3349
Sök

Rasslar ibland i friläge

Pessimist
82 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
Har en Mercedes 308D -92 LB.

Ibland så rasslar den i friläge, när inte kopplingen är nedtryckt. Trycks kopplingen ned slutar "oljudet". Jag har läst mig till att det i alla fall inte är urtrampningslagret eller kopplingen då.

När den är "kall" så är den rätt trögväxlad, vet inte om detta har med saken att göra.

Kan det vara ingående axel till växellådan som är trasig?
Jag har inte en aning om det är kamkedja på den, men skulle det då kunna den som behöver spännas?
Jag har kollat på ex Mekonomen på reg.nr för att försöka hitta om det är kamrem eller kamkedja på den, men hittar inget dera.

Regnr. SHO 556.

Tacksam för all hjälp som finnes.

Martin

2 624 Inlägg
15 mars 2011
Rätt säker på att du har kamkedja som jag har i 190an.. smile rasslar det från den så hörs det.. då låter det rätt högt!

att den är trögväxlad kan vara växellådans länkage som går tungt alt att du har för tjock olja i lådan.. smile

Edit:

Jo du har kamkedja i den..  wink
Senast redigerat av martinn (15 mars 2011)

Pessimist
82 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
TACK!!!! Det låter rätt högt ja!

Nu till mitt okunnande : Vad är växellådans länkage, och vad gör man åt det? smile

Edit: Hur fick du reda på att det var kamrem i den?? hmm

Edit2: Kan det vara kamkedjan trots att det slutar rassla när kopplingen trycks ned?
Jag har inte en aning om hur bilar fungerar, bara på hur de körs...
Senast redigerat av scampi (15 mars 2011)

923 Inlägg
15 mars 2011
scampi skrev:
Har en Mercedes 308D -92 LB.

Ibland så rasslar den i friläge, när inte kopplingen är nedtryckt. Trycks kopplingen ned slutar "oljudet". Jag har läst mig till att det i alla fall inte är urtrampningslagret eller kopplingen då.

Martin

Det KAN vara kopplingen i alla fall. Men även andra saker. Har fjädrarna i kopplingscentrum rasslat loss så blir det det där ljudet.
Blir det lite tystare om du ökar varvtalet till ca 2000rpm ?

Mats

2 624 Inlägg
15 mars 2011
scampi skrev:
TACK!!!! Det låter rätt högt ja!

Nu till mitt okunnande : Vad är växellådans länkage, och vad gör man åt det? smile

Edit: Hur fick du reda på att det var kamrem i den?? hmm

Edit2: Kan det vara kamkedjan trots att det slutar rassla när kopplingen trycks ned?
Jag har inte en aning om hur bilar fungerar, bara på hur de körs...

Sitter ett länkage mellan växelspaken och växellådan.. om det går tungt så ja.. då blir det tungt wink

Nej rasslar kamkedjan så rasslar det iprincip konstant från motorn.. trycker du ner kopplingen så är det något med kopplingen.. inte motorn!

Kan du inget om bilar så är det inget man skruvar isär på gården ialafall wink

Pessimist
82 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
mats757 skrev:
Blir det lite tystare om du ökar varvtalet till ca 2000rpm ?

Mats

Jag ska prova detta någon dag i veckan... har inte riktigt tid just nu... men jag återkommer med det så fort jag kan.

Pessimist
82 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
martinn skrev:
Sitter ett länkage mellan växelspaken och växellådan.. om det går tungt så ja.. då blir det tungt wink

Är detta något man kan smörja upp / byta? eller på annat sätt kolla om det är felande? Men jag antar att det är oljan i lådan som är fel, för det går lättare att växla när den är varm!

Nej rasslar kamkedjan så rasslar det iprincip konstant från motorn.. trycker du ner kopplingen så är det något med kopplingen.. inte motorn!

Fast det slutar rassla när kopplingen är nedtryckt. Igår startade jag den för första gången sedan mitten på oktober, och då rasslade det inte. Förvisso så stod den i friläge hela tiden då och motorn belastades inte med körning, men det rasslade ändå inte......

Jag skruvar aldrig i bilar eftersom jag inte vet något om dem...  Byta lampor och tanka olja samt fylla på bensin, så långt sträcker sig mina kunskaper om bilar...
Senast redigerat av scampi (15 mars 2011)

2 624 Inlägg
15 mars 2011
scampi skrev:
martinn skrev:

Är detta något man kan smörja upp / byta? eller på annat sätt kolla om det är felande? Men jag antar att det är oljan i lådan som är fel, för det går lättare att växla när den är varm!

Fast det slutar rassla när kopplingen är nedtryckt. Igår startade jag den för första gången sedan mitten på oktober, och då rasslade det inte. Förvisso så stod den i friläge hela tiden då och motorn belastades inte med körning, men det rasslade ändå inte......

Jag skruvar aldrig i bilar eftersom jag inte vet något om dem...  Byta lampor och tanka olja samt fylla på bensin, så långt sträcker sig mina kunskaper om bilar...

Fråga 1: Går att göra både och..  men oftast byter man det!

Fråga 2: Det är kul med saker som går till sig.. smile men kommer det tillbaka så skulle jag ha kikat över kopplingen helt klart..

Fråga 3: haha okej då är det inga saker du ska göra hemma wink utan lämna iväg det så får en verkstad kika på det isåfall..

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
15 mars 2011
Urtrampningslager som följer med pga felljusterad koppling eller främre lagret i lådan. Jag har stött på detta på 3 olika lådor, alla med risigt lager på ingående axeln. Jag vet att det kan drabba gamla bmw-lådor, Volvo M47 & Volvo M400.
Beror oftast på dålig smörjning eller helt enorma miltal. Detta kan fungera ett par år om du har olja i lådan.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Pessimist
82 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Beror oftast på dålig smörjning eller helt enorma miltal. Detta kan fungera ett par år om du har olja i lådan.

Helt enorma miltal är det nog... den har gått mer än 40.000 mil, kan jag garantera.

Vad göra åt det annars? Byta växellåda? Eller är det något ännu värre??

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
15 mars 2011
Lådbyte löser saken, men som sagt kan det gå fint många mil till.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Sök