Arbetet fortsätter med motorn.
Nu är det uppmätning och kontroll.
Lite mera info ang. arbetet med motorns bottendel:
En del positiva och vissa lite (betydligt) sämre saker har upptäckts...
Dock inte värre än att det säkert går att lösa, med rätt maskinpark och kunskap.
Nästan renare än nytt, resultatet av alla olika rengörningsbad och glaskuleblästring!
Först i detta stadiet kan man granska delarna och upptäcka eventuella skador samt utföra en vettig uppmätning.
Åtdragning med rätt moment (30Nm + 90*) för att kunna mäta lagerläget.
Låg inom helt rätt värde och hade största diff / ovalitet på 0.02mm.
Kontroll av vevstakarnas rakhet i två riktningar.
Uppmätning av vevaxelens ram / vev -lagertappar, helt ok med största avvikels på 0.02mm och 0.01mm i ovalitet
Uppmätning av vevaxelens rakhet, +/- 0.015mm.
Oljemunstycke för kolvkylning. Med ventil (fjäderbelastad kula) som gör att de öppnar först när det finns tillr. oljetryck i motorn.
Uppmätning av ramlagerlägena, lite sämre med diff / ovalitet upp till 0.03mm...
I övre gränsen för vad man kan tillåta i ovalitet, men det BÖR fungera då det inte synts några som helst skador på lagren som suttit där innan. Kommer givetvis att kontrolleras upp extra noga när de nya lagerhalvorna är provmonterade.
Uppmätning av slitaget i cylindrarna, här var det inte lika bra längre då slitaget vid kolvringarnas övre vändläge var upp till 0.11mm...
Så det blev till att fixa fram nya kolvar i överdimension och sen borra blocket efter måttet på dessa.
Borrningen etc står vår nya sponsor för Limmhamns industri service.
Kolvar nu beställda och kommer i veckan leverans från tysk firma.
thomas