3638
Sök

Lätta en bmw e36

63 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
Tjenare
Hur mycket kan man få ner vikten på en bmw 320?
om man rensar bort allt som man inte behöver?
och ungerfär  vad ska man ta bort osv?

mvh Emil

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
12 mars 2011
Vad ska du ha den till? gillar du buller?

Enda man "behöver" är främre dörrsidor. Framstolar och bälten, Instrumentbräda och ratt.

Sedan går man loss med hålsågen.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 0&p=14

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

63 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
Enda man "behöver" är främre dörrsidor. Framstolar och bälten, Instrumentbräda och ratt.
är de det som gäller för bes eller? tongue

och hur många kilo får man ner den ca?

854 Inlägg
12 mars 2011
Uppåt 100 kg är inga problem att plocka bort smile

Golvmattan i bilen väger massor, har för mig den främre delen ligger på drygt 15kg. De bakre delarna minns jag inte. Sitter ungefär 10 kg asfaltsmatta man kan roa sig med att ta bort också tongue Annars är det väl bara plocka ur all inredning som du inte anser dig behöva. Ac:n med tillbehör är inte lätt den heller, om du nu har någon.

Att byta karossdelar till kol/glasfiber sparar en hel del men då börjar det kosta pengar.

carzy
461 Inlägg
12 mars 2011
Framstolarna väger multum!
Sen alla mattor och onödig skit, baksäte osv.

Slipper man också skjutsa omkring på folk .. big_smile

Team BSG

63 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
hur mycket blir viktminkningen om man tar bort alla skit så som baksäten osv golv mattor o sånt och om man byter fram stolarna till 2 st sparco? och vad säger besiktningen om att ha det metal rent?

Tack på förhand
Senast redigerat av xXGalXx (12 mars 2011)

carzy
461 Inlägg
12 mars 2011
Kan väga min sen så kan jag återkomma om ingen annan gjort det.

Det ända du måste ha är bälte och baksäte, omdu inte reggar om bilen.

Men dom sa inget om dörrsidor osåvidare.

Team BSG

63 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
@Mobeerg det hade varit underbart för har planer på att börja redan i dag wink

carzy
461 Inlägg
12 mars 2011
Sätt igång bara, ångrar inte en sekund att jag gjorde det.

Så jävla skönt när man inte kan skjutsa runt på snåla polare också ,mohaha big_smile

Men somsagt, framstolarna vägde tamejfan bly! Hade m3 stolarna o bägge "rallystolarna" jag har i nu väger fan mindre än 1 st original. Samt skummattan som ligger över hela golvet vägde skapligt också.

Team BSG

63 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
haha smile hade varit riktigt roligt att veta vad din väder smile

176 Inlägg
12 mars 2011
Ett kilo ofjädrad vikt = 10kg fjädrad vikt har jag för mig

63 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
@dkws2 vad menar du med det? big_smile fattar inte xD

854 Inlägg
12 mars 2011
Mobeerg skrev:
1.2 ton vägde jag in bilen på!

Och vad har du gjort med den? Knappast bara tagit ur inredningen. Hur vägde du den? 1,2 ton är galet lätt för att vara en e36.

dkws2 menar att om du lättar fälgarna med 1 kg st så är det som att lätta 40 kg i bilen t.ex. Om det stämmer eller inte vågar jag inte uttala mig om, men det är helt klart en fördel att ha liten ofjädrar vikt. (det som sitter nedanför stötdämparen och rör sig, enkelt uttryckt) Fälgar, däck, bromsar, hjulupphängning m.m.

carzy
461 Inlägg
12 mars 2011
Tagit ur all inredning så den är metalren från bagaget fram till instrumentpanelen, bytt till "rallystolar".
E väl ungefär det.
Väger den på bilprovnings våg.

Team BSG

854 Inlägg
12 mars 2011
Konstigt. Den borde väga ca 200 kg mer i så fall tongue Känns konstigt att deras vågar skulle visa så mycket fel men någon stans har det gått fel tror jag.

carzy
461 Inlägg
12 mars 2011
Nja, vet inte det.
Stolarna fram väger ju bly bara dom, sen med alla andra saker som reservhjul o skummatta o all annan nöd så är det är par kilo.
Nu vägde jag ju också bara med 20 liter bensin i.

Om jag hittar någon mer våg någonstans kan jag ju alltid väga den där också.

Team BSG

854 Inlägg
12 mars 2011
Såg att du hade en sedan. Dom är lättare konstigt nog. Det låter fortfarande lite, men det blev helt plötsligt mer troligt alla fall smile Min svarta M3 väger ju 140 kg mer i tjänstevikt än din, 1440 vs 1580. Men man brukar räkna med ca 100kg på allt som är lätt att plocka bort har jag för mig.

carzy
461 Inlägg
12 mars 2011
Jo, sedanerna är ju det konstigt nog.

Men om man ska lätta kan man inte fega ur o tänka på komforten, skummattan som ligger väger somsagt en jävla massa,så de e bara skära bort !big_smile
framstolarna väger säkert 15 kg st!

Kan tänka mig att en lättad m3 rör lite på sig , testa ?wink

Team BSG

854 Inlägg
12 mars 2011
Nej, jag har sämsta möjliga komfort skulle jag tro tongue Allt sumt monterat med alubussningar och delrin/ledlager  i de rörliga delarna. Mattan väger dryga 15 kg har jag för mig, solarna väger minst 15kg st.

Min är helt rensad den också. Bara byta ut plåten mot kolfiber som återstår i stort sätt tongue Den är helt okej smile Kommer dock ny utväxling till i vår så ska bli kul att se hur mycket bättre acc man får smile Ny motor är också planerat men det fick tyvärr vänta lite.

Sök