Children-Of-Bodom skrev:
Grabbar..
Om det ska vara en " taxi " så antar jag att han vill att den ska kunna gå
många mil utan ras med.
Jag säger Volvo Diesel
Det du säger skär sig en del, moderna Volvo är inte vad märkets bakhjulsdrivna pråmar var en gång i tiden. Ford/Kina-Volvo är inte dåliga, men att en sådan skulle hålla bättre än en modern Ford, VW etc är inte rimligt.
Om inget annat har x antal D5 rasat eftersom drivremmen kan hoppa över till kamremmen och kugga av denna ifall den går av. Därmed inte sagt att andra märken inte har konstruktionsfel, men Volvo är om inte sämre så åtminstone inte ett dugg bättre.
Dessutom håller en modern Volvo samma nivå som VW, Ford, Toyota med flera men kostar som en premiumbil. Svenssonbil till lyxbilspris kort sagt.
Hade jag kört så här långt hade jag tagit två vägar, antingen hade jag tyckt att "Kör jag så långt skall det vara i en rejäl bil" och köpt en sådan: VW Passat/Audi A6, Bmw 3/5-serie, Mercedes C/E-klass med flera: Lite dyrare, mycket mer bil för pengarna. Toyota är kanske ingen lyxbil men Avensis är värd att nämnas, dock väl törstig i förhållande till effekt.
Eller så hade jag gått på att komma så billigt som möjligt undan, och då köpt snålast möjliga miljödiesel för att dessutom slippa skatten i 5år. Här är Volvo värda att nämna igen i form av V50 DRIVe då denna är bra snål, men just i klassen små, miljöbilsklassade dieselbilar finns det hur mycket som helst att välja mellan.
Vettigast är kanske en VW Golf Bluemotion Kombi? DSG automatlåda och 0.41L/milen!
Klart roligast i denna klassen tror jag personligen Mini Clubman, Bmw 1-serie eller Alfa Guiletta är. 1-serie räknar jag dock bort eftersom trånga 1-serie drar och kostar lika mycket som en 3-serie, och Mini är design över funktion.
Alfa Guilletta är däremot verkligen inte dum, trångsynta svenska fördomar om märket kommer på skam: Euro Ncap klassade Guilletta som klassens säkraste modell och den är både pigg, snål och välbyggd. Däremot går fördomar inte att bortse ifrån, att sälja en Alfa Romeo med 30-40.000mil på mätaren är troligen omöjligt och i så fall ryker Guiletta på andrahandsvärdet oavsett vad den har på plussidan.
En annan bil värd att nämnas är Mercedes A-klass och B-klass, små och smidiga bilar som trots sin ringa längd bjuder på en betydligt mer sofistikerad åktur än många stora svenskar eller japaner. Även här sitter man högt, ser väl och in/ursteget är smidigt.
Lycka till i jakten!