4452
Sök

Saab 9000 vs Saab 9-5

123 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
#1
Har för tillfället en saab 9000 2,3T årsmodell 1994. Jag har planer på att byta upp mig till en saab 9-5 2,3t årsmodell 1998. Vilken av dessa modeller är den bästa bilen att trimma (Hållbarhet) och vilken är den bästa motorn. Saab 9000 vs saab 9-5, vilken är bäst? Har nämligen svårt att välja vilken bil jag vill ha sad
Senast redigerat av Poonta91 (16 mars 2011)

Saab älskare!
4 597 Inlägg
16 mars 2011
#2
9000 är bäst o trimma, dock håller lådan lite bättre i 9-5an smile


123 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
#3
Funkiee skrev:
9000 är bäst o trimma, dock håller lådan lite bättre i 9-5an smile

aa okej smile men övrigt motormässigt? topplockspackning, turbo, kamkedja och sånt smile? vet något om det:)?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
16 mars 2011
#4
9000 motorn håller övrigt bättre än 9-5, som dock inte håller dåligt den heller. Men topp packningen är ju i stål på t7 vilket gör att du inte kan blåsa den, vilket är fint, men det går att modda på en t7 packning på t5 motorn om så önskas! smile Turbo är shit the same, inte saab som gör wink


123 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
#5
Funkiee skrev:
9000 motorn håller övrigt bättre än 9-5, som dock inte håller dåligt den heller. Men topp packningen är ju i stål på t7 vilket gör att du inte kan blåsa den, vilket är fint, men det går att modda på en t7 packning på t5 motorn om så önskas! smile Turbo är shit the same, inte saab som gör wink

Ja okej;D Låter som vilketsom ungefär : ) då är det billigare att göra i ordning 9000 än att byta bil smile

Saab älskare!
4 597 Inlägg
16 mars 2011
#6
mjo precis, t7 motorn håller för ca 320hk orginal, t5 håller för 500hk orginal, dvs stakar, kolvar osv. Så jag hade hälre trimmat en 9000 än en 9-5a smile


123 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
#7
joo det lät ganska övertygande : ) dock är 9-5 en snyggare bil smile men går ju att få en 9000 riktigt snygg med så smile

1 327 Inlägg
16 mars 2011
#8
9-5 är ju betydligt modernare och snyggare men vad jag har hört så är T5 motorn en bättre motor än T7. Behåll din 9000 istället om du är nöjd med den och trimma den istället.


Saab älskare!
4 597 Inlägg
16 mars 2011
#9
dessutom har t5 map-sensor vilket är skönt istället för LMM som kan gå sönder lättare, samt att du kan ha öppen dump för oss som älskar det big_smile


123 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
#10
Aero T16 skrev:
9-5 är ju betydligt modernare och snyggare men vad jag har hört så är T5 motorn en bättre motor än T7. Behåll din 9000 istället om du är nöjd med den och trimma den istället.

Joo då jag är nöjd med den smile måste bara byta kamkejdan på den så. Men låter som det är bättre att behålla den då (:

123 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
#11
Funkiee skrev:
dessutom har t5 map-sensor vilket är skönt istället för LMM som kan gå sönder lättare, samt att du kan ha öppen dump för oss som älskar det big_smile

aa okej;D Öppendumpventil vet jag inte vad det är xD har en sådan som pyser och låter som den cirkulerar smile skönt dumpljud smile

Saab älskare!
4 597 Inlägg
16 mars 2011
#12
ja precis, den pyser när du släpper gasen smile


Meldem
917 Inlägg
16 mars 2011
#13
du borde fixa till rubriken, mer utförligt, annars kommer din tråd bli låst

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

123 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
#14
Marticus skrev:
du borde fixa till rubriken, mer utförligt, annars kommer din tråd bli låst

Okej, dum fråga, hur byter jag rubriken?

Meldem
917 Inlägg
16 mars 2011
#15
Poonta91 skrev:
Marticus skrev:
du borde fixa till rubriken, mer utförligt, annars kommer din tråd bli låst

Okej, dum fråga, hur byter jag rubriken?

kommer inte ihåg exagt, skapar inte så ofta trådar, men leta efter en redigera knapp i ditt första inlägg eller något sånt smile

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Meldem
917 Inlägg
16 mars 2011
#16
aa, redigera, sen kan du sudda ut rubriken och skriva om

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Rumpmas
3 860 Inlägg
16 mars 2011
#17
Turbon är inte "shit the same" smile

GT17-turbon i bl a 9-5 2,0t, 2,3t är ju ökända för att ha riktigt dålig hållbarhet.


Saab älskare!
4 597 Inlägg
16 mars 2011
#18
men ska man trimma lär man fortsätta förbi gränsen dit gt17 inte pallar med tongue annars byter man nog inte bil liksom tongue


Rumpmas
3 860 Inlägg
16 mars 2011
#19
Funkiee skrev:
men ska man trimma lär man fortsätta förbi gränsen dit gt17 inte pallar med tongue annars byter man nog inte bil liksom tongue

Du kommer ju inte så jääättemycket längre i alla fall, eftersom kolvarna vill u ur motorn någonstans runt 300 hk, och en GT17-turbo kan ju faktiskt överleva många mil med t ex ett steg 3 som ger ~250 hk på en från början 185 hk-maskin. Men optimalt är det ju inte. Att dessa turbos går sönder verkar ju faktiskt inte ha så mycket med deras varvtal och belastning att göra eftersom de lika gärna och ofta går sönder på en 150 hk lättryckare där de får ladda 0,4 bar som i en 185 hk fulltryckare där de får ladda 0,8-0,9 bar. De kan gå sönder inom 10k mil i alla fall tyvärr.


Saab älskare!
4 597 Inlägg
16 mars 2011
#20
därför ska TS ha en 9000 smile



Sök