Har en batteriladdare (modell billigare 250kr) som vägrar ladda mitt bilbatteri som tyvärr är helslut/urladdat. Har haft innebelysningen på och inte använt bilen på 2veckor så batteriet är heldött, inget funkar. Kopplar laddaren till batteriet men laddaren vägrar trycka i någon ström... Laddaren är ok, har provat på en annan bil. Är enda alternativet att köra med startkablar för att försöka få i någon ström i batteriet eller vad rekommenderar ni?
de kan inte vara så att batteriet har frysit sönder?
Nej står i varmgarage så tempen är aldrig under 5+, har stått 4mån i garaget och batteriet har underhållsladdats varje månad men nu så glömdes innerbelysningen på så batteriet är heldött, ingenting (verkligen ingenting) händer vad man än gör och laddaren vägrar ladda:)
Intelligenta laddare aktiveras inte alltid av tomma batterier - är det helt tomt inser laddaren helt enkelt inte att det finns ett batteri inkopplat. Ett annat alternativ är att batteriet sulfaterat och inte tar emot laddning. Möjligt att laddaren slår ifrån p.g.a. för hög laddström också, men det är mindre sannolikt.
Intelligenta laddare aktiveras inte alltid av tomma batterier - är det helt tomt inser laddaren helt enkelt inte att det finns ett batteri inkopplat. Ett annat alternativ är att batteriet sulfaterat och inte tar emot laddning. Möjligt att laddaren slår ifrån p.g.a. för hög laddström också, men det är mindre sannolikt.
Börja med startkablar.
Tack var lite det jag trodde med men var inte säker:) Ska prova att trycka igång det med startkablar:)
Batteriet är knappt 1 år gammalt så hoppas det går att rädda det först=)
Har du inte garanti kvar? Brukar ju vara minst ett år.
Hur hög är spänningen på batteriet? Har testat min c-tek på 10-20 batterier och endast två stycken har inte gått att ladda. Båda hade under 12 V i spänning.
Batteriet är knappt 1 år gammalt så hoppas det går att rädda det först=)
Har du inte garanti kvar? Brukar ju vara minst ett år.
Hur hög är spänningen på batteriet? Har testat min c-tek på 10-20 batterier och endast två stycken har inte gått att ladda. Båda hade under 12 V i spänning.
Var tyvärr förre ägaren som bytte batteriet och har ingen kvitto på det. Ska iväg och skaffa en multimeter i morgon då min givetvis pajjat:)
Har en fundering, jag har en gammal laddare (riktigt gammal alltså, typ 10 år) borde det inte att fungera ladda med den då den ger ström oavsett om det sitter ett batteri eller inte?
Har en fundering, jag har en gammal laddare (riktigt gammal alltså, typ 10 år) borde det inte att fungera ladda med den då den ger ström oavsett om det sitter ett batteri eller inte?
Jodå. Hade nog provat med den först! Även om visaren inte visar att den laddar alls så ge den någon timme eller två. Det är ingen elektronik laddare antar jag...
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Det är inte säkert att den laddaren fungerar bra, jag tror att den riskerar att slå av sig eller att den interna säkringen löser ut pga för hög laddström. Men det är ju bara att prova.
När ett bilbatteri är så pass urladdat att intrumentlamporna inte ens glöder, då måste laddaren ha någon form av "mjukstart" som begränsar laddströmmen. Orsaken är att spänningsskillnaden mellan batteriet och laddaren är så stor att laddströmmen "vill bli" enormt hög, vilket inte laddaren klarar av.
Att "chocka igång" i några minuter genom att koppla kablar till ett annat batteri brukar hjälpa, men det kan gnistra en del så var försiktig.
Har samma bekymmer i husvagnen där batteriet laddas ur helt. Men med hjälp av ett litet 9V batteri som man lägger direkt mot anslutningen på batteriladdaren så går den igång.
Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Kan det vara farligt att ha ett nästan tomt batteriet inkopplat i bilen samtidigt som amn försöker ladda det? Ger inte laddern för stor spänning/amp/volt whatever så att elektroniken i bilen tar skada?
Kan det vara farligt att ha ett nästan tomt batteriet inkopplat i bilen samtidigt som amn försöker ladda det? Ger inte laddern för stor spänning/amp/volt whatever så att elektroniken i bilen tar skada?
Det ska det inte göra, det är därför det finns säkrignar:) Btw så fick jag igång batteriet med en gammal billaddare utan elektronik och gick precis över till den med elektronik för underhållsladdning och allt verkar funka bra! Tack för hjälpen
Det ska det inte göra, det är därför det finns säkrignar:)
Säkringar skyddar kablarna mot för hög ström, det är en vanlig missuppfattning att dom är till för att skydda utrustningen på ett eller annat vis. Den bistra sanningen är att säkringen bara ska smälta innan elkablarna börjar brinna.
Kan det vara farligt att ha ett nästan tomt batteriet inkopplat i bilen samtidigt som amn försöker ladda det? Ger inte laddern för stor spänning/amp/volt whatever så att elektroniken i bilen tar skada?
Om man har en modern microprocessorladdare och inte använder recondläget så ska det inte vara någon fara.
Däremot så är ska man koppla lös batteriet om man använder en gammeldags batteriladdare annars kan elektroniken i värsta fall skadas.
Det ska det inte göra, det är därför det finns säkrignar:)
Säkringar skyddar kablarna mot för hög ström, det är en vanlig missuppfattning att dom är till för att skydda utrustningen på ett eller annat vis. Den bistra sanningen är att säkringen bara ska smälta innan elkablarna börjar brinna.
Ja och nej.
Det beror på hur säkringen är specad. Det finns supersnabba smältsäkringar som är till för att skydda elektronik, men de vanliga säkringarna som sitter i bil är tröga = brandskydd.
Mvh Magnus
Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...