Tja det är så att jag har bytt alla lager i en B21A men startmotorn kan inte dra runt motorn. men släpper jag på ramlager skruvarna lite så kan den dra runt om jag hjälper till lite först. men varför orkar den inte dra runt inte ens med batteri ladderen på batteriet. MVH Daniel
Vet att en herre som byggde en T5 Krökte sitt motorstativ när han försökte dra runt maskin.. Han hade blandat ihop vevstaksöverfallen. så när den motorn satt ihop var den i princip stum.
Vet att en herre som byggde en T5 Krökte sitt motorstativ när han försökte dra runt maskin.. Han hade blandat ihop vevstaksöverfallen. så när den motorn satt ihop var den i princip stum.
min med är nästan stum. men det står siffror på över fallen till vevstakar och vevaxel så mina bör vara rätt
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Det finns något som heter lager-toleranser/spel. Har du mätt lagren/lagertoleranserna? + att man alltid ska dra runt motorn för hand efter att man monterat de nya lagren ( dels för att se att den går runt och för att undvika skador) Du ska absolut inte tvinga runt motorn utan ta bort lagren igen, mät upp spelet ( med Plastgage eller bladmått ). Har du dragit lagren med rätt moment? Är det nya lager eller beg ?
jag läst på ett annat forum om att det var någon som det vart så för nör han dråg åt den närmst svänghjulet så jag kollade det o det var så på min med så tar jag dän över delen av det lagret går den lite trögt i början sen gårdet lät så det är bara första överlägget som gör att det nyper
Är veven 100% rak? Linehoning av överfallen & blocket kan vara en idé annars. När veven sitter i motorn utan kolvar så ska den snurra ganska snällt, med kolvar kan det behövas ett verktyg om ringarna är nya.
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Är veven 100% rak? Linehoning av överfallen & blocket kan vara en idé annars. När veven sitter i motorn utan kolvar så ska den snurra ganska snällt, med kolvar kan det behövas ett verktyg om ringarna är nya.
vet inte hur den går utan kolvarna men ringarna är med nya
hällde du på olja på lagerna innan du satt ihop allt så det går lätt? känn på lagerna så dom inte har grader eller liknande, kan förekomma när man köper nya lager
Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!
hällde du på olja på lagerna innan du satt ihop allt så det går lätt? känn på lagerna så dom inte har grader eller liknande, kan förekomma när man köper nya lager
hälde inte på olja då när jag sate dit dom men dit gjorde jag sen efter. så det är gjort
Är veven 100% rak? Linehoning av överfallen & blocket kan vara en idé annars. När veven sitter i motorn utan kolvar så ska den snurra ganska snällt, med kolvar kan det behövas ett verktyg om ringarna är nya.
vet inte hur den går utan kolvarna men ringarna är med nya
Varför monterade du inte veven först? Det brukar vara betydligt smidigare, att knöla dit lager när stakarna sitter på plats känns mest jobbigt & onödigt?
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Är veven 100% rak? Linehoning av överfallen & blocket kan vara en idé annars. När veven sitter i motorn utan kolvar så ska den snurra ganska snällt, med kolvar kan det behövas ett verktyg om ringarna är nya.
vet inte hur den går utan kolvarna men ringarna är med nya
Varför monterade du inte veven först? Det brukar vara betydligt smidigare, att knöla dit lager när stakarna sitter på plats känns mest jobbigt & onödigt?