Snart är det dags att fixa ljud till bilen och jag har lite frågor angående det. Jag har en volvo 244, högtalarna i dörrarna är helt slut, i hatthyllan sitter det två 8" högtalare. jag lyssnar mest på rockabilly och 50-tals musik men lyssnar även på mycket blandad musik också.
Vad har ni för tips på vad jag ska ha för högalare i dörrarna? jag har en 12" MDS och en 10" MDS + ett kenwood slutsteg liggande men jag vet inte om jag ska köpa en till 10" eller om jag ska köpa ännu en 12" ? Har tänkt bygga en låda själv som jag ska ha i bagaget under hatthyllan, så har ni tips på hur man gör det så skriv gärna det också.
Är studerande så jag har en begränsad ekonomi.
Ps. Är inte så jätte insatt i ämnet så jag kan inte dom där svårare orden..
MVH Marcus
"Det jag inte gör idag, Slipper jag göra om imorgon"
Snart är det dags att fixa ljud till bilen och jag har lite frågor angående det. Jag har en volvo 244, högtalarna i dörrarna är helt slut, i hatthyllan sitter det två 8" högtalare. jag lyssnar mest på rockabilly och 50-tals musik men lyssnar även på mycket blandad musik också.
Vad har ni för tips på vad jag ska ha för högalare i dörrarna? jag har en 12" MDS och en 10" MDS + ett kenwood slutsteg liggande men jag vet inte om jag ska köpa en till 10" eller om jag ska köpa ännu en 12" ? Har tänkt bygga en låda själv som jag ska ha i bagaget under hatthyllan, så har ni tips på hur man gör det så skriv gärna det också.
Är studerande så jag har en begränsad ekonomi.
Ps. Är inte så jätte insatt i ämnet så jag kan inte dom där svårare orden..
MVH Marcus
Om du ska köpa en till bas så skulle jag satsat på en till 10a eftersom det är lättare å få plats med under hatthyllan.
Jag skulle dock ha satsat på framsystem först antingen 5.25" eller 6.5" men då får du modda lite eftersom det bara går in 4" orginal har jag för mig och ett 2 kanals slutsteg alt. 4 kanals om du vill driva 8orna i hatthyllan också
Det är tydligen en pioneer 2 kanals Kanske skulle det optimala vara att ha två slutsteg ? Ett till 8orna i hatthyllan och ett till de kommande basarna?
Det är tydligen en pioneer 2 kanals Kanske skulle det optimala vara att ha två slutsteg ? Ett till 8orna i hatthyllan och ett till de kommande basarna?
Låter vettigt Gärna ett monoblock (1-kanals slutsteg) till basarna.
Använd hellre 2-kanalssteget till framsystemet istället för 8orna eftersom man vill ju ha bäst ljud där man sitter och om du ska köpa nya högtalare i dörrarna (vilket jag tycker du ska gör först!) så mät och kolla så rutan inte tar i magneten speciellt om du köper 5.25 eller 6.5or annars så kan du plasta ut dom om du har lust och kunskap
ja det blir nog att satsa på att fixa ljudet i fram först, sen kolla upp basen och se om man köper en till likadan eller om man säljer 12"an och 10"an och köper två lika 10"or