2932
Sök

Polo TD 250% effektöknings projekt plus chassi, broms etc!!!

Polo Rs-d. En gammal diesel byggs om till mer potent diesel. Målet är effektökning med minst 250%. Projektet där www.dieselclubsweden.se är drivare. Vill du lära dig mer om diesel eller ha... Visa mer

292 018 Visningar
Uppdaterades senast 1 januari 2015
563 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
#41
Idag kom det även bilder på inredningsjobbet.
Mikael Thors sadelmakeri arbetar med detta, grymt duktig kille.

http://forumbilder.se/images/491201111170478ff.jpg
Så här såg det ut efter det att orginalklädseln togs av.

Efter lite arbetande med att lyfta vissa parti samt att restaurera skum etc så blev stolarna så här.
http://forumbilder.se/images/17120111119494f14.jpg

Och baksätetsformen är ännu mer omarbetat.(tanken är att det skall bli 2 stolsplatser bak med).
http://forumbilder.se/images/2b12011112240a2ab.jpg

thomas


347 Inlägg
22 mars 2011
#42
Jaha, då förstår jag. Det var ingen dålig utmaning om man säger så. Ska absolut följas smile

563 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
#43
Igår var jag en sväng till svenljunga och hämtade 2st hudar med läder från ELMO Lether AB.
Blev svart elmo soft.
Stort tack till ELMO för detta, lysande.

Dessa levererades till Mikael Thors sadelmakeri på hemresan.

Skaffade spacers till fram hjulen och provmonterade dessa.
Kan bara säga en sak, det blir brett!!!   
Bak beställs idag blir 15mm bak.

Thomas


563 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
#44
Idag kom ett stort paket från Autodelar.net.
Roberto från Autodelar är som vanligt väldigt snabb med att skicka det man beställer.
Skärmkanter bak golf mk1 som snart åker till Martin Rosendorf i stenungsund.

Bara han blir klar med sin bil snart.wink
Det kan bli så att jag blir tvungen att hoppa över breddningen till elmia om vi riskerar projektet i övrigt.
I såfall kommer det bli lite justeringar allt eftersom tiden går.

Anders på Alverby racing jobbar på med framvagnen samt grenröret.
Vi måttade in vart oljekylen skall vara och fixade till en konsoll till detta.

Slangar till oljekylen skall beställas från J-Spec imorgon.
Samt lite mätare och annat plock.

Skall dra nya kablar till kylfläkteten imorgon.

hade gott

Thomas


563 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
#46
Arbetet fortsätter med motorn.
Nu är det uppmätning och kontroll.

Lite mera info ang. arbetet med motorns bottendel:

En del positiva och vissa lite (betydligt) sämre saker har upptäckts... 
Dock inte värre än att det säkert går att lösa, med rätt maskinpark och kunskap.   

http://forumbilder.se/images/1a82011105104a7f7.jpg

Nästan renare än nytt, resultatet av alla olika rengörningsbad och glaskuleblästring!
Först i detta stadiet kan man granska delarna och upptäcka eventuella skador samt utföra en vettig uppmätning.

http://forumbilder.se/images/f4820111051537940.jpg

Åtdragning med rätt moment (30Nm + 90*) för att kunna mäta lagerläget.

http://forumbilder.se/images/f482011105232a667.jpg
Låg inom helt rätt värde och hade största diff / ovalitet på 0.02mm.


http://forumbilder.se/images/3c8201110532300f8.jpg
http://forumbilder.se/images/bd82011105400578e.jpg
Kontroll av vevstakarnas rakhet i två riktningar.

http://forumbilder.se/images/a98201110545258e0.jpg
http://forumbilder.se/images/d5820111055160f14.jpg
Uppmätning av vevaxelens ram / vev -lagertappar, helt ok med största avvikels på 0.02mm och 0.01mm i ovalitet

http://forumbilder.se/images/5782011105549c3c8.jpg
Uppmätning av vevaxelens rakhet, +/- 0.015mm.

http://forumbilder.se/images/1f82011105621e8f2.jpg
Oljemunstycke för kolvkylning. Med ventil (fjäderbelastad kula) som gör att de öppnar först när det finns tillr. oljetryck i motorn.

http://forumbilder.se/images/b582011105703c7af.jpg
Uppmätning av ramlagerlägena, lite sämre med diff / ovalitet upp till 0.03mm...
I övre gränsen för vad man kan tillåta i ovalitet, men det BÖR fungera då det inte synts några som helst skador på lagren som suttit där innan. Kommer givetvis att kontrolleras upp extra noga när de nya lagerhalvorna är provmonterade.

http://forumbilder.se/images/d282011105733bbb7.jpg
Uppmätning av slitaget i cylindrarna, här var det inte lika bra längre då slitaget vid kolvringarnas övre vändläge var upp till 0.11mm...   

Så det blev till att fixa fram nya kolvar i överdimension och sen borra blocket efter måttet på dessa.
Borrningen etc står vår nya sponsor för Limmhamns industri service.

Kolvar nu beställda och kommer i veckan leverans från tysk firma.

thomas
Senast redigerat av polo_td (28 mars 2011)


563 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
#47
Hej
Nyss hemkommen från garaget.
Idag har jag arbetat med front strukturen.
Bilen är mycket vek i mötet mellan ramben och torped plåt.
Mycket vanligt att man får sprickor där.
För att förhindra lateral vridning så bestämde jag mig för att vrida skarven.
Först funderade jag på hur jag vill att krafterna skall gå in i karossen och att jag får en bra vikpunkt vid krock.
Efter detta så mallade av området med papp.
Klippte till plåtbitar och näste dit dessa.

Nu ser det ut så här.
http://forumbilder.se/images/1b92011123113bd16.jpg

Rambenen
http://forumbilder.se/images/6692011123210a781.jpg
http://forumbilder.se/images/c292011123235a0a8.jpg

I hjulhusen behövdes en förstärkning längsled så ja lade igen styrstagsöppningen.
http://forumbilder.se/images/8d920111234183a57.jpg

Som sagt detta är nu rostskyddat, målat och underredsbehandlat.

thomas


563 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
#48
Lite uppdatering i motor verkstaden:

Vevstakarna är nu skickade till Ytstruktur AB i Arboga för behandling.


Fick roa mig med lite annat utanför själva motorn ett tag... 

http://forumbilder.se/images/749201171237Aae7b.jpg
Syns tydligt var org.lamellen har legat an. Dock inga synliga skader eller överdrivit slitage / varmgång efter något kopplingsslirande.

http://forumbilder.se/images/439201171304A471f.jpg
Planslipning av svänghulet. Givetvis slipas anl.ytan där tryckplattan bär (utanför lamellen) av lika mycket så att alla inbördes mått bibehålls.

http://forumbilder.se/images/279201171328A37f2.jpg
Nyslipat svänghjul. Krävdes 3/10mm avverkning för att ytan skulle bli helt jämn, detta trots att den såg relativt bra ut innan!

http://forumbilder.se/images/4e9201171417Ab11a.jpg
Den nya växellådan som ska sitta i bilen.

http://forumbilder.se/images/819201171446A264c.jpg
Då v-lådan var ovanligt ren så gick det att glaskuleblästra den direkt. Denna låda kommer från golf mk3.
Sitter i en import variant, bättre utväxling samt lite högre effekttålighet.

Hade gott vi höres.
Kommentera gärna!!

thomas
Senast redigerat av polo_td (30 mars 2011)


563 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
#49
Idag har jag svetsat ett provisoriskt avgassystem.
Blir till att göra ett nytt senare.

Väntar på att få hem kolvar från KS i tyskland.
Kommer troligtvis i morgon.

Sedan bär det av ner till malmö igen och leverera toppen grenröret och lite annat smått o gott.

Kommentarer!!!
Orken tryter lite, blir så dj..a långa dagar i garaget just nu.

thomas


820 Inlägg
1 april 2011
#50
Som vanligt jävligt bra och seriöst arbete! big_smile Vill komma och se bettan någon dag också wink

Om man säger

4 767 Inlägg
1 april 2011
#51
Sjukt intressant och spännande tråd!! Kommer definitivt att följas hela vägen!! big_smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

563 Inlägg
1 april 2011
Trådstartare
#52
Hej
Tack för kommentarerna.
Roligt att höra att det finns dom som faktiskt läser det man skriver.

Idag fortsätter avgas jobbet.
Skall svetsa klart idag sedan blir det till att blästra av det och lacka med värmefärg.
Måste hitta ett bra slutrör dock.

thomas


563 Inlägg
1 april 2011
Trådstartare
#53
Hej
Idag har jag varit och lämnat upp dörrsidorna hos Mikael thors sadelmakeri i trollhättan.
Mikael som alltid tar sig tid erbjöd mig kaffe, men som jag vänligt hoppade över då magen redan innan hade fått ett gäng koppar.

Det är alltid lika roligt att prata med Mikael, han visade mkt stolt upp den första stolen.
Han har gjort ett fantastiskt jobb måste jag säga, det kan han vara stolt över. :thumbup:
Bilden är tagen med mobilen och är skitkass i skärpan men för att visa lite vad han kommer att göra så är den ok.

http://forumbilder.se/images/bf201173202PM4c60.jpg
Vad tycker ni om detta??


Idag kom även kolvarna från tyskland så i början nästa vecka så äker jag ner till Scania i malmö.

Thomas


563 Inlägg
1 april 2011
Trådstartare
#54
Nu är vi framme vid en mycket kritisk punkt i detta projekts framfart.
Toppen som Jörgen på high performance heads arbetar med måste bli klar då motorn måste borras etc.
Det innebär att jag sticker till malmö redan på söndag.
Vad skall då göras imorgon.
jo, Grenröret skall svetsas klart av Anders på Alverby racing.
Toppen skall bearbetas klart, tvättas  och poleras, ventiler slipas in etc, och monteras ihop
Samt montera på svarta lampor på bilen.

Här är en bild på de nya kolvarna som skall få ett keramiskt skikt för att klara värmen.
http://forumbilder.se/images/5f2011103154P4382.jpg


Tur att man har med proffsen i projektet som ser det som en självklarhet att få till detta.
Tack så mycket killar ni är bäst.


thomas
Senast redigerat av polo_td (5 april 2011)


4 767 Inlägg
2 april 2011
#55
Stolarna blir grymt snygga, jädrans lyft med tanke på hur det såg ut innan! smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

1 290 Inlägg
2 april 2011
#56
Lustigt att ringarna redan är monterade smile

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
2 april 2011
#57
Mera diesel åt folket. Men vilket jobb, ni lägger ner på denna bil. Ska syna den på elmia se.

Lev livet, det kan ta slut fort

563 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#58
Nu har toppen och insuget kommit "hem".
Jörgen på high performance heads som tidigare har arbetat med bl.s toppen till SAAB´s Stcc bil kände sig nöjd med resultatet.
Eftersom det saknas referenser i detta projekt vet vi inte hur detta blir.
Men som jörgen sa man kan alltid göra mer när man vet vad man skall arbeta bort.
Så  det är bara en början på toppens äventyr.
Det är roligt att nu ha en topp som ingen annan har i världen.
Detta är ett unikt projekt som ingen annan har gjort förut till denna nivå.
Lite bilder att begrunda/beundra!!!

Insugsportarna ca 2mm i radieförändring samt flödes optimerade.
http://forumbilder.se/images/eb2011103759P2756.jpg

Avgassidan här är det MYCKET gjort.
Vad och hur är en "hemlighet" som Jörgen inte berättar om ens för mig.
http://forumbilder.se/images/ff2011104019P3235.jpg

Tack för idag.

Kommentera nu ihjäl er......smile

thomas


MolnbyPerformance
365 Inlägg
2 april 2011
#59
Skulle gärna vilja veta vad han pysslat med på avgas sidan hehe big_smile

"inget är omöjligt- det omöjliga tar bara lite längre tid"


Sök