2519
Sök

Nya Lager i motorn går inte att dra runt

467 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#1
Tja det är så att jag har bytt alla lager i en B21A men startmotorn kan inte dra runt motorn. men släpper jag på ramlager skruvarna lite så kan den dra runt om jag hjälper till lite först. men varför orkar den inte dra runt inte ens med batteri ladderen på batteriet. MVH Daniel

93 Inlägg
11 mars 2011
#2
Det verkar inget bra! sad

Vet att en herre som byggde en T5 Krökte sitt motorstativ när han försökte dra runt maskin.. Han hade blandat ihop vevstaksöverfallen. så när den motorn satt ihop var den i princip stum.

467 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#3
Hopstadius skrev:
Det verkar inget bra! sad

Vet att en herre som byggde en T5 Krökte sitt motorstativ när han försökte dra runt maskin.. Han hade blandat ihop vevstaksöverfallen. så när den motorn satt ihop var den i princip stum.

min med är nästan stum. men det står siffror på över fallen till vevstakar och vevaxel så mina bör vara rätt

Supraman
2 300 Inlägg
11 mars 2011
#4
Är du hundra på att veven är rak?
Räcker med lite för att den ska låsa sig.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Smålänning
7 883 Inlägg
11 mars 2011
#5
Du har inte fått underdimensionslager?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

311 Inlägg
11 mars 2011
#6
Det finns något som heter lager-toleranser/spel.
Har du mätt lagren/lagertoleranserna? + att man alltid ska dra runt motorn för hand efter att man monterat de nya lagren ( dels för att se att den går runt och för att undvika skador)
Du ska absolut inte tvinga runt motorn utan ta bort lagren igen, mät upp spelet ( med Plastgage eller bladmått ).
Har du dragit lagren med rätt moment?
Är det nya lager eller beg ?


270 Inlägg
11 mars 2011
#7
Momentdragit?


467 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#8
jag läst på ett annat forum om att det var någon som det vart så för nör han dråg åt den närmst svänghjulet så jag kollade det o det var så på min med så tar jag dän över delen av det lagret går den lite trögt i början sen gårdet lät så det är bara första överlägget som gör att det nyper

467 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#9
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89174/89174-e4aedbf43f7d366c957e8187f0323dc0.jpg


däe syns det var det har nött på den sidan sen även andra men lite mindre

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
11 mars 2011
#10
rätt typ av lager?
klackarna åt rätt håll?
rent och torrt mellan lagerskål och lager?
rätt överfall på rätt plats?
rätt moment?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

82 Inlägg
11 mars 2011
#11
du har inte vänt lageröverfallen så du har siffrorna "uppochner"  ?


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
11 mars 2011
#12
Är veven 100% rak? Linehoning av överfallen & blocket kan vara en idé annars. När veven sitter i motorn utan kolvar så ska den snurra ganska snällt, med kolvar kan det behövas ett verktyg om ringarna är nya.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

467 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#13
Funrider skrev:
du har inte vänt lageröverfallen så du har siffrorna "uppochner"  ?

det vet jag inte men det är ju som ett drop format mönster på överfallen och spätsen på dropen pekar mot kamrämen och det.

467 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#14
RD_87 skrev:
Är veven 100% rak? Linehoning av överfallen & blocket kan vara en idé annars. När veven sitter i motorn utan kolvar så ska den snurra ganska snällt, med kolvar kan det behövas ett verktyg om ringarna är nya.

vet inte hur den går utan kolvarna men ringarna är med nya

Volvotrimmare
323 Inlägg
11 mars 2011
#15
hällde du på olja på lagerna innan du satt ihop allt så det går lätt? känn på lagerna så dom inte har grader eller liknande, kan förekomma när man köper nya lager

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!

467 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#16
Streeetkadett skrev:
hällde du på olja på lagerna innan du satt ihop allt så det går lätt? känn på lagerna så dom inte har grader eller liknande, kan förekomma när man köper nya lager

hälde inte på olja då när jag sate dit dom men dit gjorde jag sen efter. så det är gjort

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
12 mars 2011
#17
Daniel_89_Boy skrev:
RD_87 skrev:
Är veven 100% rak? Linehoning av överfallen & blocket kan vara en idé annars. När veven sitter i motorn utan kolvar så ska den snurra ganska snällt, med kolvar kan det behövas ett verktyg om ringarna är nya.

vet inte hur den går utan kolvarna men ringarna är med nya

Varför monterade du inte veven först? Det brukar vara betydligt smidigare, att knöla dit lager när stakarna sitter på plats känns mest jobbigt & onödigt?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

37 Inlägg
21 mars 2011
#18
Dum fråga MEN sitter kamremmen som den ska ?


467 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
#19
RD_87 skrev:
Daniel_89_Boy skrev:
RD_87 skrev:
Är veven 100% rak? Linehoning av överfallen & blocket kan vara en idé annars. När veven sitter i motorn utan kolvar så ska den snurra ganska snällt, med kolvar kan det behövas ett verktyg om ringarna är nya.

vet inte hur den går utan kolvarna men ringarna är med nya

Varför monterade du inte veven först? Det brukar vara betydligt smidigare, att knöla dit lager när stakarna sitter på plats känns mest jobbigt & onödigt?

lagrena har jag sat dit för länge sen

467 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
#20
sjodin90 skrev:
Dum fråga MEN sitter kamremmen som den ska ?

hade en gammal låg men den gick av så har bara en ny nu men vet inte om jag vill sätta dit den om den med går av


Sök