Allt beror på hur petig du är och hur mycket arbete du vill lägga som förberedelse vs. som efterbearbetning för att få bra finish.
Om du lägger mycket jobb på förberedelser & avgjutningar kommer du få en gjutform du kan använda tiotals eller hundratals gånger, och det enda du behöver göra med det du gjuter i formen när du gjutit klart är att kapa kanterna, sedan är den helt klar. I princip gör du först en plugg (föremål som ser ut som det du vill gjuta) med perfekt och blank yta, du gjuter en form på den, och sedan gjuter du läppen i formen. Rätt gjort blir läppen nästan lika blank och fin som pluggen var.
Alternativet är att fuska ihop nått som ser ut på ungefär rätt sätt, täcka med folie, silvertejp eller valfritt annat ytmaterial som plasten inte fastnar i, och sedan lägga en massa jobb på att spackla & slipa den gjutna läppen jämn.
Alternativ två föredras av amatörer som inte förstår sig på bra glasfibergjutning. Ska man bara göra ett exemplar går det nog ungefär lika snabbt, då blir skillnaden ju bara att man lägger finishjobbet på den färdiga läppen istället för på pluggen. Personligen föredrar jag att slippa en massa spackel på grejer som ska sitta på bilen, och ser en stor fördel att ha en bra gjutform så jag enkelt kan gjuta upp fler bra delar om det skulle behövas.