4673
Sök

Vevhusventilaion, varför inget skit?!

723 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
#1
Tjenare, idag fick jag tummarna ur ***** för att rengöra vevhusventilationen på min bil. Bilen har gått dåligt och har dragit olja, även när jag lyfte på oljestickan rök det lite så jag tänkte en bil som gått 23k har nog aldrig fått någon rengöring så jag ville göra detta.

När jag följt (pettsons guide?) så har jag nu fått ner allting och innan jag började beställde jag packning och ny oljefälla osv.

Men till mitt problem som nästan gör mig lite arg?! Där finns nästintill ingen skit alls!!

Varken i de 2 hålen in i motorn eller i oljefällan, man kan nästan tro att oljefällan är helt ny. Slangarna vart sletna jag kan knappast tro att någon bytt det nyligen och satt på gamla torrsprukna slangar igen..

Någon som vet varför det är såhär? Vad kan jag göra nu när jag har allt nere och ändå vill "fräscha till det lite" ?

Jag tänkte att man gör väll ett oljebyte i samma veva? Har precis tappat ur all olja.

Mvh

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

723 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
#2
Övre hålet

https://www1.garaget.org/archive/96/95470/216470/216470-2242623.jpg

Nedre hålet

https://www1.garaget.org/archive/96/95470/216470/216470-2242631.jpg

Oljefällan

https://www1.garaget.org/archive/96/95470/216470/216470-2242635.jpg

https://www1.garaget.org/archive/96/95470/216470/216470-2242642.jpg

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

8 250 Inlägg
13 mars 2011
#3
Glimbrink skrev:
Någon som vet varför det är såhär? Vad kan jag göra nu när jag har allt nere och ändå vill "fräscha till det lite" ?

Jag tänkte att man gör väll ett oljebyte i samma veva? Har precis tappat ur all olja.

Hårt körd och bra olja. Bilar som körs lite hårdare och gärna lite längre sträckor drabbas inte av så stora bekymmer med ventilationen. Är man dessutom noga med oljebyten och bra olja så är även det bra för att slippa problem. Det du ska göra är väl att kolla så att kanalen ner i tråget verkligen är öppen.

Ja, ett oljebyte inkl filter är aldrig fel.


723 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
#4
Marlboroman skrev:
Glimbrink skrev:
Någon som vet varför det är såhär? Vad kan jag göra nu när jag har allt nere och ändå vill "fräscha till det lite" ?

Jag tänkte att man gör väll ett oljebyte i samma veva? Har precis tappat ur all olja.

Hårt körd och bra olja. Bilar som körs lite hårdare och gärna lite längre sträckor drabbas inte av så stora bekymmer med ventilationen. Är man dessutom noga med oljebyten och bra olja så är även det bra för att slippa problem. Det du ska göra är väl att kolla så att kanalen ner i tråget verkligen är öppen.

Ja, ett oljebyte inkl filter är aldrig fel.

Okej, ja i min ägo ca 6 månader har jag kört duktigt hårt även om det ofta inte är långa sträckor så får jag upp bra temp i oljan. Jag kan ju inte svara hur noga förra ägaren har varit och de innan med oljebyten men jag har bytt 2 gånger redan. Jag hade bara fått för mig att alla äldre bilar har detta dilema att vevhuset är igentäppt.

När man kollar på http://www.turboperformanceclub.com/_files/faq/vevhusventilation/9.jpg

Där är det ju sjukt mycket "gegga"

Men men inte mycket att göra åt jag ska försöka göra så rent jag kan där men sätter dit nya delar och hoppas bilen går bättre. Hittade en sprucken slang också som gick till insuget som kanske har tagit tjuvluft och gjort att bilen gått dåligt.

Den har nämnligen gått dåligt på över 3000varv ingen kraft men innan det går den hyffsat..
Senast redigerat av Glimbrink (13 mars 2011)

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

8 250 Inlägg
13 mars 2011
#5
Som sagt, kör man lite hårdare och är noga med olja och faktiskt ser till att sköta ventilationen efter dem angivna intervallerna (som ingen gör eftersom det står långt bak i instruktionsboken) så slipper man det där med massa gegga. Slangen kan helt klart påverka gången negativt. Kolla även datumstämpeln på tändkablarna, inte ovanligt at det sitter samma kablar på nu som det gjorde från fabrik. Hjälpte en bekant med liknande bekymmer som dig förra året. Och efter att ha fått nya kablar istället för dem från 94 så gick den som den skulle smile


723 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
#6
Marlboroman skrev:
Som sagt, kör man lite hårdare och är noga med olja och faktiskt ser till att sköta ventilationen efter dem angivna intervallerna (som ingen gör eftersom det står långt bak i instruktionsboken) så slipper man det där med massa gegga. Slangen kan helt klart påverka gången negativt. Kolla även datumstämpeln på tändkablarna, inte ovanligt at det sitter samma kablar på nu som det gjorde från fabrik. Hjälpte en bekant med liknande bekymmer som dig förra året. Och efter att ha fått nya kablar istället för dem från 94 så gick den som den skulle smile

Okej, ja tändkablarna bytte jag när jag köpte bilen men bytte tändstift för ett par veckor sedan och vet inte om någon tändkabel blev dålig. Förövrigt är det biltema tändkabel som jag ångrar mig nu i efterhand men man får nog tänka lite mer när man handlar från biltema och vilken funktion delarna man handlar har. Vissa delar går bra därifrån men vissa inte.

Ska man ge sig på att byta spridarna när man har allt nere? De kan ju vara sletna, jag vet inte hur man kollar det men spridare är duktigt dyra nya?

Mvh!

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

8 250 Inlägg
13 mars 2011
#7
Sätt ihop den och prova. Jag antar att det var slangen till änden mot servopumpen på insuget som var kass? Och det är en klassiker som kan ställa till en hel del konstigheter med gången.


723 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
#8
Marlboroman skrev:
Sätt ihop den och prova. Jag antar att det var slangen till änden mot servopumpen på insuget som var kass? Och det är en klassiker som kan ställa till en hel del konstigheter med gången.

Ja den slangen vart av helt, men även en av de som går från höger sida framifrån på insuget som gick till något som sitter vid höger framlykta, vet inte vad denna gör för funktion men precis under den sitter det en likadan slang som går till wastegaten? iafall den går bak mot turbon.

Tack för hjälpen!

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

A.Sörman
1 299 Inlägg
28 januari 2012
#9
Marlboroman skrev:
Sätt ihop den och prova. Jag antar att det var slangen till änden mot servopumpen på insuget som var kass? Och det är en klassiker som kan ställa till en hel del konstigheter med gången.

Lyfter tråden lite då jag är i garaget nu å ser att min slang på höger sida framifrån på insuget är helt av
va är det för slang å vart går den ??


Mvh Andreas


4 822 Inlägg
29 januari 2012
#10
det blir bra mycket enklare om du lägger upp en bild på slangen du menar.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

A.Sörman
1 299 Inlägg
29 januari 2012
#11
Christian S skrev:
det blir bra mycket enklare om du lägger upp en bild på slangen du menar.

Har hittat va de är för slang tog ingen bild men står man framför bilen så går den upp på höger sida in i  insuget precis bakom servo-behållaren verkar helt omöjlig å byta utan å riva ner insuget så det får väll bli ett nytt vevhuskit när ändå insuget är nere smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
29 januari 2012
#12
det går att byta den på plats men det är trångt bara köpa ny gummi vinkel och lite extra lång plast slang sen sätter man dit den på sidan av insuget och pillar in den löst under insuget och kopplar in den nere vid turbon igen

fast det skadar inte att riva ner insuget
värt att nämna är att alla insugsbultar behövs inte tas bort helt dom nedre räcker med att släppa lite  smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök