Hej, är så att jag är inte världens smartaste när det gäller motorer men grunderna förstår jag. Det är så att när man ska starta motorn är det ett drag snöre, problemet är att efter en undersökning av motorns inre så klonkart nu motorn när man ska dra i snöret. Man kan höra ljudet av ett mindre vakuum i cylindern när man drar i snöret. Någon som har kolla på hur jag fixat detta felet?
Jag har lite svårt att förklara felet, men det blir som ett litet sug i cylindern när kolven förs ner förbi avgasutblåset ... Ungefär som när man ska håller för in-suget på en pump och försöker pumpa vidare..
Ja precis vad det handlar om en äldre motor från sådär 70 talet skulle jag tro , från en skii doo snöskoter mer rättare sagt. Och självklart handlar det om drag-snöret som startar den förbannade motorn.
Sådär ser motorn ut, sedan finns även lite detaljer på den som är följande. m.m. Idag sitter den på en gokart efter en hel del rengöring, därmed inte på min gräsmatta!
ROTAX - WERK AG. WELS
Så nu ska jag fösöka förklara problemet lite mer ingående.
När man försöker starta igång motorn gick den som galant förut, men nu så blir det någon typ av sug i cylindern och själva draget blir väldigt jobbigt då man måste ta i som in i helvete för att dra ut det snabbt. Detta började ske efter att jag plockat isär motorn för att komma åt axeln. Så något med Cylindern är det i varje fall. Dock har jag ingen aning om hur jag åtgärdar det! Men som sagt blir det ett vakuum, skulle tro att det är när cylindern går ner från toppen då man hör ett kraftigt in-sug när den passerat avgasutblåset. Vilket då även gör det enkelt att dra vidare i drag-snöret...
Ja, men efter att ha haft motorn ett tag så vet jag mycket gott och väl att något är fel då det är närmast intill omöjligt att dra igång motorn med hjälp av snöret.. Detta suget i kompressen blir ganska kraftigt,