226mm solida skivor och ok från golf gti.
Huvudbromscylinder.
23.6mm
Bromskraftsfördelningsventil från passat3b.

Nu skall det på riktiga belägg samt stålomspunna bromsslangar.
Lite special detta då opel har en annan typ av anslutning mot oket.
Bak uppdateras bromsslangarna i längd så att jag får bort en skarv över bakaxeln.

Betämde mig för att öka spåvidden bak med 20mm.
Fick göra ett par stål plattor att lägga i mellan bakaxeln och "naven".
Så nu har bilen 20mm större spåvidd bak.
Gör ganska mycket för bilens stabilitet, detta och -2graders camber ger bra förutsättningar då däckens anliggsyta mot marken ökar vid kurvtagning.

Här kommer bilder(lite tråkigt med så skiten bil bara :thumbdown: ) samt info om hur jag gjorde för att bygga om en del av broms systemet för att möta sfro´s krav på ombyggda och bättre bromsar bak, dvs skivorbak.

Efter mycket tid och letande så kom jag fram till att ok från volksvagen sharan modell skulle vara ett bra utgångs objekt och uppfyllde kravet bl.a aluminium lägre ofjädrad vikt.

http://forumbilder.se/images/31620111216557656.jpg

Efter regörning och kontroll av packningar etc började jag med att flytta handbroms wiren (på bilen) då denna som ni läst inte räcker fram till oket i orginal dragningen.
Ligger framför bakaxeln orginal.
Tog höger konsoll och flippade runt till vänster sida och tvärt om.

Pga slaget i handbromsen görs ett par hylsor och hylsans smala del mot stoppklacken är 15mm vilket gör att du får ta upp hålet i konsollen så att hylsan kan pressas i.

Då blir det så här:

http://forumbilder.se/images/12620111220407f67.jpg

Hylsan som skall i detta hål ser ut så här:

http://forumbilder.se/images/c962011122600128f.jpg

Hylsa och konsoll tillsammans:
http://forumbilder.se/images/1e6201112265809e6.jpg

Sedan passa in konsollen för handbromsen mot bakaxeln så att vinkeln blir bra.
http://forumbilder.se/images/4b6201112223211f2.jpg

När detta är gjort är det bara att skruva ihop allt och på bilen med det.

Då ser det ut så här:
http://forumbilder.se/images/5b620111231576c16.jpg

Varning!!!

Glöm inte att montera lastavkänningsventil.
Annars kommer ni att få full kraft på bak bromsen istället för fram enkelt uttryckt.
Stor risk att flyga av vägen, minst sagt.

Ni kan ta denna ventil från passat med skivor bak, den sitter framför bakaxeln på vänstersida(förarsidan).

Jag skall senare byta ut huvudbromscylindern då dessa bromsar behöver flytta mer olja.
min 22mm krävs.
Jag kommer att ha 23,6mm.

Lycka till!!

Nästa steg blir att jag tar fram bromsarna!!!


thomas


563 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
#3
Här kommer lite bilder från övningarna.
Rev som sagt ner pumpen.
Klart att skickas.
Kom på att jag skall ta av spridarna med, tar det i morgon med lite annat.

Insuget på plats innan.
http://forumbilder.se/images/7e2011101655P05c9.jpg

http://forumbilder.se/images/dc2011102217Pc719.jpg

Ren blästrat, glömde ta kort innan blästring men ni fattar.

http://forumbilder.se/images/322011102303P8f55.jpg

Här kan man urskilja hur mycket material jag skall ta bort(ursäkta bild kvalitén)
Svarta kanten skall bort.

http://forumbilder.se/images/ca2011102416Pa9d6.jpg

Här är det färdigt.
Det tar sin lilla tid detta.
Synd att man inte kan komma ner djupare.
Om någon har ett tips på hur man kan komma lägre ner så skriv gärna hur man gör eller vad man kan använda.

http://forumbilder.se/images/2d2011102612P5f60.jpg

Mer imorgon.
Då ryker bakaxeln av för krägningshämmare skall på!!!!

Stay tuned!!!


563 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
#4
Kopplingen som skall på bilen ser ut så här, rätt snygg faktiskt.
Orginal är den 180mm nu 200mm.
http://forumbilder.se/images/69201192018AMea2d.jpg

Nu sitter det bromsar bak med backar.
Då var det bara att gå på toppen imorgon.
Har fått tag i en sponsor till nämligen.

Jörgen på High performance heads tar sig an den delikata uppgiften att se vad man kan göra med toppen och insuget.
Skall åka till Jörgen i morgon och prata lite om diverse saker kring bl.a temp åtgärder, flöde och portning etc.

Besök gärna Jörgens hemsida finns lite intressanta bilder där.
http://www.hph.dinstudio.se


thomas


563 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
#5
Update!
Nu har bilen fått komma ner på marken igen för transport till Anders på Alverby racing.
Där skall framvagnen samt bak vagnen uppdateras, vi skall flytta bäramsfästen samt en förstärkningsram som bultas fast mot karossen för ökad vridstyvhet och bättre geometri.
Bakvagnen skall få en krängningshämmare och nya fästen till denna skall göras.

Igår kom repsats. delarna till bromsarna fram från autodelar.net, så bromsoken fram åker av igen.
Väldigt snabbt beställde dessa i fredags, kanon.

Nu måste motor arbetet påbörjas, om det finns någon runt göteborg som vill göra en insats på detta område så är det dags att höra av sig.

Jag letar efter en person med noggranhet och precision som ledord och har vana att ta isär en motor.
Även en person med kunskap om växellådor skulle behövas för att säkerhetsställa att vi inte får ett haveri pga slitage direkt.

Alla aktiviteter som borrning, honing, kulpeening,balansering etc är fixade så bara ta isär etc.

thomas


563 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
#6
Sådärja, då var pumpen demonterad och den hade fått smaka på mycket skitbränsle & vatten  Nåväl, det som ska göras är att uppgradera pumphuvudet från 8 mm till 10 mm.
Problemet är att pumpen går vänstervarv, vilket kanske 3-4 % av alla Bosch VE pumpar gör.
Finns dock ett par 4 cyl pumpar som går att ha som donator, men varför göra det enkelt för sig?

Hittade ett fint 10 mm rotorhuvud i gömmorna som passar perfekt med kamskivan som är original, problemet var att den gick högervarv.
Vad gör det när man har tillgång till en mekanisk verkstad, utrustad med MYCKET kompetens och 3-4 trådgnistar? Jo man moddar huvudet så det passar till vänstergång givetvis.
Hur jag gör det? Knowhow, det behåller jag för mig själv ha ha ha. 
Vidare ska en rökgasbegränsare monteras, har nog något nånstans som kanske passar, sen ska pumpen upp i bänk och hårdköras. kanske läge för en youtubefilm till där? Vi får se.

Återkommer när det är dags att mäta bränslemängder

Citat dieselmeken.


563 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
#7
Lite bilder från kvällen då bilen skulle vidare.
Anders på Alverby racing har flera släp av bra kvalite, väldigt bra anpassade till denna typ av transporter.

Självklart ställde han upp med transport trots att det var rätt sent.
Det som är så himla bra med Anders är att han tar sig tid och alltid är så himla hjälpsam.
Dessutom alltid glad, vilket jag uppskattar.
Har du behov av släp kolla in trailer 3500.

Lite mörk bild men bilen stod kvar när vi kom fram. :thumbup:


http://forumbilder.se/images/f16201185012P0dbb.jpg

Tack för hjälpen, lysande. :thumbup:  :thumbup:

Thomas
Senast redigerat av polo_td (8 mars 2011)


563 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
#8
Temat för bilen är racing.
Bilen skall ha färgskalan svart,röd,grå och ev vit.

Grenrörs bygget startade i går, flänsen utfräst och provmonterad.
Turboflänsen klar idag, så i eftermiddag så skall turbon hållas på plats och sedan tar det fart ordentligt.

Bakaxelkrängningshämmaren(långt ord) skall måttas dit och konsoller byggas.

bilder kommer ikväll.

Igår lördag så gjorde jag ett ryck.
Motor och växellåda ut ur bilen.
2.5tim tog den proceduren så det får man vara nöjd med.
Bilder kommer på detta om det finns intresse.

Nu skall dessa tvättas och förberedas för ner montering av bla stakar etc.
Stakar, växellåds drev etc skall iväg till Ytstruktur AB där de skall kulpeenas för ökad hållfastighet.
Ytstruktur går nämligen in som sponsor och gör detta på allt som behöver få sig en omgång.
Stort tack till Peder och Olle.

Mer kommer under dagen.

thomas

Sponsorer sökes!!


563 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
#9
Här kommer lite bilder.
Motorrummet utan motor, tomt :wave: .
http://forumbilder.se/images/c8201191355PMf702.jpg

http://forumbilder.se/images/b7201191431PMdc0d.jpg

Krängningshämmare på plats.
28mm ger en bra ökning prestanda mässigt.
http://forumbilder.se/images/2f201191509PMc734.jpg
http://forumbilder.se/images/44201191544PM9be0.jpg
http://forumbilder.se/images/f6201191628PMc414.jpg


Interiören smutsig värre, här skall det fixas.
http://forumbilder.se/images/bf201191707PMbb1d.jpg

Bilen från sidan nere hos Alverby Racing/trailer 3500.
http://forumbilder.se/images/66201191747PM9bdf.jpg


thomas


563 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
#10
Hej
Nu har grenröret fått sin slutglitliga form.
Rören är mer eller mindre lika långa.
Alverby racing är riktigt bra att ha att göra med.
Stort tack Anders., ser riktigt bra ut.

http://forumbilder.se/images/0c2011120455A2eaa.jpg

http://forumbilder.se/images/bc2011120535Aa954.jpg

http://forumbilder.se/images/272011120608Af241.jpg

http://forumbilder.se/images/982011120648A4240.jpg

Interiören fick sig en omgång med ikväll
Ser lite bättre ut.

http://forumbilder.se/images/c62011120853A8f2d.jpg
thomas


73 Inlägg
8 mars 2011
#11
Häftigt projekt, kommer att följas!!! Lycka till!


154 Inlägg
8 mars 2011
#12
polo_td skrev:
Hej
Nu har grenröret fått sin slutglitliga form.
Rören är mer eller mindre lika långa.
Alverby racing är riktigt bra att ha att göra med.
Stort tack Anders., ser riktigt bra ut.

http://forumbilder.se/images/0c2011120455A2eaa.jpg

http://forumbilder.se/images/bc2011120535Aa954.jpg

http://forumbilder.se/images/272011120608Af241.jpg

http://forumbilder.se/images/982011120648A4240.jpg

Interiören fick sig en omgång med ikväll
Ser lite bättre ut.

http://forumbilder.se/images/c62011120853A8f2d.jpg
thomas

Tog du inga bilder när grenröret faktikst var klart? Jag menar det är ju punktat på bilderna, inget ont menat men det är skoj att se andras svetsar och hur slutresultat blir.

Trimma lungt!

190 Inlägg
8 mars 2011
#13
Detta kommer att följas

Dodge Pioneer (Dart) 1960 318
Vw Golf Vr6 (stötis)

206 Inlägg
8 mars 2011
#15
Galet projekt, gillas! smile

Ta vara på livet, man lever så kort och är död så jävla länge..

563 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
#16
Det som skall bli kul att göra är att jämföra två bilar mot varandra.
En orginal och denna i alla möjliga tester och variationer.
Typ Superstage, varv tider kinnekulle, utseende både interiört och exteriört.
thomas
Senast redigerat av polo_td (8 mars 2011)


563 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
#17
Idag ringde autodelar och sa att diverse grejer till projektet skickades.
Kul att det fungerar så bra med autodelar.
Grymt bra service och trevligt bemötande.

Skall kolla om det går att modifiera en mitt konsoll från golf mk1 då jag behöver plats för mätare.
Avgas temp, oljetryck och turbotryck tror jag att jag skall få i bilen.

thomas


563 Inlägg
9 mars 2011
Trådstartare
#18
Idag har jag tagit tag i de kommande temp/värme problemen som överladdningen ger.
Tankarna kring detta har varit att minska friktionsvärmen samt att skydda kolvar etc från att transportera värme till sin omgivning.

Coating ligger nära tillhands och även värme kappsling av tex grenrör, förbränningsrum kolvtoppar etc.
Pga detta så har jag idag fått tag på en utvecklingspartner inom detta nämligen Metalock engineering.
Vi skall tillsammans försöka minimera värme förluster till angänsande material mha keramiskaskickt.
Även molybden behandla glid ytor för att minska friktionen samt skapa marginal mot skador som kan uppkomma vid tex bristande oljetryck etc.

Välkommen till teamet!!
thomas
Senast redigerat av polo_td (9 mars 2011)


563 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#19
Tänkte att jag skulle beskriva detta projekt lite mer.
Långt inlägg blir det.

Tanken kring detta projekt har varit att maximera denna bils prestanda på så många plan det går med alla tänkbara åtgärder.
Vi skall i största möjliga mån tillverka alla saker som detta medför.

Ledord i detta projekt är att kunskap går först.

Motor:
Bilen är std, en N/A det vill säga en ”Sug” diesel beteckning 1W.
Då denna kommer att turbokonverteras etc byter vi beteckning till 1wTD.

Grenrör:
Nytt grenrör skall byggas där rörens längd görs lika långa.
För att detta skall ska låta sig göras kommer en cad fil av flänsen mot motor och turbo skapas. Dessa kommer sedan att fräsas ut i en NC-styrd fräs. Utgång för extern wastegate.
För detta står Alverby Racing.

Pumpen:
Är som är av bosch typ kommer att byggas om till en unikpump för denna bil.
Internt denna pump måste flertalet artiklar göras med trådgnistningsmaskiner etc.
Rökgas begränsare måste läggas till på pumpen då den tidigare pumpen inte är gjord för turbo applikationer och därmed saknar denna del.
Göran ”Dieselmeken” Lindgren i Aneby.

Spridare:
Dessa kalibreras. Ligger kvar på 130bars öppningstryck.

Topplocket:
Portas och bearbetas för bästa möjliga flöde och värme transport.
Topplocket portas av Jörgen på High Performance Heads.

Kamaxel:
Om tillfälle ges skall kamaxeln slipas med nya vinklar som är bättre anpassade för överladdning.

Insug:
Portmatchas mot topplock, vevhusventilationen svetsas igen, turbotrycksnippel läggs till och polering. Jörgen på High Performance Heads

Motor block:
Renoveras upp dvs blästras och nytt ytskikt appliceras.
Blocket honas alternativt borras om till ny dimension.
Om tekniken möjliggör en adaptering av pianotråds nerfällning så kommer detta att göras
Nya ramlager etc.
Vevlager utbyts, samt alla tätningar.

Kolvar och ringar:
Dessa renoveras alt bytas ut mot överdimension.

Stakar:
Dessa röntgas och kulpeenas för bättre styrka.

Tråg:
Anpassas för oljeretur från turbon.

Intercooler:
Bmw 525tds. Om denna inte räcker till byter vi ut den.

Övrigt:
Vatten pumpen byts ut och oljepumpen granskas.
Topplockspackning görs i 1.8mm koppar med std packning som mall om info etc finns tillgänglig. Oljekyl Volvo Grupp A 95graders termostat, 15raders oljekyl från Saab 9000.

Växellåda:
Som standard på denna bil sitter en växellåda av typen 085 med betäckning 8p.
Då denna låda är en bensin motor anpassad låda så är denna lådas utväxling inte anpassad för diesel. Detta medför höga varv och lågfart.

Vi kommer att byta ut denna mot en låda från en golf mk3 1.6 ABU motor.
Denna låda heter CHL och har en bättre utväxling.

Vi kommer att ta isär och renovera upp lådan samt förstärka alla drev och axlar.
De mest kända problemen kommer att arbetas bort i denna process.

Metoden för detta är kulpeening.
Målet med detta är att nå en 30 % total hållfastighetsökning.
Enligt den information som vi har i dagsläget så skall denna låda i original utförande hålla för 165nm.

En 30 % material förstärkning ger då ca 210nm.

Detta tillsammans med andra förstärkningar och ”knep” så borde lådan komma upp till ca 250Nm.

Koppling:
Std 180mm diam och tål 110Nm
Ny koppling byggs enl ny spec. 200hkr och 280Nm.
Detta innebär 200mm diam.

Vi bygger nu en maskin med dessa målvärden.

Blocket är beräknat enligt följande antaganden:
Gjutgodset som använts antas ha samma kvalité som Volkswagens andra motorer och produktions anläggningar använder vid samma tidsram.
Detta innebär föjlande:

Vi vet att 1.6liters motorn i golf GTD beteckningen SB tål en maximal cylinder belastning på ca 90-110nm. Dvs flertalet byggen har dessa siffror 220-240hkr 380/420Nm laddtryck 2-3.5bar.
Tar vi då och lägger en 40 % säkerhetsmarginal på detta för att ta bort osäkerhetsfaktorer så kommer man fram till att ca 60Nm per cylinder borde vara en bra gräns.
60x4=240Nm. Vi bygger således en maskin som skal tåla att generera 240Nm på vevaxeln.
Pumpen byggs att kunna leverera bränsle som motsvarar 170hkr.

Då ser det den motor tekniska specen ut så här:
1wTD                    std 1W
170hkr/4500rpm.                48hkr/4500rpm
240nm/3000rpm                85nm/2700rpm
Borrning:75mm                75mm
Slag: 79,1                    79,1
Kompr:20.5:1                22.5:1
Laddtryck: 1.8-2.5                n/a
Turbo: 465555-2/3 Garret TB2514 Pluggad wastgate.    n/a


Hur mycket tål motor och växellåda?
Här kommer våra gemensamma tankar om eventuella problem som vi skall försöka att förhindra i största möjliga mån när det gäller drivlinan.

Turbotryck:
Laddtrycket kommer att hamna runt 2bar.
Tidigare erfarenheter har visat att motorn klarar detta.
För att återigen skapa marginal så kulpeenas stakar etc
Ytstruktur AB i Arboga är projektets samarbetspartner i detta.

Värme:
Det vi vet är att värmen kommer att bli ett problem.
Vi måste dra ner denna faktor till sitt minimum.
Friktion, kapsling av förbränning och bibehållen smörjeffekt är alla saker som påverkar.
Mottrycket skapar värme det vet man så alla aktiviteter som kan minska detta skall göras, grenrör med bra flöde, topplock portas etc Topplocket portas av Jörgen på High performance heads. Om vi inte kan få ner avgastempen så adderar vi ett vatten/etanol insprut.

Vi har iom detta också skaffat oss en samarbetspartner som kan värme behandla ytor med keramiska skikt, friktionsbehandla med tex molybden för att ta ner friktion samt skapa marginal mot bristande oljetryck etc. Metalock engineering har den kunskap som möjliggör detta. Metalock har fått uppdraget att på alla detaljer där man kan uppnå ett positivt resultat map detta skall behandlas enl deras expertis.




Växellåda:
Dreven, stockarna och huset skall kulpeenas, detta med målet att höja hållfastigheten.
Ytstruktur AB har erfarenheterna kring denna process och lämnas möjligheterna att göra vad de kan på diverse detaljer.

Generellt:
Vridet skapar problem.
Lågt varv och högt vrid är en ödestiger kombination, så tankarna har varit följande.
Turbon valdes för att leverera max tryck vid högre varv än brukligt på en dieselbil.
Vi har erfarenheter kring hur en turbo från golf 1.9TD beter sig och denna laddar väldigt tidigt. Bmws turbo Garret 2514 är snäppet större på avgas sidan vilket gör att laddtrycket flyttas uppåt i registret med ca 800rpm. På såsätt har vi skapat en liten marginal mot max belastningen. Uppskattat så laddar den tidigare turbon max vid 2300rpm, nya turbon vid 3000rpm. Vi måste troligen plugga wastegaten och använda extern.
Drivaxlarna på denna bil är de grövsta som finns till bilen som std, dessa kommer troligen att hålla då dessa är mkt vanliga i motorsport scenen i tyskland tex Bergcup som är backracing.
Där dessa axlar används pga dess styrka etc, vi gör samma antagande här, det håller.

Chassi och bromsar.
Framvagnen är av samma princip som hos ”bubblorna”, dvs minst sagt vek.
Man kan beskriva detta ungefär så här.
När man bromsar så flyttar sig hjulen ca2-3cm bakåt. Hela framvagnsgeometrin ändras.
Bromsarna är solida skivor fram och trummor bak och lämnar även dessa mycket till övers.
Bilen kränger som en gammal hästvagn typ, känns som man skall tippa/välta.
Under styrningen är fantastisk, bilen kanar fram.
Så vad gör vi åt detta??

Chassi generellt:
Sänkning av bilen mha sänkfjädrar 80mm fram och 60mm bak.
Stötdämpare byts ut till anpassade för sänkningen.

Bakaxel:
Hjulvinklarna bak justeras till -2grader cambervinkel för bättre grepp.
Krängningshämmare bak behövs, så en sådan tas fram likaså fästen etc för detta.
Om möjligt justerbar.
Breddning ~20mm av bakaxel.

Framaxel:
Rambenen (karosstruktur)förstärks mha en subframe som förbinder högersidan med vänstersidan via bult förband.
Länkarmarna byter vinkel så geometrin ändras, ett stag med unibolts byggs för att ta hand om krafterna i längdled.
Stötdämpartornen förbinds via stag.
Tunnelförstärkning inkluderas i subframen.
Allt detta görs för att lyckas bibehålla geometrierna.

Bromssystemet:
Ny huvudbromscylinder 23mm istället för 20.6
Bak: Skivbromsar från golf GTI 226mm
Broms ok Passat 08 aluminium integrerad handbroms.
Kräver ny dragning av handbromswire samt hylsor för att ta hand om slaget.
Då vi vill behålla standard wiren.

Fram: Skivbromsar från OPEL Vectra B 256mm X 20mm ventilerade
Ok: Opel Vectra B 1997.
Bromsslangar från HEL leverantör är J-Spec-se
Special gjorda stålomspunnet, Opel ena sidan VW andra, justerad längd både fram och bak.
Bromslastsventil från Passat 3b.

Breddningen av bakaxeln samt behovet av bredare däck och större fälgar gör att karossen måste ändras. Även ET måttet ändras till ca 13, std är 38. detta ger en 70mm ökad spårvidd.
Hjulhusen bak på denna bil täcker över hjulet i överkant, vilket omöjliggör förändringarna som behövs.

Kaross:
För att möjliggöra detta breddas karossen 30mm per sida och hjulhus kanter från Golf mk1 svetsas på karossen bak och fram.
Hjulhusen flyttas upp x antal mm för bättre frispel mot däck.
Breddningen görs av samma typ som golf rallye alt bmw´s M3(e30) plus att
vi lägger till Golf mk1 skärmbreddare utanför detta.
Dessa delas och plastsvetsas mot stötfångare fram och bak för att få ett fabriksutseende.
Breddningen görs av Martin Rosendorf i Steungsund.
Flerfaldig prisvinnare i Vallåkra för sina breddningar och modifieringar av Volvo karosser.

Interiören:
Stolar och baksäte från PoloG40.
Handskfacklucka mitt-konsol från G40
Inredningen sys om med teknisk karaktär.
Följande tankar lämnades och arbetades fram.
Inte varmt och kallt.
Bra stöd i sidan fram men även bak.
Förhindra att man glider i stolen.
Skapa en bra och tålig yta med respektabelt utseende.

Mikael Thors sadelmakeri i Trollhättan står för detta.

Övriga sponsorer och partners etc.

Autodelar.net     Allt material i standard form.
J.-spec.se        Allt material i form av mätare, bromsslangar etc
LG-bildemontering    Allt material som behövs för utveckling beg.
Trailer 3500    Alla transporter säljer släpvagnar till många olika behov.
Autotech Ab     Finansiär av koppling.
Elmo Leather    Skinn/läder till inrednings detaljer


154 Inlägg
11 mars 2011
#20
Se på fan! De va verkligen inte dåligt! Detta medför sig respekt var du än vänder dig i bilvärlden!

Trimma lungt!


Sök