3446
Sök

Vilken bil matchar mina behov (7-10,000 mil/år)?

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
15 mars 2011
twin_cam skrev:
Growe skrev:
Masquerade skrev:

Garantin på Mitsubishi och Kia gäller i max 15000 mil och räcker bara drygt 1 1/2 år i vilket fall. Hyundai har fri körsträcka, men jag kan inte se en Hyundai gå över 20k mil innan problemen börjar komma.

BMWs garantier är ett skämt, men man vet i alla fall att de håller.

ungefär lite det jag tänkte oxå hyundaien är nog den bilen som är "bäst" iavsende garanti vs pris

tror nog att en i30 kan bli ganska problemfritt ägande
det är inga mega avancerade bilar utan oftast ganska basic och gammal teknik
men oxå beprövad och brukar fungera relativt problemfritt
och eftersom man har bra garantier så är servicekostnaderna ganska låga
eftersom man slipper dom där utgifterna man inte kan räkna med när något går sönder

Ja precis ingen milgräns betyder ju jäkligt problemfritt bilägande om du kör 10k/år och har bilen hela garantitiden (9 år) wink

Men Hyundai blir nog inte glada smile

näe fast dom får skylla sig själva ;-)
skulle jag köpa någon liten ny bil så är det en i30 som jag skulle köpa utan minsta tvekan
dessutom ser dom relativt bra ut
det är 1.6 CRDi/90 man 6-vxl e-BasePlus som är the shit hos dom
för 159.900 får man den tydligen för finns kjolpaket och grejer att köpa till dom dessutom ;-)
samma motor sitter i ceeden
dessutom 5år skattefri eftersom det räknas som miljöbil
med 90hk 240nm vrid så borde bilen vara relativt pigg oxå

finns oxå som 128hk varsion med 260nm vrid  men då kostar den betydligt mycket mer
men även den är miljöbilsgodkänd smile 11sec upp till 100 på den så inte så där mega död för att vara en slö diesel
men frågan om den är värd 192.900:-

Kör fort så hinner inget hända...

Smålänning
7 887 Inlägg
15 mars 2011
Näe 90 hästar räcker nog i en sån liten bil, mindre risk att nått går sönder också med mindre effekt smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

6 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
Hyundai i20 ser mycket intressant ut. Garantin är super, relativt billig att köpa och sedan såg jag att den blivit utsedd till ECOCAR of the year (http://tinyurl.com/6jt65oj)

Men hur är det med bilar som går på alternativa bränslen, som etanol och gas. Är det något för mig? Det ska ju vara mer skonsam för miljön.

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
15 mars 2011
snackar vi 10k om året tror jag diesel är lättare
gas är ett jäkla krångel hela tiden dels ska man tanka som tar ganska lång tid och det förutsätter dels att du hittar ett bra tankställe och som dessutom alltid har gas

inget roligt att köra på vanligt bränsle då dom tankarna är rätt små

Kör fort så hinner inget hända...

Smålänning
7 887 Inlägg
15 mars 2011
Nackdelen med bilar som går på alternativa bränslen är ju att tekniken inte är riktigt redo egentligen.

Dessutom blir service dyrare, då gas/etanol fortfaronde har tändstift m.m, men av de två hade jag valt gas i så fall om du har tillgång till tankställen.

Jag tror gas kommer komma stort.

Men diesel känns ändå som det mest ekonomiska.

Varför inte prius? Vi har en glesbygdstaxi här som är en prius, och dom har tydligen inte har mycket problem alls med den.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

6 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
De på Toyota tyckte inte en Prius var rätt bil då hybridsystem är anpassat för innerstadskörning.

6 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
En till fråga, Vilket institut eller organisation har störst trovärdighet i världen när det kommer till att utse årets miljöbil? Vill se hur i20 och era andra förslag ligger på en sådan ranking. Kan även funka som en bra referens.

Därtill, frågade bilsäljaren om jag skulle kunna köra med en SMART bil, men det avfärdades kvickt. Vad tror ni, en SMART Fortwo, klarar den ca 6,000 mil per år?
Senast redigerat av joakimvonanka (15 mars 2011)

Smålänning
7 887 Inlägg
15 mars 2011
joakimvonanka skrev:
En till fråga, Vilket institut eller organisation har störst trovärdighet i världen när det kommer till att utse årets miljöbil? Vill se hur i20 och era andra förslag ligger på en sådan ranking. Kan även funka som en bra referens.

Därtill, frågade bilsäljaren om jag skulle kunna köra med en SMART bil, men det avfärdades kvickt. Vad tror ni, en SMART Fortwo, klarar den ca 6,000 mil per år?

Det gör den säkert, men jag vill inte betala servicenotan yikes
Dom är inte jättesnåla heller, och några 5 personer i den kan du glömma wink

Vore dock fränt med en SMART taxi, men känns som sagt oekonomiskt...

Finns det inte någon Mazda eller liknande billigare japs som uppfyller kraven?

Osponsrad
1 631 Inlägg
15 mars 2011
Peugeot Boxer bussmodell borde funka, drar lite och pallar många mil. Sköna är dom oxå smile
Jag kör Boxer skåp 5 dagar i veckan och jag sitter bekvämt, man ser bra och lättåtkomliga knappar och reglage.

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

Smålänning
7 887 Inlägg
15 mars 2011
BudgetDunkaren skrev:
Peugeot Boxer bussmodell borde funka, drar lite och pallar många mil. Sköna är dom oxå smile
Jag kör Boxer skåp 5 dagar i veckan och jag sitter bekvämt, man ser bra och lättåtkomliga knappar och reglage.

Ja det är nog inte dumt, många sittplaster iaf smile

På mitt gamla jobb körde jag en Citroën Jumpy som är samma bil, fast en 02:a, den höll ihop bra faktiskt, trots att vi plågade den duktigt...

Osponsrad
1 631 Inlägg
15 mars 2011
Ja för fan dom e riktiga monster. Vi har lastat nästan 5 ton i våran och den bara tuggar sig vidare smile
Den jag kör är en dieselturbo så det gör nog mkt på sig med hållbarheten, jag vet iofs inte hur en bensinare ter sig men borde ju va samma smile

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
15 mars 2011
Bilen är din arbetsplats så det är viktigt att du trivs bakom ratten i den dvs sköna stolar, bra instrumentering osv.

Nej jag skulle tagit en titt på V70 och nya 9-5. Visst 9-5an har haft lite barnsjukdomar men ge den en chans då det verkar vara en grymt fin bil och jag skulle väntat tills i sommar då kombin kommer.
Senast redigerat av TenZer (15 mars 2011)

Rock'n Roll

Tvivlare
2 266 Inlägg
15 mars 2011
twin_cam skrev:
BudgetDunkaren skrev:

Ja det är nog inte dumt, många sittplaster iaf smile

På mitt gamla jobb körde jag en Citroën Jumpy som är samma bil, fast en 02:a, den höll ihop bra faktiskt, trots att vi plågade den duktigt...

Om det är samma bil så tänker du nog på Jumper... wink Men att kalla den senaste modellen hållbar är att ta i, de mesta går sönder på dom i förtid.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Sök