Har för tillfället en saab 9000 2,3T årsmodell 1994. Jag har planer på att byta upp mig till en saab 9-5 2,3t årsmodell 1998. Vilken av dessa modeller är den bästa bilen att trimma (Hållbarhet) och vilken är den bästa motorn. Saab 9000 vs saab 9-5, vilken är bäst? Har nämligen svårt att välja vilken bil jag vill ha
9000 motorn håller övrigt bättre än 9-5, som dock inte håller dåligt den heller. Men topp packningen är ju i stål på t7 vilket gör att du inte kan blåsa den, vilket är fint, men det går att modda på en t7 packning på t5 motorn om så önskas! Turbo är shit the same, inte saab som gör
9000 motorn håller övrigt bättre än 9-5, som dock inte håller dåligt den heller. Men topp packningen är ju i stål på t7 vilket gör att du inte kan blåsa den, vilket är fint, men det går att modda på en t7 packning på t5 motorn om så önskas! Turbo är shit the same, inte saab som gör
Ja okej;D Låter som vilketsom ungefär : ) då är det billigare att göra i ordning 9000 än att byta bil
9-5 är ju betydligt modernare och snyggare men vad jag har hört så är T5 motorn en bättre motor än T7. Behåll din 9000 istället om du är nöjd med den och trimma den istället.
9-5 är ju betydligt modernare och snyggare men vad jag har hört så är T5 motorn en bättre motor än T7. Behåll din 9000 istället om du är nöjd med den och trimma den istället.
Joo då jag är nöjd med den måste bara byta kamkejdan på den så. Men låter som det är bättre att behålla den då (:
men ska man trimma lär man fortsätta förbi gränsen dit gt17 inte pallar med annars byter man nog inte bil liksom
Du kommer ju inte så jääättemycket längre i alla fall, eftersom kolvarna vill u ur motorn någonstans runt 300 hk, och en GT17-turbo kan ju faktiskt överleva många mil med t ex ett steg 3 som ger ~250 hk på en från början 185 hk-maskin. Men optimalt är det ju inte. Att dessa turbos går sönder verkar ju faktiskt inte ha så mycket med deras varvtal och belastning att göra eftersom de lika gärna och ofta går sönder på en 150 hk lättryckare där de får ladda 0,4 bar som i en 185 hk fulltryckare där de får ladda 0,8-0,9 bar. De kan gå sönder inom 10k mil i alla fall tyvärr.