Tjena , jag är på jakt efter ny bil i prisklassen ovan. Det jag är ute efter är först och främst kvalitet , jag är trött på att bilen går sönder. Den ska även vara billig att äga. Sen så får den inte vara för ful heller De 3 olika som jag har tittat på är : 1. Audi A3 2.Bmw 318 (e46) 3. Golf 4
Ni får gärna hjälpa mig här med lite kommentarer // mvh joakim
I mina ögon är saken barnsligt enkel, Bmw kan skryta med Sveriges nöjdaste ägare tillsammans med Toyota och Subaru och kanonresultat i diverse tillförlitlighets och kvalités-undersökningar samtidigt som E46 visade sig vara den billigaste modellen i underhåll tillsammans med Ford Ka i en undersökning av Teknikens Värld. Ingen av detta kan VAG (VW, Audi, Skoda mfl) ens komma i närheten av utan är tvärt om dyrare än snittet och håller som medelbilen eller eventuellt lite sämre: VAG har haft mycket småfel och kvalitétsproblem de senaste 10åren.
Modellen Teknikens Värld räknade på var 6cyl. 320i, eftersom det förstås varit för omfattande att ta med alla modeller och alla motoralternativ. Men som du förstår är dels en 4cyl. 318i billigare än 320i och sedan är ingen konkurrent i närheten.
Sedan är din jämförelse inte riktigt rättvis, E46 är en större, bekvämare och säkrare bil än just Audi A3 och VW Golf. Men det har sina fördelar det med förstås om det är just dessa du vill ha, annars jämförs 3-serie snarare med Audi A4 och kanske VW Passat. Men har du missat det finns 3-serie E46 som en lite halvkombi med, kallad Compact. Denna är i samma storlek som A3/Golf!
Kort och gott sitter Bmw med alla fördelar i mina ögon, att min far dessutom kört 60.000mil med modellen över 11år utan ett enda driftstopp (Dock i 325i och 330i) stärker självklart mitt förtroende för Bmw och E46.
Senast redigerat av Rquired (17 mars 2011)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
bmw 740 e38 funkar helt perfekt, de e nog en av dom bästa bilarna jag har kört, kvalitet alltihopa, klyddar faktist nästan aldrig
En 7 serie ska man inte ens ta i med tång om man är trött på skitbilar som går sönder. Jättefina när dom var nya men idag kan det bli en mardröm med all elektronik och har fått uppfattningen om att motorerna inte är något säkert kort
Av dom 3 du nämnde skulle jag valt bmwn, men jag hade valt en tidig Saab 9-3 om jag skulle ha en mindre bil.
ja jo, men vad betyder "klydd" aldrig hört talas om något liknande...
Jag antar att det betyder "krångel", men jag vet inte.
Angående 7-serie är det lite fel modell att nämna i tråden, för en grymt driftsäker bil är det trots allt om man bortser från de halvdant skötta exemplar man hittar för 20.000:- på Blocket. Men det är också en grymt dyr bil att äga jämfört med det som lite diffust brukar kallas normala bilar mest för att det finns så mycket avancerad teknik som är dyr att felsöka om/när den slutar fungera.
Dock skall det också i ärlighetens namn erkännas att det ofta lyxbilarna som håller bäst av en tillverkares modeller. Det är inte så mycket mer problem med tex. en 7-serie, S-klass eller A8 jämfört med "normala bilar" vilket är imponerande med tanke på att det finns så fruktansvärt mycket teknik i dem.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
ja jo, men vad betyder "klydd" aldrig hört talas om något liknande...
Jag antar att det betyder "krångel", men jag vet inte.
Angående 7-serie är det lite fel modell att nämna i tråden, för en grymt driftsäker bil är det trots allt om man bortser från de halvdant skötta exemplar man hittar för 20.000:- på Blocket. Men det är också en grymt dyr bil att äga jämfört med det som lite diffust brukar kallas normala bilar mest för att det finns så mycket avancerad teknik som är dyr att felsöka om/när den slutar fungera.
Dock skall det också i ärlighetens namn erkännas att det ofta lyxbilarna som håller bäst av en tillverkares modeller. Det är inte så mycket mer problem med tex. en 7-serie, S-klass eller A8 jämfört med "normala bilar" vilket är imponerande med tanke på att det finns så fruktansvärt mycket teknik i dem.
Det går inte att bortse från att elektronik har en livslängd på runt 20 år och ju mer det är desto mer kan strula. Kollar man på lyxbilar som ligger mellan 35-60 000 så är det där någonstans man hamnar i ålder, det är inte en fråga om utan när bilen börjar leva sitt egna liv...
Hursom är dom dyra att hålla rullande i sig så ja, det är helt fel tråd
ja jo, men vad betyder "klydd" aldrig hört talas om något liknande...
Jag antar att det betyder "krångel", men jag vet inte.
Angående 7-serie är det lite fel modell att nämna i tråden, för en grymt driftsäker bil är det trots allt om man bortser från de halvdant skötta exemplar man hittar för 20.000:- på Blocket. Men det är också en grymt dyr bil att äga jämfört med det som lite diffust brukar kallas normala bilar mest för att det finns så mycket avancerad teknik som är dyr att felsöka om/när den slutar fungera.
Dock skall det också i ärlighetens namn erkännas att det ofta lyxbilarna som håller bäst av en tillverkares modeller. Det är inte så mycket mer problem med tex. en 7-serie, S-klass eller A8 jämfört med "normala bilar" vilket är imponerande med tanke på att det finns så fruktansvärt mycket teknik i dem.
Det går inte att bortse från att elektronik har en livslängd på runt 20 år och ju mer det är desto mer kan strula. Kollar man på lyxbilar som ligger mellan 35-60 000 så är det där någonstans man hamnar i ålder, det är inte en fråga om utan när bilen börjar leva sitt egna liv...
Hursom är dom dyra att hålla rullande i sig så ja, det är helt fel tråd
Det brukar inte vara riktigt som du beskriver det på en välvårdad gammal lyxbil, jag tror inte döda pixlar i färddatorn eller liknande stör en särskilt mycket om man åker lyxbil till 5% av nypriset. Bmw har visserligen sitt "Check control" system vars givare kan spöka och på samma sätt kan glapp och ärg i kontakter ställa till problem men vad många glömmer är att elspray och rengöring av kontakter inte är en reparation utan underhåll.
Sedan att 9 av 10 bilägare och/eller verkstäder struntar i detta gör självklart sitt till att elektronik har en kort livslängd med det fina med detta är att det nästan aldrig blir för sent att gå över kontakterna och få dem fräscha igen.
Klart elfel förekommer men vad jag ville få fram är att det inte är driftsäkerheten som är den stora faran med en begagnad lyxbil utan snarare tvärt om, det är ägandekostnaderna som är problemet.
Dyra ägandekostnader=fler som struntar i underhållet=mer problem, men en välskött lyxbil är ingen större risk än en välskött normal bil. Mer än ekonomiskt då förstås!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.