2802
Sök

Slutsteget startar ej och antennen åker ej upp?!

Aero-fanatiker
40 Inlägg
26 juli 2006
Trådstartare
Jag har helt plötsligt fått problem med med ljudet i bilen utan att ha ändrat något. stereon spelar och jag får ljud ur hägtalarna som är kopplade direkt till stereon men ej ur basarna och högtalarna som är kopplade via slutsteg, plus att antennen åker inte upp som den brukar när man startar stereon. Allting funkade perfekt i morse men nu i eftermiddags när ja kom till bilen igen funka de inte längre och jag har inte ändrat nånting. någon som vet vad de kan vara för fel??

Live fast, die young!

104 Inlägg
26 juli 2006
Skulle kunna vara "påslagnings strömen" som har åkt ur bak på cd´n. Den kabeln blå/vit skulle jag tro.
Senast redigerat av Blobben (26 juli 2006)

Aero-fanatiker
40 Inlägg
26 juli 2006
Trådstartare
glömde visst skriva de. jag plockade ut stereon och kolla lite snabbt bara men alla kablar verka sitta okej så vitt ja kunde se iaf.

Live fast, die young!

81 Inlägg
26 juli 2006
prova och mät o se så att det inte är nått brott på sladden... kan ju kommit i kläm nånstans och gått av eller så.

Aero-fanatiker
40 Inlägg
27 juli 2006
Trådstartare
det är jue inte samma sladd som går till slutsteget som till antennen utan den är uppdelad precis bakom stereon, så ifall det skulle va de så måste felet va på den typ 5cm långa biten bakom stereon annars skulle väl inte både slutsteget och antennen påverkas eller? och på den biten kunde iaf inte jag se nåt fel när jag kollade där lite snabbt igår.

någon annan idé om vad det kan vara för fel eller hur jag kan felsöka det?

Live fast, die young!

781 Inlägg
27 juli 2006
kan vist va samma sladd.. sitter en knapp på cd som stänger av och på remoten/antenutgången.. prova ändra på den. du kan ju råkat trycka på den

424 Inlägg
27 juli 2006
kolla säkringen för antennen

**// Toyota \\**

781 Inlägg
27 juli 2006
parayaCar skrev:
kolla säkringen för antennen

finns väl ändå ingen säkring för antenen? såvidare den inte är koplad på tändningen?

424 Inlägg
27 juli 2006
Det måste väl finnas en säkring för motorn som för upp antennen ifall man har el-antenn.

**// Toyota \\**

Aero-fanatiker
40 Inlägg
27 juli 2006
Trådstartare
timpan_87 skrev:
kan vist va samma sladd.. sitter en knapp på cd som stänger av och på remoten/antenutgången.. prova ändra på den. du kan ju råkat trycka på den

jo som jag skrev förut så är det samma sladd ca 5 cm och sen delar den sig.. finns ingen sådan knapp på min cd..

men har ändå hittat felet nu så det gör inget.. fanns en liten plasthylsa på sladden som jag först trodde bara var en skarv men visade sid inehålla en väldigt liten säkring och den hade gått. så nu gäller det bara att få tag på en sådan säkring då så borde det väl funka igen.. men tackar för all hjälp iaf smile

Live fast, die young!

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
27 juli 2006
Kolla den blå kabeln ropar min kompis högt.. (det ska vara 12v mellan kabeln och chassit när sterion är igång) (den styr både remotel och anten)

//tobias olofsson

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Aero-fanatiker
40 Inlägg
29 juli 2006
Trådstartare
ToTTeN skrev:
Kolla den blå kabeln ropar min kompis högt.. (det ska vara 12v mellan kabeln och chassit när sterion är igång) (den styr både remotel och anten)

//tobias olofsson

är det en jordkabel du menar som är kopplad till chassit som du tror kan vara felet eller?

verkar inte va säkringen där som jag trodde förut som är felet för den ara jag testat och bytta massa gånger nu utan att det gör nån skillnad, ibland går säkringen direkt och ibland håller den men inget ljud för det.. nån som har nån idé vad jag ska göra??

Live fast, die young!

21 761 Inlägg
29 juli 2006
Om säkringen går sönder så är det antagligen kortslutning någonstans eller så blir det för mycket belastning på den lilla sladdstumpen från stereon.

Ta loss kablarna som går till slutsteg och elantenn från kabelstumpen och mät sedan på kabelstumpen om det finns 12V där när stereon är påslagen. Om det finns 12V så provar du att bara koppla en kabel dit, tex den som går till steget, och se om steget startar.

Detär möjligt att det blir för stor belastning på remoteutgången med båda kablarna inkopplade och då orkar inte stereon ge ut 12V på utgången, spänningen kanske sjunker mycket och i en del fall så går säkringen sönder.

Aero-fanatiker
40 Inlägg
29 juli 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om säkringen går sönder så är det antagligen kortslutning någonstans eller så blir det för mycket belastning på den lilla sladdstumpen från stereon.

Ta loss kablarna som går till slutsteg och elantenn från kabelstumpen och mät sedan på kabelstumpen om det finns 12V där när stereon är påslagen. Om det finns 12V så provar du att bara koppla en kabel dit, tex den som går till steget, och se om steget startar.

Detär möjligt att det blir för stor belastning på remoteutgången med båda kablarna inkopplade och då orkar inte stereon ge ut 12V på utgången, spänningen kanske sjunker mycket och i en del fall så går säkringen sönder.

de konstiga är ju att säkringen inte går hela tiden utan bara ibland och jag provade med starkare säkringar bara för att testa och det gjorde ingen skillnad, ibland gick säkringen och ibland höll den men fortfarande inget ljud även om den höll..

men hur mäter jag spänningen då?? antar att jag måste skaffa mig nåt mätinstrument då??
Vad kan jag göra åt saken om det är för mycket respektive för lite spänning??

Live fast, die young!

21 761 Inlägg
29 juli 2006
Du mäter spänningen mellan jord(chassie, kaross) och kabelstumpen, bäst är att ha en multimeter så att det visar någorlunda rätt. Åtminstone så att man ser hela Volt iaf.

Aero-fanatiker
40 Inlägg
30 juli 2006
Trådstartare
okej låt säga att jag skaffar mig en multimeter då för att mäta, men de siffrorna jag får då kommer inte säga mig nånting om allt är som det ska eller vad som är felet. Det bör alltså visa 12 volt om jag hara fattat allt rätt eller?? men vad gör jag om det inte gör det??
Senast redigerat av terje (30 juli 2006)

Live fast, die young!

21 761 Inlägg
30 juli 2006
Ja, det bör vara ungefär 12V. Det kan nog vara 12-14V tror jag.

Om det inte visar 12V eller någonstans runt 12V när ingenting är anslutet på kabelstumpen så är det antingen glapp i kabeln eller så kommer det inte ut spänning från stereon. Kommer det inte ut spänning från stereon så borde det vara någon form av inställning, precis som Timpan_87 sa, eller så är det glapp i kabelstumpens anslutning inne i stereon.

Aero-fanatiker
40 Inlägg
1 augusti 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ja, det bör vara ungefär 12V. Det kan nog vara 12-14V tror jag.

Om det inte visar 12V eller någonstans runt 12V när ingenting är anslutet på kabelstumpen så är det antingen glapp i kabeln eller så kommer det inte ut spänning från stereon. Kommer det inte ut spänning från stereon så borde det vara någon form av inställning, precis som Timpan_87 sa, eller så är det glapp i kabelstumpens anslutning inne i stereon.

har hittat felet nu och det var att det inte kom ut nån spänning från stereon. Har löst det tillfälligt med att koppla remoten direkt på tändningen men kommer imorgon lösa det så här! big_smile

Live fast, die young!

21 761 Inlägg
1 augusti 2006
Aah, fin lösning. Kul att du hittade felet iaf.

Sök